deus ex machina skrev 2011-01-12 12:53:26 följande:
Mamma gick som hemmafru och hade inte tillgång till bil. Sedan förstaklass gick vi till skolan själv, så jag förstår inte det jobbiga för dom, om jag gick till en annan skola.
När jag gick ut nian, hade jag IQ i matte. Det berodde på skolk, lämnade inte in läxor (och om jag gjorde, kom dom utan de obligatoriska uträkningarna).
Jag fick erbjudande om sommarskola, men valde att åka på betald resa utomlands istället (då man kan läsa upp betyget senare, men man går miste om upplevelsen).
Jag gick därför IV året därpå, i kommunen pappa bodde i.
Tunga narkomaner, bråkstakar och brottslingar... Läraren struntade i oss.
Då fick jag höra om att IV i mammas kommun tillät en att läsa upp samtliga ämne, inte enbart grundämnena. En månad kvar på IV-programmet ville jag såklart byta.
Pappa blev sur, och tyckte det skulle vara jobbigt med en flytt tillbaka till mamma (med en flyttkartong och lite kläder).
Han fick sig en blåsning, jag fick mitt godkända matematikbetyg (muntligt, så mycket bättre). Fick även uppmaningen att om jag fortsatte, hade jag inga problem att få MVG i ämnet.
Fint med föräldrar som sporrar och försöker fjärma ett barn när de vill utveckla sig själva.
Skulle jag någonsin få barn, skulle jag främja dess egenskaper till max, oavsett vad barnet brinner för.
Vad duktig du är som kämpar på och vidare mot nya höga mål trots denna hemska upplevelse av skolsystemet. Glöm inte bort att vara stolt över dig själv och dina drivkrafter!!!