• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (läk)
    MissGrimm skrev 2011-01-12 02:34:55 följande:
    Det är precis så jag menar - vill bara bekräfta din tankegång. Min lilla friskrivning längst ner är bara något jag gör per automatik här på FL, det är så sjukt många tomtar här inne som verkar ha som hobby att missuppfatta vad andra skriver =)
    Okej! Men jag känner mig ändå litet 'opåläst', jobbar ju med heeelt andra saker så jag håller mig inte á jour.
  • Scratchy

TS: Du kunde ha ställt den här frågan var som helst på HEEEELA internet, så väljer du fl. Hur smart får det dig att framstå egentligen?

Jaja, själv ligger jag strax över 160 enligt vissa, lite under enligt andra, och jag är total-skum. Klär jag mig i röda kläder blir jag skumtomte. Just imagine how scum I am. =P

• Anonym

Varför ska alla skrika asbergers så fort en människa har problem med den sociala biten? Bara för att man är introvert och har svårt att förstå varför vissa människor agerar som de gör, innebär det inte att man har asbergers eller någon annan bokstavskombination.
    Dessutom, för att det ska vara asbergers, ska personen ifråga inte kunna förstå varför människor KÄNNER som de gör (blir ledsna, sårade, arga, upprörda etc etc).

• Anonym (Skryter INTE)
    TimesAreAChangin skrev 2011-01-10 13:33:42 följande:
    Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.
    Nu är det något jag verkligen undrar och antagligen redan någon annan i tråden.
    Varför ska man berätta sitt IQ för andra för?
    Bekräftelse problem?
  • hedmanpazio
    MissGrimm skrev 2011-01-12 02:22:24 följande:
    Autism är en neuropsykiatrisk "åkomma" så du behöver inget "och/eller" däremellan. Solig Förlåt, kan inte låta bli att påpeka sånna där saker :P

Men jo, du har alldeles rätt. Neuropsykiatriska störningar inom autistspektrat är ofta sammankopplat med hög intelligens samt sociala problem (och även ojämn begåvningsprofil). Det betyder ju inte för den delen att det är vice versa (att alla som har hög IQ har någon form av asperger/autism). Så jag skulle vilja säga att du har alldeles rätt i din frågeställning.

Och snälla missförstå mig inte nu: jag påstår inte att alla som har hög IQ har autism eller att alla som har autism har hög IQ. Jag säger bara att det generellt är vanligt förekommande
    Vad jag inte riktigt förstår i detta inlägget är "Neuropsykiatriska störningar inom autismspektrat". Autismspektrumstörning ÄR ju en neuropsykiatrisk störning i sig. Blev det lite fel i språkhierarkin där? Och om jag förstår dig rätt så menar du att autism inte sällan är sammankopplat med hög intelligens samt sociala problem eller? (har tagit hänsyn till din sista mening om att inte övergeneralisera).

Autismspektrumtillstånd är ju ett mycket komplext tillstånd där man i nya DSM kommer att plocka bort asperger diagnosen och specificera den som en mer 'högfungerande' typ inom autismspektrumet. Dessutom har över 70% av personer med autism även en lindrig eutvecklingsstörning (mental retardation enligt DSM, iq<70) så det är lite svårt att säga att neuropsykiatriska störningar som autism skulle vara vanligt förekommande bland högbegåvade människor? Däremot FINNS det personer med högfungerande autism (AS) som placerar sig högt på kliniska iq test men profilen är ojämn då de 'dippar' på mentaliseringsaspekterna, dvs förståelse för andras tankar, känslor och upplevelser.
  • Lavish
    Anonym skrev 2011-01-12 00:02:04 följande:

En del frågar vad det är man löser mycket snabbare än alla andra. Ett exempel:

På jobbet diskuterar vi att vi bör lösa ett problem genom att göra x. Då kan någon ha invändning y. Jag kan redan från början se vad som kommer hända: någon kommer komma med motargument z, någon kommer med argumentet a, som bygger på invändning y. Det leder till att någon drar slutsatsen c – och vi kommer gemensamt fram till att vi trots allt måste göra x. Det inser jag på en sekund, medan alla andra måste prata om y, z och a en lång stund, för att därefter komma till c. Där har jag redan varit i 5-10 minuter för jag fattade genast att diskussionen skulle sluta där. Så är det ständigt – jag tillbringar en stor del av min tid på att vänta att alla andra skall fatta.

Och det handlar inte om att det bara är jag som vet om existensen av y, z och a; alla vet det, men för alla andra tar det längre tid att processa vad som kommer hända om z, a, c etc, medan jag gör det omedelbart, utan att ens reflektera över det.

Det här känner jag igen, men jag har alltid trott att det oftast gäller samtliga, eller de flesta? Alltså att alla i rummet redan när diskussionen inleds vet att invändning y, motargument z och argument a kommer att tas upp. Men att man ändå harvar igenom detta för sakens skull. För den demokratiska sakens skull och för att se om inget oväntat trots allt dyker upp. (Och för att personen som invänder y helst hade sett att man inte gjorde X, och vill två sina händer innan beslutet fattas)
  • Lavish
    Anonym (smartass) skrev 2011-01-12 01:53:24 följande:
    Jag har fått svaret att jag har en IQ på mellan 145 och 150 när jag gjort tester, dock har jag nog aldrig riktigt ansett mig själv som smartare än andra, däremot vet jag att jag har talets gåva.

Det är inte ovanligt att jag kan prata folk till att hålla med mig, även om dessa personer till en början suttit och försökt komma med motargument. Jag har en enorm social kapacitet, och därav har jag aldrig känt mig som "annorlunda", jag har fått känslan av att smarta personer oftast inte är speciellt socialt begåvade. Men varför är jag då som jag är? Är jag inte smart egentligen? Eller kan man vara både smart och social?

Jag har även enormt lätt för att irritera mig på personer som inte förstår logik, inte kan dra slutsatser lika snabbt som jag. Fast jag har lärt mig med åren att istället för att irritera försöka "leda" deras tankar åt rätt håll, jag måste erkänna att när personerna väl kommer fram till det jag redan vetat en längre stund, så känner jag mig enormt nöjd. Att jag lyckades leda tankarna på personen åt rätt håll.

Har tyvärr även en dålig egenskap som kommit av det här, jag är ibland otroligt manipulativ, jag kan inte låta bli helt enkelt, Jag vet om att jag kan få vissa människor att göra nästan vad jag vill, det blir som en utmaning för mig.
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver och det har väl inte alltid varit så kul . Så högt IQ tror jag inte jag har, men den sociala biten.

Ända sen jag var barn har jag snabbt kunnat hitta folks ömma punkter och hur man bäst övertalar dem eller kommer åt dem. Har alltid haft lätt för att få det jag vill ha. Jag tror det är det jag fått bra betyg på snarare än hög intelligens, jag identifierar snabbt vad läraren vill ha och vad som imponerar på denne. Sen anpassar jag mig efter det. Jag spelar de roller som för tillfället gagnar mig mest utan att kunna hindra mig själv från det.

Nu börjar jag väl låta som om jag har jävligt höga tankar om mig själv som du nyss blev anklagad för men jag tycker/tror ändå att jag oftast vill andras bästa. Det har lett till problem för mig. Ofta har jag tyckt att jag har sett vad som vore bra för andra människor. Och genom manipulation som kommer ganska naturligt för mig så har jag fått dem dit jag tycker att de ska. Först efteråt inser jag att jag plötsligt tagit på mig ett gigantiskt ansvar för en annan människas liv som jag inte alls vill ha eller känner mig beredd att ta. Det är något jag försöker jobba med mig själv för. Att inte gå in och manipulera andra i den riktiningen jag tycker vore bra för dem.

Nu ska jag ju snart ha barn och är litet orolig för hur det ska bli med detta. Är inte uppfostran kvalificerad manipulation?
  • Anonym
    Lavish skrev 2011-01-12 08:21:11 följande:
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver och det har väl inte alltid varit så kul . Så högt IQ tror jag inte jag har, men den sociala biten.

Ända sen jag var barn har jag snabbt kunnat hitta folks ömma punkter och hur man bäst övertalar dem eller kommer åt dem. Har alltid haft lätt för att få det jag vill ha. Jag tror det är det jag fått bra betyg på snarare än hög intelligens, jag identifierar snabbt vad läraren vill ha och vad som imponerar på denne. Sen anpassar jag mig efter det. Jag spelar de roller som för tillfället gagnar mig mest utan att kunna hindra mig själv från det.

Nu börjar jag väl låta som om jag har jävligt höga tankar om mig själv som du nyss blev anklagad för men jag tycker/tror ändå att jag oftast vill andras bästa. Det har lett till problem för mig. Ofta har jag tyckt att jag har sett vad som vore bra för andra människor. Och genom manipulation som kommer ganska naturligt för mig så har jag fått dem dit jag tycker att de ska. Först efteråt inser jag att jag plötsligt tagit på mig ett gigantiskt ansvar för en annan människas liv som jag inte alls vill ha eller känner mig beredd att ta. Det är något jag försöker jobba med mig själv för. Att inte gå in och manipulera andra i den riktiningen jag tycker vore bra för dem.

Nu ska jag ju snart ha barn och är litet orolig för hur det ska bli med detta. Är inte uppfostran kvalificerad manipulation?
    Låter som en manipulativ personlighet (Är du månne ENFJ?)
  • Terese f
    Har tyvärr även en dålig egenskap som kommit av det här, jag är ibland otroligt manipulativ, jag kan inte låta bli helt enkelt, Jag vet om att jag kan få vissa människor att göra nästan vad jag vill, det blir som en utmaning för mig.
    Kan hitler ha haft något i denna stil? (högt eq eller vad det nu blir?)
    Eller är det långsökt?
  • deus ex machina
    Terese f skrev 2011-01-12 08:45:59 följande:
    Kan hitler ha haft något i denna stil? (högt eq eller vad det nu blir?)
    Eller är det långsökt?
    Och nu kommer Godwin!
Svar på tråden Högt IQ.