Lavish skrev 2011-01-12 08:21:11 följande:
Jag känner igen mig mycket i det du skriver och det har väl inte alltid varit så kul

. Så högt IQ tror jag inte jag har, men den sociala biten.
Ända sen jag var barn har jag snabbt kunnat hitta folks ömma punkter och hur man bäst övertalar dem eller kommer åt dem. Har alltid haft lätt för att få det jag vill ha. Jag tror det är det jag fått bra betyg på snarare än hög intelligens, jag identifierar snabbt vad läraren vill ha och vad som imponerar på denne. Sen anpassar jag mig efter det. Jag spelar de roller som för tillfället gagnar mig mest utan att kunna hindra mig själv från det.
Nu börjar jag väl låta som om jag har jävligt höga tankar om mig själv som du nyss blev anklagad för men jag tycker/tror ändå att jag oftast vill andras bästa. Det har lett till problem för mig. Ofta har jag tyckt att jag har sett vad som vore bra för andra människor. Och genom manipulation som kommer ganska naturligt för mig så har jag fått dem dit jag tycker att de ska. Först efteråt inser jag att jag plötsligt tagit på mig ett gigantiskt ansvar för en annan människas liv som jag inte alls vill ha eller känner mig beredd att ta. Det är något jag försöker jobba med mig själv för. Att inte gå in och manipulera andra i den riktiningen jag tycker vore bra för dem.
Nu ska jag ju snart ha barn och är litet orolig för hur det ska bli med detta. Är inte uppfostran kvalificerad manipulation?
Jag vill också gärna tro att jag är en ödmjuk personlighet som vill människors bästa.
Men ibland finner jag mig i situationer där jag inte kan låta bli att "ta ner någon på jorden".
Kanske skulle jag också behöva den behandlingen?
Jag tror inte att det blir några problem när du får barn, jag har själv en dotter och har hittills bara försöka få henne att utforska sina egna tankar och bestämma själv vad hon tycker och tänker om saker.
Det jag har märkt med mig är att jag i vissa lägen har problem med grammatik och jag blir lätt stressad när jag måste försöka verka duktig, jag suktar efter bekräftelse helt enkelt..