• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (tips till TS)
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
    Go for it girl! Det känns super efteråt! Sätt ut en annons på Blocket eller fråga svärfar!

Jag fick aldrig vara med i kören som barn, då jag enligt musiklärarna inte kunde sjunga (det var ju aldrig tala om att visa ett barn hur man sjunger!). Som vuxen höll jag en period på med sångkurser för de som inte kan sjunga, Bland det roligaste och mest utvecklande jag gjort! Vi var ett gäng som träffades en gång i veckan för att testa och utveckla rösten. Lära mig alla sånger som någon sagt att jag inte kunde.

Den största vinsten med kursen är att jag nu sjunger med mina barn! Och får barnen att leka med sina röster.
  • John D
    giftfri skrev 2011-01-12 13:42:13 följande:
    Högt IQ är att kunna klara sig själv, teoretiskt och praktiskt i alla lägen.. , andra mätvärden är totalt värdelösa för mig...
    Då är nog inte din definition av IQ densamma som resten av världen använder sig av.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:42:45 följande:
    Sångerskan i The Cardigans :)

Jo vi har inte hunnit stämma det, men så dyrt var det visst inte max tusen lappen... Gitarrerna har vi vänner som har stämt. Det verkar som att vi har en hel orkester mer eller mindre tillsammans *skratt*
    =D Det finns ju elektroniska hjälpmedel till gitarrer (som jag använde under tiden jag spelade i band).

'Jag vet att det är medelmåttigt. 

Tvärtom, jag tror att det ligger mer i TS självkänsla än i IQ:n 

Man kommer alltid bli bemött otrevligt av vissa människor. Alla människor har olikheter som gör att det alltid kommer finnas människor som behandlar oss orätt. Det kan vara nationalitet, utseende, yrke, IQ, vad som helst! Det handlar om att lära sig att inte "fastna" i detta, utan kunna släppa det och gå vidare.

TS känsla finns inte bara hos extremintelligenta personer, utan alla som känner sig utanför.

Men sjävklart ska vi sträva efter acceptans kring oliketer, men vi kommer ALDRIG leva i en fördomsfri värld, och lär man sig inte att inte ta åt sig av vad alla andra säger/tycker kommer ens liv bli jobbigare än nödvändigt. Oavsett vad ens "olikhet" är. 

Dessutom så tycker man att det är jobbigt att ha hög IQ, så kan man ju tona ner det. Lättare än för dem som har väldigt låg IQ... '

Absolut.

Det värsta som finns är folk i ens närhet som aktivt försöker få en att ändra sig själv och sin personlighet, för att det passar dom bättre.
  • Cloudy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 13:38:04 följande:
    Den här tråden har tyvärr lyckats bekräfta det jag visste och det är därför jag valde att vara anonym.

Asbergers. Psykopati. Tro inte att du är nåt. - Skrattretande egentligen men mest tragiskt

Uppenbara överdrifter av iq-poäng det förstår jag att ni ifrågasätter, det gjorde jag med, men just den här stämningen att det skulle vara omöjligt att det finns så pass intelligenta människor på fl som tråden gör gällande är patetiskt och säger mer om skribenterna i de inläggen än nåt annat

Varför kunde ni inte bara låta oss få ha tråden ifred? Låta oss diskutera de problem som kommer utav att vara annorlunda?

Ja ja, det är väl den svenska avundsjukan som talat som vanligt
    ?

Har du inte tolkat in lite väl mycket nu? Den där stämningen som du påstår dig känna känner inte jag alls nämligen. Vem har sagt att det är omöjligt?

Det är dock inte helt osannolikt att det även finns psykopater och aspergare i tråden men varför ser du det som ett problem?
  • Anonym (tips till TS)
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 13:38:04 följande:
    Den här tråden har tyvärr lyckats bekräfta det jag visste och det är därför jag valde att vara anonym.

Asbergers. Psykopati. Tro inte att du är nåt. - Skrattretande egentligen men mest tragiskt

Uppenbara överdrifter av iq-poäng det förstår jag att ni ifrågasätter, det gjorde jag med, men just den här stämningen att det skulle vara omöjligt att det finns så pass intelligenta människor på fl som tråden gör gällande är patetiskt och säger mer om skribenterna i de inläggen än nåt annat

Varför kunde ni inte bara låta oss få ha tråden ifred? Låta oss diskutera de problem som kommer utav att vara annorlunda?

Ja ja, det är väl den svenska avundsjukan som talat som vanligtInst
    Instämmer. Är anonym av samma skäl.

Patetiskt med folk som måste sätta diagnoser för att kunna kategorisera dom som är annorlunda. Aldeles för utbrett idag. Tycker att vi människor måste bli mycket bättre på att acceptera människor som dom är och komma bort från diagnostänket.
  • Cloudy
    giftfri skrev 2011-01-12 13:42:13 följande:
    Högt IQ är att kunna klara sig själv, teoretiskt och praktiskt i alla lägen.. , andra mätvärden är totalt värdelösa för mig...
    Det där kallar jag självständighet.
  • Ecthalia

Fast jag fick uppfattningen att många tycker att det är skönt att få en diagnos som försklarar varför de känner sig utanför eller inte helt synkade med sin omgivning. Jag har inte det problemet, men jag kan förstå att en del människor kan känna det upplyftande.

• Ecthalia

men, att ha gjort ett intelligenstest eller batteri är väl inte riktigt det samma som att ställa en sjukdomsdiagnos? eller har jag tolkat något galet nu?

• Anonym (alla är unika)
    Cloudy skrev 2011-01-12 13:49:27 följande:
    ?

Har du inte tolkat in lite väl mycket nu? Den där stämningen som du påstår dig känna känner inte jag alls nämligen. Vem har sagt att det är omöjligt?

Det är dock inte helt osannolikt att det även finns psykopater och aspergare i tråden men varför ser du det som ett problem?
    Det kanske jag har gjort. Men när man läser igenom tråden i ett svep (alla inlägg sen jag loggade in sist) så ser man, tycker jag, tydligt den svenska avundsjukan.

Att jämföra att kunna manipulera med psykopati är att ge sig ut på väldigt tunn is men anses accepterat i tråd om hög iq, i andra trådar hade det blivit ett jäkla liv.

Sannolikheten att det finns psykopater i tråden är liten då större delen av befolkningen inte lider av denna störning. Sannolikheten att det skulle kunna finnas någon med aspbergers är något högre men ändå inte särskilt hög.

Och som sagt, det var inte det ts ville diskutera
  • Anonym

Ang Deus ex machinas kommentarer om att h*n inte fick några svårare böcker – det var otroligt vanligt, och är fortfarnade vanligt tyvärr.

Ang Echtalia: ”Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet?”

Visst är det så, så de som lider allra mest är de som är högbegåvade med föräldrar som inte har erfarenhet/intresse/kunskaper att motivera barnen hemma. Men: att tillbringa 5-8 timmar om dagen med att vänta på alla andra och lära sig skriva bokstaven O när man helst vill skriva uppsatser är direkt skadligt för ett barns utveckling och självkänsla.

Echtalia: ”Jag undrar om barn med högt iq med högt utbildade föräldrar får bättre stöd, uppmuntran och utmaningar?”

Tveklöst ja. I en del amerikanska skolor har man infört/talat om att införa obligatorisk sommarskola, där man går på muséer och vidgar vyerna på roliga sätt. Skillnaden mellan högbegåvade föräldrars barn och lågbegåvade föräldrars barn är annars enorm efter sommaren, de förstnämndas barn har förkovrat sig under sommaren, de sistnämndas har tittat på TV. (Ja, självklart en generalisering!)

En engelsk undersökning påvisade att högbegåvade arbetarbarn efter ett år i skolan kunde mindre än medelbegåvade medelklassbarn, just beroende på den stimulans de får hemifrån.

Svar på tråden Högt IQ.