• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Ecthalia
    Anonym (dum) skrev 2011-01-12 12:14:57 följande:
    Vad jag hört är att intelligensen kommer från modern.
    *skratt* då är det kanske itne helt ute med mig då. då finns det en chans att de inte out smart me så att säga *ler* fast ibland undrar jag.. de flesta barn lyckas ju på ett eller annat sätt ändå.
  • deus ex machina
    Silverkatten06 skrev 2011-01-12 12:17:53 följande:
    Och vad kallas det om man inte kan återge artikeln ordagrant, men får upp ett "minnesfotografi" av själva urklippet?
    En minnesbild, helt enkelt.
  • Krokig Krokofant

Jag tror inte heller på fotografiskt minne, men systemmänniskor med bra minne har ju mycket lättare att klara sig i skolan eftersom att skolan är till stor del utformad efter dem. Undantag gymnastik och till viss del estetiska ämnen.

IQ tester bygger ju väldigt mycket på systematiseringar och logik så jag tror de flesta systemmänniskor presterar bra på dem. Emellertid finns det ju fler intelligienskvoter än bara IQ. T.ex. EQ.

One by one, one by one.
  • Ecthalia

Tror att han gjorde det via universitetet... och på mensas sida. Jag läste om iq och iq test under den perioden var av jag blev så nyfiken på hans intelligens

• Ecthalia
    Cloudy skrev 2011-01-12 12:21:09 följande:
    Därför jag förvånas över att så många gjort riktiga testar för att ta reda på sin iq. Hur gjorde han det?

Jag vet att jag ligger högre än genomsnittet men har aldrig gjort ett test för att ta reda på hur högt det är (annat än mensas fjantiga provtest) och det beror på att jag inte ser det meningsfulla i det.
    men.. det är sant det där prov testet på mensas sida kan man nog öva upp sig på :)
  • Krokig Krokofant

Jag tycker förövrigt att IQ-tester är ofta trams. Har man gjort ett antal så är det rätt enkelt att förstå hur de fungerar. Att de en person som aldrig gjort ett IQ-test kontra en som känner till deras logiska uppbyggnad kommer med största sannolikhet prestera bättre.

One by one, one by one.
  • deus ex machina
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 12:22:19 följande:
    Jag tror inte heller på fotografiskt minne, men systemmänniskor med bra minne har ju mycket lättare att klara sig i skolan eftersom att skolan är till stor del utformad efter dem. Undantag gymnastik och till viss del estetiska ämnen.

IQ tester bygger ju väldigt mycket på systematiseringar och logik så jag tror de flesta systemmänniskor presterar bra på dem. Emellertid finns det ju fler intelligienskvoter än bara IQ. T.ex. EQ.
    Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.

Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
    När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!

Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.
  • Ecthalia

Den finaste komplimangen jag fått från min fästman är: Du väger upp mitt iq med ditt eq. Visst va det fint sagt? Kanske inte ska sparka mig så hårt i rumpan utan ta till mig det.

• Krokig Krokofant

En ännu mer pinsam sak är alla dessa pseudovetenskapliga tester som ofta utförs av olika konsulter (ofta vid t.ex. rekryteringar). DISC eller Thomas eller vad de nu heter. De är ganska enkla att genomskåda och leverera den personlighetstyp som företaget vill ha. Jag har ibland träffat på några som är lite mer intelligient utformade med "kontrollfrågor" som fungerar som fällor för lögnhalsar. Men i regel kan jag verkligen inte förstå att HR-avdelningar betalar multum för sånt skit.

One by one, one by one.
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:27:58 följande:
    Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.

Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
    När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!

Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.
    USch! Det var ju horribelt. Vad sa dina föräldrar om det?
Svar på tråden Högt IQ.