• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:26:22 följande:
    Ja det tycker jag att du ska göra. Det finns inget bättre i världen än att känna att man har uppnått alla sina mål ... det enda som är det värsta med det och också baksidan är att jag för min del har blivit rastlös och måste hitta nya och spännande mål att uppnå. Poängen jag vill få fram är att oavsett vem eller vilka som motarbetar dina drömmar och mål så är det bara du själv som sätter gränserna. Håller du inte med? Det finns egentligen ingenting eller någon annan än du som hindrar dig från att plocka upp en fiol... Är man tillräckligt listig finner man vägar till det man vill uppnå bara målet är tillräckligt tydligt :D
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
  • deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 13:26:36 följande:
    Har 100 i IQ

Jag möts också av ilska och förutfattade meninger ibland. Men av andra orsaker än min intelligens. Sånt är livet helt enkelt. 
    100 är medelmåttigt.

Så du menar att vi inte ska sträva efter att acceptans kring olikheter, utan att man får ta förutfattade meningar som de är - 'är du annorlunda, ber du om det' ?
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
    *Skratt* här hemma har vi piano, två gitarrer, en block flöjt och munarmonika och av någon anledning blir det bara fler och fler instrument, trots att ingen annan än vår tvååriga dotter plinkar på tangenterna till pianot. Inte för att det låter som något vettigt. sjunger gör hon bättre... man behöver inte pengar för att komma över ett piano numera har jag hört... tydligen är det folk som skänker bort pianon på blocket enligt min svärmor som inte kunde förstå varför vi flyttade mammas piano hem till oss. affektionsvärde för min del antar jag och det faktum att vi märkte att dottern älskade att sitta vid det hemma hos mormor.
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:

nina persson är väl tondöv är hon inte det?
  • Anonym (alla är unika)

Den här tråden har tyvärr lyckats bekräfta det jag visste och det är därför jag valde att vara anonym.

Asbergers. Psykopati. Tro inte att du är nåt. - Skrattretande egentligen men mest tragiskt

Uppenbara överdrifter av iq-poäng det förstår jag att ni ifrågasätter, det gjorde jag med, men just den här stämningen att det skulle vara omöjligt att det finns så pass intelligenta människor på fl som tråden gör gällande är patetiskt och säger mer om skribenterna i de inläggen än nåt annat

Varför kunde ni inte bara låta oss få ha tråden ifred? Låta oss diskutera de problem som kommer utav att vara annorlunda?

Ja ja, det är väl den svenska avundsjukan som talat som vanligt

• deus ex machina
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:34:24 följande:
    nina persson är väl tondöv är hon inte det?
    Vem är Nina Persson?

Jo, nackdelen med att köpa piano billigt, eller att få det gratis, är att de är ostämda och kostad (såvitt jag vet) skjortan att stämma, och därför skänker många bort det. Platsbrist har nog en stor inverkan på det också såklart.

Vi har en trombon, en stratocaster och en akustisk gitarr härhemma, men trombonen får jag bara väsande ur, och jag kan inte stämma en gitarr utan hjälpmedel ;)
  • Anonym
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:30:29 följande:
    100 är medelmåttigt.

Så du menar att vi inte ska sträva efter att acceptans kring olikheter, utan att man får ta förutfattade meningar som de är - 'är du annorlunda, ber du om det' ?
    Jag vet att det är medelmåttigt. 

Tvärtom, jag tror att det ligger mer i TS självkänsla än i IQ:n 

Man kommer alltid bli bemött otrevligt av vissa människor. Alla människor har olikheter som gör att det alltid kommer finnas människor som behandlar oss orätt. Det kan vara nationalitet, utseende, yrke, IQ, vad som helst! Det handlar om att lära sig att inte "fastna" i detta, utan kunna släppa det och gå vidare.

TS känsla finns inte bara hos extremintelligenta personer, utan alla som känner sig utanför.

Men sjävklart ska vi sträva efter acceptans kring oliketer, men vi kommer ALDRIG leva i en fördomsfri värld, och lär man sig inte att inte ta åt sig av vad alla andra säger/tycker kommer ens liv bli jobbigare än nödvändigt. Oavsett vad ens "olikhet" är. 

Dessutom så tycker man att det är jobbigt att ha hög IQ, så kan man ju tona ner det. Lättare än för dem som har väldigt låg IQ... 
  • giftfri

Högt IQ är att kunna klara sig själv, teoretiskt och praktiskt i alla lägen.. , andra mätvärden är totalt värdelösa för mig...

• Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:39:28 följande:
    Vem är Nina Persson?

Jo, nackdelen med att köpa piano billigt, eller att få det gratis, är att de är ostämda och kostad (såvitt jag vet) skjortan att stämma, och därför skänker många bort det. Platsbrist har nog en stor inverkan på det också såklart.

Vi har en trombon, en stratocaster och en akustisk gitarr härhemma, men trombonen får jag bara väsande ur, och jag kan inte stämma en gitarr utan hjälpmedel ;)
    Sångerskan i The Cardigans :)

Jo vi har inte hunnit stämma det, men så dyrt var det visst inte max tusen lappen... Gitarrerna har vi vänner som har stämt. Det verkar som att vi har en hel orkester mer eller mindre tillsammans *skratt*
  • Anonym (UDDA)
    TimesAreAChangin skrev 2011-01-10 13:33:42 följande:
    Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.
    Det är inte roligt att vara den som ingen förstår sig på.
    Man känner sig dum även om man är smart..

Du ska absolut inte skämmas, säg som det är: Ditt iq gör att du tänker lite annorlunda än "er" och att det är jobbigt, att ha högt iq betyder ju inte att man är socialt kompetent.

En annan sak jag upptäckt är att många andra "annorlunda tänkare" lite som jag, avslutar meningar med många punkter...
    Jag har jobbat hårt för att sluta med det då andra ser det som ett tecken på inkompetens och "fjortisaktigt".
Svar på tråden Högt IQ.