Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 12:22:19 följande:
Jag tror inte heller på fotografiskt minne, men systemmänniskor med bra minne har ju mycket lättare att klara sig i skolan eftersom att skolan är till stor del utformad efter dem. Undantag gymnastik och till viss del estetiska ämnen.
IQ tester bygger ju väldigt mycket på systematiseringar och logik så jag tror de flesta systemmänniskor presterar bra på dem. Emellertid finns det ju fler intelligienskvoter än bara IQ. T.ex. EQ.
Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.
Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!
Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.