Ecthalia skrev 2011-01-12 13:09:37 följande:
tror du att du hade fått mer stöd och rätt typ av uppmuntran om dina föräldrar hade haft mer utmanande arbeten?
Absolut.
Det värsta är att pappa ligger väldigt mycket över medelintelligens (om man nu ska mäta i IQ-testtermer), men har MBTI-typ ISFJ. Han har ingen ryggrad, ifrågasätter ingenting och tycker att man ska vara nöjd. Punkt.
Om han hade varit akademiker, hade jag nog varit lite hårdare tuktad =)
Sambons pappa är musiklärare, och sambon började spela trombon. Han tyckte inte det var roligt (förståeligt med det instrumentet kontra utveckling, solo osv) och ville spela annat. Hans föräldrar lät honom inte, utan tyckte att han kunde fortsätta eftersom han var duktig på det.
Jag fick samma bemötande hemma. Jag kunde spela piano (kan fortfarande, på amatörnivå, dock kan jag plocka isär låtar i huvudet och spela samtliga stämmor utan noter).Jag ville spela fiol. Men... eftersom mamma tyckte det var ett hemskt instrument, och hon själv ville lära sig spela piano, blev det billigare med pianohyra för ett piano, än pianohyra + fiol.
Så något stöd hemifrån har vi aldrig riktigt fått, någon av oss. Inte i skolan heller, för den delen.
Fördelen med att ha blivit behandlade såhär, är att vi klarar oss själv utan problem och har gjort så sedan vi var små.
Kanske ska tilläggas att vi båda är mellanbarn ;)