• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • deus ex machina

Diagnosträsket är på tok för utbrett.
    Jag tvivlar på att många med adhd/damp, aspergers och autism som diagnos egentligen har det. Men det är lättare för anhöriga och samhälle att acceptera en om man har en legitim ursäkt att sticka ut från mängden.

• Anonym (tips till TS)
    Ecthalia skrev 2011-01-12 13:54:24 följande
    Fast jag fick uppfattningen att många tycker att det är skönt att få en diagnos som försklarar varför de känner sig utanför eller inte helt synkade med sin omgivning. Jag har inte det problemet, men jag kan förstå att en del människor kan känna det upplyftande.
    Absolut, om man själv vill och behöver det är en sak. Har flera vänner som mår mycket bättre efter diagnos. Men när omgivningen sätter diagnoser oombedda vid köksbordet är en annan sak. Eller i trådar som denna.
    Förlåt om jag var otydlig!
  • Anonym

Ang. de som tycker att man kan lära sig intelligenstest av Mensas typ och att det därmed inte är svårt: Problemet är att du inte kommer ha tid att göra det. Ena delen av Mensatestet var ett häfte med kanske 20-25 sidor med logiska problem av samma typ som man ser i IQ-test på nätet (”var skall pricken sitta i rutan för att passa i den logiska följden”, ”Vilken fyrkant saknas” etc). På varje sida var det kanske 10 olika sådana. Du har ungefär en minut på dig per sida. Om du inte omedelbart ser vad som fattas eller vad som skall läggas till så har du inte en chans att sitta och fundera på det. Jag klarade testet med mycket god marginal, men hade inte en chans att göra alla uppgifter, de sista sidorna fick jag bara panikkryssa (har aldrig hänt för att jag inte har hunnit med något på ett test så det var en intressant upplevelse i sig!).

• Cloudy
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:02:22 följande:
    Absolut, om man själv vill och behöver det är en sak. Har flera vänner som mår mycket bättre efter diagnos. Men när omgivningen sätter diagnoser oombedda vid köksbordet är en annan sak. Eller i trådar som denna.
    Förlåt om jag var otydlig!
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
  • Ecthalia
    Anonym skrev 2011-01-12 13:58:37 följande:

Ang Echtalia: ”Det jag menar är... visst är väl jag som förälder också ansvarig för att ge mitt barn utmaningar och inte bara blint tro på skolsystemet?”

Visst är det så, så de som lider allra mest är de som är högbegåvade med föräldrar som inte har erfarenhet/intresse/kunskaper att motivera barnen hemma. Men: att tillbringa 5-8 timmar om dagen med att vänta på alla andra och lära sig skriva bokstaven O när man helst vill skriva uppsatser är direkt skadligt för ett barns utveckling och självkänsla.

Jag tror inte att man kan jämför vem som har det jobbigast eller lider allra mest. Det finns bara ett konstanterande i tråden om att det finns en viss brist i det svenska skolsätet. Framförallt i utbildningen hos många lärare idag som känner att de inte har tillräckligt med bakgrund för att veta hur de ska handskas med barn som skiljer sig från mängden. Deltog på ett sådant seminarie där de diskuterade hur lärarkårens högskoleutbildningar bör förändras för att bemöta detta behov. Det är en mycket knepigare fråga än vad man tror tyvärr...
  • giftfri
    Cloudy skrev 2011-01-12 13:51:42 följande:
    Det där kallar jag självständighet.
    Visst, å vad mer behövs för att klara sig bra/bäst..., högt IQ säger ju eg inte ett skit, då det finns massor med olika sätt att mäta IQ, de flesta helt värdelösa när dom sen ska omsättas i praktiken...
    Alla kan få jättehöga IQ:n, det gäller bara att anpassa mätmetoden efter det omtråde man vill ha fram hög kunskap/fattningsförmåga/talang/fallenhet m.m för..
    Å personligen ser jag i praktiker med utpräglad fallenhet för problemlösning, besitta långt högre IQ än en teoretiker, som ändå skulla va hjälplös IRL, utan hjälp från utomstående..
  • Cloudy
    Cloudy skrev 2011-01-12 14:07:51 följande:
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
    Tog adhd som ett exempel, kan vara vilken boksatvsdiagnos som helst i princip.
  • Ecthalia
    Anonym skrev 2011-01-12 14:07:16 följande:

Ang. de som tycker att man kan lära sig intelligenstest av Mensas typ och att det därmed inte är svårt: Problemet är att du inte kommer ha tid att göra det. Ena delen av Mensatestet var ett häfte med kanske 20-25 sidor med logiska problem av samma typ som man ser i IQ-test på nätet (”var skall pricken sitta i rutan för att passa i den logiska följden”, ”Vilken fyrkant saknas” etc). På varje sida var det kanske 10 olika sådana. Du har ungefär en minut på dig per sida. Om du inte omedelbart ser vad som fattas eller vad som skall läggas till så har du inte en chans att sitta och fundera på det. Jag klarade testet med mycket god marginal, men hade inte en chans att göra alla uppgifter, de sista sidorna fick jag bara panikkryssa (har aldrig hänt för att jag inte har hunnit med något på ett test så det var en intressant upplevelse i sig!).

test provet på mensas sida såg inte så långt ut... kikade tvärt in .. det är ju bara några få frågor. antar att det är för att ge en uppfattning av vilken typ av problem man ställs inför att lösa. Säkert lättare än det "riktiga" testet också för att inte skrämma bort folk
  • Anonym (runt 140)

Jag har ett IQ runt 140 och nej jag känner mig inte konstig i jämförelse med andra. Jag brukar inte prata om mitt IQ vitt och brett inför andra. Det finns liksom ingen anledning.

• Anonym
    Ecthalia skrev 2011-01-12 14:08:16 följande:
    Jag tror inte att man kan jämför vem som har det jobbigast eller lider allra mest. Det finns bara ett konstanterande i tråden om att det finns en viss brist i det svenska skolsätet. Framförallt i utbildningen hos många lärare idag som känner att de inte har tillräckligt med bakgrund för att veta hur de ska handskas med barn som skiljer sig från mängden. Deltog på ett sådant seminarie där de diskuterade hur lärarkårens högskoleutbildningar bör förändras för att bemöta detta behov. Det är en mycket knepigare fråga än vad man tror tyvärr...
    Visst är det så. Med mindre klasser och fler lärare skulle det vara möjligt att  i mycket högre utsträckning individualisera utbildningen, om än det är en utopi att tro att det skulle vara möjligt att skapa en skola där *alla alltid* får den hjälp och det stöd de behöver.

Ang Mensas test på sidan: Det är ju bara ett smakprov där. Avsevärt svårare att sitta i en knäpptyst sal med människor som tänker så det knakar och enbart höra "fem minuter kvar, fyra minuter kvar..."!
Svar på tråden Högt IQ.