• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • deus ex machina
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 13:02:24 följande:
    Vad duktig du är som kämpar på och vidare mot nya höga mål trots denna hemska upplevelse av skolsystemet. Glöm inte bort att vara stolt över dig själv och dina drivkrafter!!!
    Tack!
  • Krokig Krokofant
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:02:15 följande:
    Ja vi lever verkligen i lilla landet lagom
    Att vara jante ingår i den svenska sociala kompetensen. Ibland kan det vara väldigt befriande med icke-svenskar helt befriade från jante.

Det har till och med gått så långt att jag börjat tänka jante *skäms*
    One by one, one by one.
  • John D

Till dom som påstår sig ha IQ över 200 måste jag bara säga att det med nästan 100% säkerhet är skitsnack.

En av världens intelligentaste personer just nu är Kim Ung-yong. Han talade och skrev 4 olika språk flytande vid 3 års ålder, vid 6 löste han mattematiska problem som all världens forskare brottats med i årtioenden, han blev inbjuden till NASA vid 7 års ålder och doktorerade i fysik innan han var 15.
    Kim Ung-yong har som bäst åstadkommit 210 på ett IQ-test, så att någon på detta forum skulle ha 225 finner jag högst osannolikt.

• Ecthalia
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 13:02:45 följande:
    Beror på, vissa föräldrar försöker driva på sitt barn istället för att motivera. Det brukar få motsatt effekt.
    Jo, fast det är nog bra med båda... ibland behöver nog barn någon som driver på en aning så att man ska våga. Speciellt om man är väldigt blyg och inte vågar stå ut från mängden. Det är nog en svårt balansgång det där.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:06:19 följande:
    Jo, fast det är nog bra med båda... ibland behöver nog barn någon som driver på en aning så att man ska våga. Speciellt om man är väldigt blyg och inte vågar stå ut från mängden. Det är nog en svårt balansgång det där.
    Framförallt ska man säga till barnet att 'DU är bäst, DU är unik. Ingen är som DU. DU kan ALLT!'
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:03:46 följande:
    Anläggningsarbetare. Vadå då?
    tror du att du hade fått mer stöd och rätt typ av uppmuntran om dina föräldrar hade haft mer utmanande arbeten?
  • hedmanpazio

Snälla snälla kan ni när ni nu måste redovisa er IQ värden redogöra för vilket eventuellt standardiserat testbatteri ni fått genomföra för intelligens och dess kvot mäts väldigt olika beroende på vilken teori man utgår ifrån. Mensa kör sina matriser och utgår från att intelligens (g) endast består av logiskt resonerande. Kliniska bedömare inom psykiatrin utgår från intelligens som ett bredare begrepp, en allmänintellektuell förmåga som fångar fler aspekter inom samma begrepp. Andra aktörer vill även ha med kreativitet, emotionell kontroll etc etc.

Så redogör för VILKA test om ni nu måste visa upp era kvoter! Det fins ju alldeles för många tester med låg eller nästan frånvaro av statistisk validitet. Och att diskutera de siffrorna om ni nu får 170 eller vad ni skriver blir då helt opålitligt ur vetenskaplig synpunkt.

• Anonym (Geni?)
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:08:46 följande:
    Framförallt ska man säga till barnet att 'DU är bäst, DU är unik. Ingen är som DU. DU kan ALLT!'
    Du driver med prettomorsorna va?
  • Anonym (tips till TS)
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 13:01:40 följande:
    Haha, det kommer aldrig att hänta. Jante är det som sitter djupast i svenskars själ.
    Jag är inte lika pessimistisk. Det finns en betydligt större medvetenhet idag än när jag gick i skolan. Det är t ex OK att kunna läsa när man börjar skolan. Matteundervisningen anpassas och det finns möjlighet att välja skolform som är mer kunskapsinriktad. Vi har en invandring av människor som har en annan syn och som peppar sina barn på ett annat sätt.

Men jag kan tänka mig att der beror på var man befinner sig i samhället. Och jag tror det är viktigt att hitta sin "klan" av likasinnade. Och hålla sig borta från de värsta jantarna. Så jag tror och hoppas att jante är på väg bort. 
  • Ecthalia

jag har personligen inte redogjort något värde, eftersom jag inte har gjort något iq test... på internet eller på något annat sätt.

Svar på tråden Högt IQ.