• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:09:37 följande:
    tror du att du hade fått mer stöd och rätt typ av uppmuntran om dina föräldrar hade haft mer utmanande arbeten?
    Absolut.
    Det värsta är att pappa ligger väldigt mycket över medelintelligens (om man nu ska mäta i IQ-testtermer), men har MBTI-typ ISFJ. Han har ingen ryggrad, ifrågasätter ingenting och tycker att man ska vara nöjd. Punkt.

Om han hade varit akademiker, hade jag nog varit lite hårdare tuktad =)

Sambons pappa är musiklärare, och sambon började spela trombon. Han tyckte inte det var roligt (förståeligt med det instrumentet kontra utveckling, solo osv) och ville spela annat. Hans föräldrar lät honom inte, utan tyckte att han kunde fortsätta eftersom han var duktig på det.

Jag fick samma bemötande hemma. Jag kunde spela piano (kan fortfarande, på amatörnivå, dock kan jag plocka isär låtar i huvudet och spela samtliga stämmor utan noter).Jag ville spela fiol. Men... eftersom mamma tyckte det var ett hemskt instrument, och hon själv ville lära sig spela piano, blev det billigare med pianohyra för ett piano, än pianohyra + fiol.

Så något stöd hemifrån har vi aldrig riktigt fått, någon av oss. Inte i skolan heller, för den delen.
    Fördelen med att ha blivit behandlade såhär, är att vi klarar oss själv utan problem och har gjort så sedan vi var små.
    Kanske ska tilläggas att vi båda är mellanbarn ;)
  • deus ex machina
    Anonym (Geni?) skrev 2011-01-12 13:12:02 följande:
    Du driver med prettomorsorna va?
    Driver? Nej, jag är seriös.
    Om någon är bra på någonting, varför inte uppmuntra det? Och vad är felet med att tala om för sitt barn att det är unikt och bäst?
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:15:15 följande:
    Absolut.
    Det värsta är att pappa ligger väldigt mycket över medelintelligens (om man nu ska mäta i IQ-testtermer), men har MBTI-typ ISFJ. Han har ingen ryggrad, ifrågasätter ingenting och tycker att man ska vara nöjd. Punkt.

Om han hade varit akademiker, hade jag nog varit lite hårdare tuktad =)

Sambons pappa är musiklärare, och sambon började spela trombon. Han tyckte inte det var roligt (förståeligt med det instrumentet kontra utveckling, solo osv) och ville spela annat. Hans föräldrar lät honom inte, utan tyckte att han kunde fortsätta eftersom han var duktig på det.

Jag fick samma bemötande hemma. Jag kunde spela piano (kan fortfarande, på amatörnivå, dock kan jag plocka isär låtar i huvudet och spela samtliga stämmor utan noter).Jag ville spela fiol. Men... eftersom mamma tyckte det var ett hemskt instrument, och hon själv ville lära sig spela piano, blev det billigare med pianohyra för ett piano, än pianohyra + fiol.

Så något stöd hemifrån har vi aldrig riktigt fått, någon av oss. Inte i skolan heller, för den delen.
    Fördelen med att ha blivit behandlade såhär, är att vi klarar oss själv utan problem och har gjort så sedan vi var små.
    Kanske ska tilläggas att vi båda är mellanbarn ;)
    Så har du plockat upp en fiol nyligen?
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:16:33 följande:
    Driver? Nej, jag är seriös.
    Om någon är bra på någonting, varför inte uppmuntra det? Och vad är felet med att tala om för sitt barn att det är unikt och bäst?
    håller med... men lite realistisk tror jag att man kan vara också :) som roald dhal skrev... visst är det ävl så han heter, han som skrev boken matilda och häxorna. alla barn är underverk för sina föräldrar hur snoriga och odrägliga de än är ... åsikten är rätt subjektiv
  • Anonym (tips till TS)
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:08:46 följande:
    Framförallt ska man säga till barnet att 'DU är bäst, DU är unik. Ingen är som DU. DU kan ALLT!'
    Och
    Att det är du som sätter dina egna gränser.
    Att konventioner är till för att brytas!
    Att respektera och uppskatta olikheter hos dina kompisar
    Att peppa andra att nå sina mål 
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:17:25 följande:
    Så har du plockat upp en fiol nyligen?
    Haha, nej, förvisso. Däremot spelar jag alltid luftfiol när violinmusik eller violininslag finns med på spellistan. Kanske skulle man fråga svärfar om man kan låna någon via hans skola?
  • deus ex machina
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 13:20:46 följande:
    Och
    Att det är du som sätter dina egna gränser.
    Att konventioner är till för att brytas!
    Att respektera och uppskatta olikheter hos dina kompisar
    Att peppa andra att nå sina mål 
    Precis. 'Behandla andra som du själv vill bli behandlad' är ett bra motto, om man lär sig att se om folk utnyttjar ens egenskap eller ej.
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:22:14 följande:
    Haha, nej, förvisso. Däremot spelar jag alltid luftfiol när violinmusik eller violininslag finns med på spellistan. Kanske skulle man fråga svärfar om man kan låna någon via hans skola?
    Ja det tycker jag att du ska göra. Det finns inget bättre i världen än att känna att man har uppnått alla sina mål ... det enda som är det värsta med det och också baksidan är att jag för min del har blivit rastlös och måste hitta nya och spännande mål att uppnå. Poängen jag vill få fram är att oavsett vem eller vilka som motarbetar dina drömmar och mål så är det bara du själv som sätter gränserna. Håller du inte med? Det finns egentligen ingenting eller någon annan än du som hindrar dig från att plocka upp en fiol... Är man tillräckligt listig finner man vägar till det man vill uppnå bara målet är tillräckligt tydligt :D
  • Anonym

Har 100 i IQ

Jag möts också av ilska och förutfattade meninger ibland. Men av andra orsaker än min intelligens. Sånt är livet helt enkelt. 

• Cloudy
    John D skrev 2011-01-12 13:05:24 följande:
    Till dom som påstår sig ha IQ över 200 måste jag bara säga att det med nästan 100% säkerhet är skitsnack.

En av världens intelligentaste personer just nu är Kim Ung-yong. Han talade och skrev 4 olika språk flytande vid 3 års ålder, vid 6 löste han mattematiska problem som all världens forskare brottats med i årtioenden, han blev inbjuden till NASA vid 7 års ålder och doktorerade i fysik innan han var 15.
    Kim Ung-yong har som bäst åstadkommit 210 på ett IQ-test, så att någon på detta forum skulle ha 225 finner jag högst osannolikt.
    Klart att det är skitsnack.
Svar på tråden Högt IQ.