• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Ecthalia
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 12:31:14 följande:
    En ännu mer pinsam sak är alla dessa pseudovetenskapliga tester som ofta utförs av olika konsulter (ofta vid t.ex. rekryteringar). DISC eller Thomas eller vad de nu heter. De är ganska enkla att genomskåda och leverera den personlighetstyp som företaget vill ha. Jag har ibland träffat på några som är lite mer intelligient utformade med "kontrollfrågor" som fungerar som fällor för lögnhalsar. Men i regel kan jag verkligen inte förstå att HR-avdelningar betalar multum för sånt skit.
    gör du bra eller dåligt ifrån dig på dem?
  • Cloudy
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:27:58 följande:
    Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.

Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
    När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!

Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.
    Ja att begåvade barn behandlas som dig är bedrövligt men ack så vanligt vilket resulterar i dåliga resultat, och ja Sveriges skolsystem är åt helvete.

Fokus läggs idag på de som behöver stödundervisning, de som behöver mer motstånd glöms bort fullständigt.
  • Krokig Krokofant
    Emotionell intelligenskvot, ett mått på en individs förmåga att förhålla sig till egna och andras känslor.

Skolan gick inget vidare för mig. När jag gick i förstaklass, var matematik det roligaste jag visste. Jag gjorde klart 1:ornas bok på några månader, och fick därefter 2:ornas och sen 3:ornas.
    När jag nästan var klar med 3:ornas, frågade jag lärarna om mer material, men fick till svar att jag fick räkna långsammare, att jag inte fick svårare material. För vad skulle dom andra barnen tänka och känna? Om jag var bättre än mina klasskamrater, så kunde de ju må dåligt, alla är lika!

Efter det, tappade jag intresset för skolan helt, och tycker än idag att skolsystemet i Sverige är fruktansvärt.
    Haha, känner igen detta. Jag tyckte alltid det var så motsägelsefullt när tanken var att vi skulle gå i skolan för att "lära oss" men samtidigt fick man inte lära sig för bra. Jag var verkligen förbryllad när vi hade gått ett halvår i ettan och fortfarande var det vissa som inte kunde räkna längre än till tio? What? Eller vissa som tyckte de var duktiga när de löste superenkla tal.
    One by one, one by one.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:31:24 följande:
    USch! Det var ju horribelt. Vad sa dina föräldrar om det?
    De brydde sig inte. Jag fick anpassa mig, sa dom. Jag var på dom om montesori, då jag hört bra om den som fanns i kommunen, men de tyckte det var jobbigt att ha tre barn på två olika skolor. Trots att jag gick själv till skolan, och det var ungefär samma avstång till båda.
    Fick aldrig någon uppmuntran, däremot skäll när jag skolkade, sket i läxor. Att jag sen fick bra resultat på proven, brydde de sig aldrig nämnvärt om.
    Jag är bitter än idag, för att deras bekvämhet var viktigare än min personliga utveckling, och att jag faktiskt kunnat utveckla mitt tänkande, resonemang samt fått en utbildning utefter mina behov.

De brydde sig inte heller när mattanterna spädde ut såser och findus grönsakssoppa med vattenslangen som gick dragen från utomhuskranen, utan att koka det först. De lät kärlen ljumma upp det istället.
    Inte heller brydde de sig när vi gick i 6an och blev beordrade att hjälpa till i skolköket med disk, istället för att ha vanlig lektion (vi blev indelade i grupper om tre i varje, och turades om veckovis).
  • Krokig Krokofant
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:32:14 följande:
    gör du bra eller dåligt ifrån dig på dem?
    Beror på vad du menar med bra/dåligt. De handlar inte om prestation utan om vilket personlighetsfack du landar i. Om HR vill t.ex. ha en dominant person för en ledarskapsställning så är det bara att manipulera testet så att man verkar så dominant som möjlig. Vill de istället ha en ingenjör som är kritisk så manipulerar man testet åt det hållet.

Pseudovetenskap.
    One by one, one by one.
  • Ecthalia
    Cloudy skrev 2011-01-12 12:34:05 följande:
    Ja att begåvade barn behandlas som dig är bedrövligt men ack så vanligt vilket resulterar i dåliga resultat, och ja Sveriges skolsystem är åt helvete.

Fokus läggs idag på de som behöver stödundervisning, de som behöver mer motstånd glöms bort fullständigt.
    Jag kan hålla med om det du säger om att de som kanske behöver mer uppmuntran och utmaningar blir bortglömda i det svenska skolsystemet, men det är väl inte bara skolsystemet det sitter i. Jag tycker att det är så tråkigt att föräldrar inte tar sin del av ansvaret för sina barn och så ofta bara accepterar det skolan säger om att de är stökiga eller inte hänger med i den emotionella utvecklingen och är utanför. Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet? Det verkar som att skolan har lättare att ta hand och lappa barn som stökiga... än att lappa dem som för smarta.
  • deus ex machina
    Cloudy skrev 2011-01-12 12:34:05 följande:

Elitbarn behöver också stöd och stimulans.
    Nu är jag inget elitbarn (tack, päron), men om jag bara hade främjats så. Samhället är generellt sett emot elitklasser av så många anledningar. Sedan förväntar sig folk att Einsteins ska komma från en vanlig, kommunal skola utan program för begåvade barn.
  • Anonym (tips till TS)

Åh vad jag lider med dig och det lilla barn du var! Har liknande erfarenhet, fick sitta i flera år och pussla under lågstadiets matteundervisning. Tack och lov tror jag det är bättre idag, vad jag ser från barnens skola.

Kan fortfarande inte fatta varför det är finare att vara bra i sport än i matte. Varför fotbollsgymnaisium är en självklarhet, men mattegymnasium kontroversiellt. Det borde vara jätteviktigt att ta vara på begåvningar oavsett område. Hur ska Sverige kunna vara en kunskapsnation om man inte uppmuntrar intelligens? Och hjälper ALLA att bli bra på den sociala arenan. För jag tror att många med bristande social förmåga kan träna upp den om de får möjlighet! Precis som Krokig Krokfant skrev om ovan!
  • Silverkatten06
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:24:06 följande:
    men.. det är sant det där prov testet på mensas sida kan man nog öva upp sig på :)
    Klart att man kan öva upp sig och få bättre resultat, men mensas nät-test är inte alls tillförlitligt. När jag gjorde det för några år sedan fick jag drygt 130 (minns inte exakt), vart då nyfiken på det riktiga testet och fick då 119. Min kompis som var med fick också stor skillnad mellan nät-testet och det riktiga...
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:38:12 följande:
    De brydde sig inte. Jag fick anpassa mig, sa dom. Jag var på dom om montesori, då jag hört bra om den som fanns i kommunen, men de tyckte det var jobbigt att ha tre barn på två olika skolor. Trots att jag gick själv till skolan, och det var ungefär samma avstång till båda.
    Fick aldrig någon uppmuntran, däremot skäll när jag skolkade, sket i läxor. Att jag sen fick bra resultat på proven, brydde de sig aldrig nämnvärt om.
    Jag är bitter än idag, för att deras bekvämhet var viktigare än min personliga utveckling, och att jag faktiskt kunnat utveckla mitt tänkande, resonemang samt fått en utbildning utefter mina behov.

De brydde sig inte heller när mattanterna spädde ut såser och findus grönsakssoppa med vattenslangen som gick dragen från utomhuskranen, utan att koka det först. De lät kärlen ljumma upp det istället.
    Inte heller brydde de sig när vi gick i 6an och blev beordrade att hjälpa till i skolköket med disk, istället för att ha vanlig lektion (vi blev indelade i grupper om tre i varje, och turades om veckovis).
    Aouch! Ja som förälder kan jag förstå det där med att inte alltid ha tid och att det blir svårt för många att skjutsa runt sina barn, men det brukar ju alltid lösa sig på något sätt. Men, idag är det ju många föräldrar som tar sig tid att skjutsa barnen från en stad till den andra för hockey matcher mm.  Det här lät lite väl mycket faktiskt.
Svar på tråden Högt IQ.