• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Cloudy

Ni som känner ett behov av att manipulera bör ju kolla upp om ni lider av psykopati. Psykopater känner sig smartare än andra och har ett starkt behov av att manipulera andra att göra som de vill.

• Krokig Krokofant
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 10:48:54 följande:
    Spännade strategi!
    Jag kan helt klart säga att denna strategi är väldigt väldigt bra, många IQ-kufar har en mycket hög systematiseringsförmåga men låg empatisering. En annan intressant upptäckt som jag gjorde är att majoriteten av alla gamla minnen av händelser som "vanliga" har beror på att de i sammanhanget upplevt någon form av förhöjd emotionell stimulans. Medans utpräglade systematiseringsmänniskor som jag minns istället "detaljer" som på något sätt är spännande. Misstaget som alla systematiskeringsmänniskor gör  - vilket ger dem epitetet smart - är att de kommunicerar genom att dela med sig av detaljerna. För "vanliga" människor låter det mest "kufiskt" då vanliga människor kommunicerar genom att dela med sig av emotionella minnen.

T.ex.

Systemmänniska:"Har du kvar den tröjan du köpte i den grekiska kedjan XX som du tyckte hade så fina kläder?"

Vanlig:"Ööh, nej det minns jag inte?"

Systemmänniska:"Du hade den på dig för 7 år sedan, när du precis hade blivit befodrad till projektledare. Du hade visst varit i Athen på konferens."

Vanlig:"Haha, nu när du säger det så. Nej, jag har ingen aning var den är".

Systemmänniskan tyckte det var spännande med ett grekiskt klädesmärke (detalj) och minns händelsen som igår. Den vanliga människan hade ingen emotionell koppling till sammanhanget och antagligen så var tröjan bara ett uttryck för spontanshopping - därav inget minne.
    One by one, one by one.
  • deus ex machina

jupp. svärmor blev förvånad när jag uttryckte mig (efter att ha fått varma sockor i julklapp) 'ooh, tack, de behövde jag. de rödsvartrandiga jag fick av dig på min namnsdag 2008 börjar trilla isär'.
    Hon blev rätt förvånad.

• Ettan90
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 11:12:24 följande:
    Jag kan helt klart säga att denna strategi är väldigt väldigt bra, många IQ-kufar har en mycket hög systematiseringsförmåga men låg empatisering. En annan intressant upptäckt som jag gjorde är att majoriteten av alla gamla minnen av händelser som "vanliga" har beror på att de i sammanhanget upplevt någon form av förhöjd emotionell stimulans. Medans utpräglade systematiseringsmänniskor som jag minns istället "detaljer" som på något sätt är spännande. Misstaget som alla systematiskeringsmänniskor gör  - vilket ger dem epitetet smart - är att de kommunicerar genom att dela med sig av detaljerna. För "vanliga" människor låter det mest "kufiskt" då vanliga människor kommunicerar genom att dela med sig av emotionella minnen.

T.ex.

Systemmänniska:"Har du kvar den tröjan du köpte i den grekiska kedjan XX som du tyckte hade så fina kläder?"

Systemmänniska:"Du hade den på dig för 7 år sedan, när du precis hade blivit befodrad till projektledare. Du hade visst varit i Athen på konferens."

Systemmänniskan tyckte det var spännande med ett grekiskt klädesmärke (detalj) och minns händelsen som igår. Den vanliga människan hade ingen emotionell koppling till sammanhanget och antagligen så var tröjan bara ett uttryck för spontanshopping - därav inget minne.
    Häftigt.
    Jag är nog en systemmänniska..
    Minns massa konstiga saker hos folk, som dom inte alls minns..
    åker jag till ett ställe så hittar jag alltid dit igen.
    gömde jag en pryl på ett lustigt ställe när jag var liten så minns jag det idag, har hittat massor med roliga saker i familjehemmet, som jag gömde undan när jag var runt 4-5år.
    minns oxå vad folk sagt för en 10år sen.
    skit jobbigt är det, att ha så mycket att bära på i skallen. en riktig funderare är jag. tänka tänka tänka... hehe.
  • deus ex machina
    Cloudy skrev 2011-01-12 11:12:03 följande:
    Ni som känner ett behov av att manipulera bör ju kolla upp om ni lider av psykopati. Psykopater känner sig smartare än andra och har ett starkt behov av att manipulera andra att göra som de vill.
    Saxat från wiki:

Sociopati:

Antisocial personlighetsstörning karakteriseras av en grundläggande bristande respekt för andra människors rättigheter, och av att inte bry sig om sociala normer. Personer med denna störning är ofta inblandade i kriminella aktiviteter. Psykopati uppfattas ofta som en grav variant av antisocial personlighetsstörning.

Människor med antisocial personlighetsstörning visar brist på ångerkänslor eller empati. Detta visas i likgiltlighet efter att ha sårat, stulit från, eller svikit någon. De är ofta också väldigt manipulativa och impulsiva. Personen har också väldigt svårt för ansvar och planering.

Psykopati:
    Psykopatens karaktär är i allmänhet mycket manipulativ. Eftersom psykologiska egenskaper är abstrakta kan det vara mycket svårt att iaktta, förstå och klarlägga tillståndet. Det går inte, eller är åtminstone mycket svårt, att bota psykopati. Vissa ser det som jämförbart med att en person som föds färgblind inte kan botas och lära sig att se färgerna han är blind för. Däremot kan han lära sig att hantera sin färgblindhet så att hans vardag fungerar utan att hälsan påverkas. Psykopater kan på motsvarande vis lära sig att andra människor har känslor och uppfattningar, som han måste ta hänsyn till för att han inte själv ska råka illa ut och för att hans eget liv ska fungera mer glädjefullt och harmoniskt.

Jag tror nederdera på ovanstående gällande skribenten med hög, manipulativ förmåga.
    Däremot tror jag mer på det här:

Narcissism betecknar i modern psykologi en mer eller mindre abnorm böjelse för självbespegling, yttre eller inre - en förälskelse i den egna bilden, den egna personligheten. Narcissism utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet.

Freud använde termen i sin lära för att beteckna en tidig fas i personlighetens utveckling. Ordet kommer av Narcissus (grek. Narkissos) i den grekiska mytologin som älskade sin egen spegelbild.

Narcissism förekommer också som en psykologisk affekt, en så kallad narcissistisk personlighetsstörning. De som har personlighetsstörningen narcissism vill stå i centrum och vill gärna bekräftas att den är bäst.

Några punkter som tyder på att narcissism är:

Motsatta självbilden; grandiositet självförakt Mycket egenkär och fokuserad på sig själv Allt det positiva med sig själv - överdrivs. Han/hon söker ständigt bekräftelse för det positiva Nu är det bara vad jag _tror_. Jag känner inte skribenten, och kan därför inte ge en korrekt bedömning utifrån hur denna personen är, tänker, fungerar, känner.
  • Anonym (tips till TS)
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 11:12:24 följande:

T.ex.

Jag har nog också hittat en del system. Hålla igen med detaljer är ett - annars kan folk tro att de är stalkade
    ,

Men eftersom jag har osedvanligt dåligt minne för ansikten så kan det vara en fördel att minnas detaljer.
    Jag brukar jag fråga vad folk heter. När jag sen vet vilka de är brukar jag dra upp någon kurios detalj om när vi träffats tidigare. Det brukar vara uppskattat för det visar att de gjort intryck.   
  • Krokig Krokofant

Ni har säkert hört talas om "the game" av Neil Strauss. Jag har inte läst den, men uppenbarligen så finns det en man som har lagt upp ett smart systematiskt sätt om hur man raggar på kvinns som går under pseudonymet "Mystery". Hans M3 - method är ett brijant exempel på hur man systematiserar socialt spel.

One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 11:29:01 följande:
    Jag har nog också hittat en del system. Hålla igen med detaljer är ett - annars kan folk tro att de är stalkade
    ,

Men eftersom jag har osedvanligt dåligt minne för ansikten så kan det vara en fördel att minnas detaljer.
    Jag brukar jag fråga vad folk heter. När jag sen vet vilka de är brukar jag dra upp någon kurios detalj om när vi träffats tidigare. Det brukar vara uppskattat för det visar att de gjort intryck.   
    Ja, stalkeraspekten är faktiskt det största problemet. Ett annat problem är att man kan dra upp detaljer som andra finner t.ex. sårande/stötande utan att mena det.
    One by one, one by one.
  • Stealth
    deus ex machina skrev 2011-01-12 10:58:28 följande:
    Empatisiering: 18
    Systematisering: 52
    MBTI: INTJ
    100% 'manlig' hjärna (dvs obalanserad)
    IQ: 126 eller mer.

Gjort ADHD och aspergerstester, samt fått utlåtande från psykiatriker att det inte var något fel på mig, ingen asperger alltså.
    Det är min personlighet helt enkelt. Sen att vissa inte gillar den, rör mig inte ryggen.
    Är du också tjej?
    Jag fick det sköna resultatet nedan.:

Du har enligt testen en hjärna av typ S
    (22 i empatiseringsförmåga och 44 i systematiseringsförmåga).

Svar på tråden Högt IQ.