• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Krokig Krokofant
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 12:41:01 följande:
    Åh vad jag lider med dig och det lilla barn du var! Har liknande erfarenhet, fick sitta i flera år och pussla under lågstadiets matteundervisning. Tack och lov tror jag det är bättre idag, vad jag ser från barnens skola.

Kan fortfarande inte fatta varför det är finare att vara bra i sport än i matte. Varför fotbollsgymnaisium är en självklarhet, men mattegymnasium kontroversiellt. Det borde vara jätteviktigt att ta vara på begåvningar oavsett område. Hur ska Sverige kunna vara en kunskapsnation om man inte uppmuntrar intelligens? Och hjälper ALLA att bli bra på den sociala arenan. För jag tror att många med bristande social förmåga kan träna upp den om de får möjlighet! Precis som Krokig Krokfant skrev om ovan!
    Intressant att du säger detta, det finns några sociala normer som säger att man kan inte ha elitklasser/skolor för då kommer andra barn känna sig dumma medan fotbollsgymnasiet är helt ok. Men alla kan inte bli duktiga på fotboll heller. Jfr Zlatan, även om man verkligen tränat, andats och levt fotboll hela sitt liv så är det väldigt få som kan bli lika duktiga. Och Zlatan tjänar ju mer än vad 90% av alla med tunga examina gör. Ändå är det ingen presitigeförlust att inte kvala in i fotbollsgymnasiet.
    One by one, one by one.
  • Cloudy
    Ecthalia skrev 2011-01-12 12:39:53 följande:
    Jag kan hålla med om det du säger om att de som kanske behöver mer uppmuntran och utmaningar blir bortglömda i det svenska skolsystemet, men det är väl inte bara skolsystemet det sitter i. Jag tycker att det är så tråkigt att föräldrar inte tar sin del av ansvaret för sina barn och så ofta bara accepterar det skolan säger om att de är stökiga eller inte hänger med i den emotionella utvecklingen och är utanför. Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet? Det verkar som att skolan har lättare att ta hand och lappa barn som stökiga... än att lappa dem som för smarta.
    Visst har man som förälder ett stort ansvar men då gäller det ju att skolan tar sitt för att fungera också vilket de inte gör om man håller tillbaka elever som behöver motstånd.
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:40:26 följande:
    Elitbarn behöver också stöd och stimulans.
    Nu är jag inget elitbarn (tack, päron), men om jag bara hade främjats så. Samhället är generellt sett emot elitklasser av så många anledningar. Sedan förväntar sig folk att Einsteins ska komma från en vanlig, kommunal skola utan program för begåvade barn.
    Javisst är det så.
    Jag är för elitklasser men tyvärr är det som du säger, att samhället är emot det. Och ja, det krävs ju även intresse från föräldrarna för att man ska lyckas.
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 12:53:26 följande:
    Mamma gick som hemmafru och hade inte tillgång till bil. Sedan förstaklass gick vi till skolan själv, så jag förstår inte det jobbiga för dom, om jag gick till en annan skola.

När jag gick ut nian, hade jag IQ i matte. Det berodde på skolk, lämnade inte in läxor (och om jag gjorde, kom dom utan de obligatoriska uträkningarna).
    Jag fick erbjudande om sommarskola, men valde att åka på betald resa utomlands istället (då man kan läsa upp betyget senare, men man går miste om upplevelsen).
    Jag gick därför IV året därpå, i kommunen pappa bodde i.
    Tunga narkomaner, bråkstakar och brottslingar... Läraren struntade i oss.
    Då fick jag höra om att IV i mammas kommun tillät en att läsa upp samtliga ämne, inte enbart grundämnena. En månad kvar på IV-programmet ville jag såklart byta.
    Pappa blev sur, och tyckte det skulle vara jobbigt med en flytt tillbaka till mamma (med en flyttkartong och lite kläder).
    Han fick sig en blåsning, jag fick mitt godkända matematikbetyg (muntligt, så mycket bättre). Fick även uppmaningen att om jag fortsatte, hade jag inga problem att få MVG i ämnet.

Fint med föräldrar som sporrar och försöker fjärma ett barn när de vill utveckla sig själva.
    Skulle jag någonsin få barn, skulle jag främja dess egenskaper till max, oavsett vad barnet brinner för.
    Vad jobbade pappa med?
  • Krokig Krokofant
    Fint med föräldrar som sporrar och försöker fjärma ett barn när de vill utveckla sig själva.
    Skulle jag någonsin få barn, skulle jag främja dess egenskaper till max, oavsett vad barnet brinner för.
    Håller verkligen med dig!!!!
    One by one, one by one.
  • Ecthalia

Jag undrar om barn med högt iq med högt utbildade föräldrar får bättre stöd, uppmuntran och utmaningar?

• Krokig Krokofant
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 12:54:25 följande:
    Tyvärr är det så. Men det måste förändras! Jante måste krossas!

Jätteviktigt att vi som genomlevt detta skolsystem är uppmärksamma på hur våra barn har det. Även om jag tror att det blivit bättre så måste man ha stenkoll.
    Haha, det kommer aldrig att hänta. Jante är det som sitter djupast i svenskars själ.
    One by one, one by one.
  • Ecthalia
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 13:01:40 följande:
    Haha, det kommer aldrig att hänta. Jante är det som sitter djupast i svenskars själ.
    Ja vi lever verkligen i lilla landet lagom
  • Anonym (tips till TS)
    Mamma gick som hemmafru och hade inte tillgång till bil. Sedan förstaklass gick vi till skolan själv, så jag förstår inte det jobbiga för dom, om jag gick till en annan skola.

När jag gick ut nian, hade jag IQ i matte. Det berodde på skolk, lämnade inte in läxor (och om jag gjorde, kom dom utan de obligatoriska uträkningarna).
    Jag fick erbjudande om sommarskola, men valde att åka på betald resa utomlands istället (då man kan läsa upp betyget senare, men man går miste om upplevelsen).
    Jag gick därför IV året därpå, i kommunen pappa bodde i.
    Tunga narkomaner, bråkstakar och brottslingar... Läraren struntade i oss.
    Då fick jag höra om att IV i mammas kommun tillät en att läsa upp samtliga ämne, inte enbart grundämnena. En månad kvar på IV-programmet ville jag såklart byta.
    Pappa blev sur, och tyckte det skulle vara jobbigt med en flytt tillbaka till mamma (med en flyttkartong och lite kläder).
    Han fick sig en blåsning, jag fick mitt godkända matematikbetyg (muntligt, så mycket bättre). Fick även uppmaningen att om jag fortsatte, hade jag inga problem att få MVG i ämnet.

Vad duktig du är som kämpar på och vidare mot nya höga mål trots denna hemska upplevelse av skolsystemet. Glöm inte bort att vara stolt över dig själv och dina drivkrafter!!!
  • Krokig Krokofant
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:00:34 följande:
    Jag undrar om barn med högt iq med högt utbildade föräldrar får bättre stöd, uppmuntran och utmaningar?
    Beror på, vissa föräldrar försöker driva på sitt barn istället för att motivera. Det brukar få motsatt effekt.
    One by one, one by one.
Svar på tråden Högt IQ.