Anonym skrev 2011-01-11 23:53:08 följande:
hdl.handle.net/2043/9032
epubl.ltu.se/1652-5299/2009/044/
hdl.handle.net/2043/3244
Högbegåvade människor har inte större sociala problem än andra, snarare tvärtom. Läs gärna även uppsatserna ovan.
”Den som är annorlunda åtminstone i den utsträckningen att denne inte företer särskilt uppskattade och avundsvärda egenskaper fryses ut ur den sociala gemenskapen. Den särbegåvade blir ett hot mot det social status quo. Även för särbegåvade personer är det sociala viktigt men på grund av sin benägenhet att vara annorlunda råkar många ut för sociala katastrofer. Den särbegåvades dåliga passform beror ofta mer på omgivningens okunna intolerans mer än den särbegåvades brist på social kompetens.”
(Roland S. Persson, Annorlunda Land, Särbegåvningens psykologi)
”De flesta särbegåvade barn, i synnerhet de med måttlig iq, har inte fler sociala problem än vad barn i genomsnitt har, men för de exceptionellt särbegåvade blir det svårt att relatera till de andra barnen.” [för att de är så olika och har så olika referensramar dvs, inte för att de är socialt okunniga.}
Och självklart är det många i tråden som är anonyma, eftersom nästan alla duktiga barn blir retade/mobbade mer eller mindre under sin skoltid. Och många låtsar att de är dummare än de är för att bli accepterade socialt. Det kan man ju förstå när man läser hur arga folk blir här i tråden.
Den situationen har jag själv levat med i hela mitt liv. Jag skulle aldrig få för mig att tala om min IQ – på direkt fråga har jag vid två tillfällen berättat att jag är med i Mensa, men jag gömmer alla tidningar etc om jag har besök, just för att folk blir så arga och får en massa fördomar. Jättetrist.
Mkt intressant! Men jag har (vaga) minnen från min grundutbildning om att det bland de med neuropsykiatriska och/eller autistiska åkommor finns en viss överrepresentation av såväl abnormt hög som abnormt låg intelligens. Borde inte detta i praktiken innebära att man bland de mycket intelligenta finner fler med neuropsykiatriska och därmed sociala problem? Och jag trodde att extremt hög IQ var kopplat till ojämn begåvningsprofil. Men det var länge sedan jag pluggade så jag kommer kanske ihåg fel. Och forskningen har ju säkert gått framåt dessutom.