• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • giftfri
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:02:22 följande:
    Absolut, om man själv vill och behöver det är en sak. Har flera vänner som mår mycket bättre efter diagnos. Men när omgivningen sätter diagnoser oombedda vid köksbordet är en annan sak. Eller i trådar som denna.
    Förlåt om jag var otydlig!
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
  • deus ex machina
    giftfri skrev 2011-01-12 14:08:48 följande:
    Visst, å vad mer behövs för att klara sig bra/bäst..., högt IQ säger ju eg inte ett skit, då det finns massor med olika sätt att mäta IQ, de flesta helt värdelösa när dom sen ska omsättas i praktiken...
    Alla kan få jättehöga IQ:n, det gäller bara att anpassa mätmetoden efter det omtråde man vill ha fram hög kunskap/fattningsförmåga/talang/fallenhet m.m för..
    Å personligen ser jag i praktiker med utpräglad fallenhet för problemlösning, besitta långt högre IQ än en teoretiker, som ändå skulla va hjälplös IRL, utan hjälp från utomstående..
    Det finns bara en typ av IQ, och EQ räknas inte in där.

Jag har gärna en blandning av street smart och hög IQ.

Hög IQ gör dig inte till en übermänniska. Det visar bara din fallenhet för logiskt tänkande.
    En väldigt intelligent person behöver inte (men för det mesta) ha hög IQ.
    Intelligenta människor behöver inte vara smarta, och lågintelligenta kan vara oerhört smarta.
  • Cloudy
    giftfri skrev 2011-01-12 14:13:31 följande:
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
    Psykiska problem ja (pga ältandet, överanalyserandet, medvetenheten bl a) men inte psykiska störningar.
  • Anonym (runt 140)
    deus ex machina skrev 2011-01-12 14:13:59 följande:
    Hög IQ gör dig inte till en übermänniska. Det visar bara din fallenhet för logiskt tänkande.
    En väldigt intelligent person behöver inte (men för det mesta) ha hög IQ.
    Intelligenta människor behöver inte vara smarta, och lågintelligenta kan vara oerhört smarta.
  • Krokig Krokofant
    Cloudy skrev 2011-01-12 14:07:51 följande:
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
    Oavsett vad innebörden av ADHD egentligen är så är det stigmatiserat. Emellertid behöver inte ADHD-personer vara lågintelligienta, jag har träffat några med ADHD som varit varit oerhört analytiska.
    One by one, one by one.
  • Anonym
    Källa på det sistnämnda. Jag har nyligen läst rapporter som just skriver att det inte är så, kan plocka fram det senare.
  • Krokig Krokofant

Hur definierar ni smart?
    Hur definierar ni intelligient?

One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant

...och hur definierar ni streetsmart?

One by one, one by one.
  • Cloudy
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 14:18:03 följande:
    Oavsett vad innebörden av ADHD egentligen är så är det stigmatiserat. Emellertid behöver inte ADHD-personer vara lågintelligienta, jag har träffat några med ADHD som varit varit oerhört analytiska.
     Faktum är att många med adhd ligger lite--->mycket högre i iq än genomsnittet.
  • deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 14:18:24 följande:
    Källa på det sistnämnda. Jag har nyligen läst rapporter som just skriver att det inte är så, kan plocka fram det senare.
    Anledningen till att många med hög IQ lider av depressioner, är för att de tänker mycket mer, analyserar människor, handlingar och världen och hur denna fungerar, än 'medelmåttor' alt. happygolucky-människor.
    Det späs också på från skola, familj, vänner, ovänner att du, som annorlunda, är dum, ful, inte som alla andra, och då måste man ju förstå varför personen mår dåligt ifråga.
Svar på tråden Högt IQ.