• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (tips till TS)
    Cloudy skrev 2011-01-12 14:07:51 följande:
    Det är alltså okej att sätta in sig i fack "högt iq" men inte i fack "adhd"?

ADHD är uppenbarligen något fult enligt dig då och jag undrar varför du tycker det? Har du adhd?
    Man kan sätta in SIG SJÄLV i vilket fack som helst. OM man själv vill. Men det är inte kul att höra ANDRA personer som inte har med personen att göra sätta etiketter med negativ klang. Det är ett sätt att nedvärdera andra. Oavsett om man säger "högt IQ" eller "adhd". Sen är det nog oftare man pratar om intelligens än ADHD i positiva termer... Eller?

ADHD är absolut inget fult. Jag känner många underbara människor som har den diagnosen. Kreativa, spontana, nytänkande. Men personer som jobbar oerhört hårt med sig själva.

Jag hoppas jag var tydligare denna gång!
  • John D
    giftfri skrev 2011-01-12 14:08:48 följande:
    Visst, å vad mer behövs för att klara sig bra/bäst..., högt IQ säger ju eg inte ett skit, då det finns massor med olika sätt att mäta IQ, de flesta helt värdelösa när dom sen ska omsättas i praktiken...
    Alla kan få jättehöga IQ:n, det gäller bara att anpassa mätmetoden efter det omtråde man vill ha fram hög kunskap/fattningsförmåga/talang/fallenhet m.m för..
    Å personligen ser jag i praktiker med utpräglad fallenhet för problemlösning, besitta långt högre IQ än en teoretiker, som ändå skulla va hjälplös IRL, utan hjälp från utomstående..
    IQ är inget mått på hur bra man klarar sig själv eller hur praktiskt lagd man är. Många av världens mest intelligenta personer är socialt missanpassade, har mycket svårt att klara av ett "vanligt" liv, flera av dom är rullstolsbundna eller på annat sätt invalidiserade. Det har faktiskt ingenting med deras IQ att göra.
    Huruvida någon är praktiker eller teoretiker har inte heller med IQ att göra. Den som förnärvarande är tvåa på listan över världens högst uppmätta IQ jobbar som utkastare på en bar och är så långt ifrån stereotypen av en teoretiker man kan komma.

Du verkar helt ha missat  vad IQ är för något.
  • Anonym (alla är unika)

Jag är glad . Samtidigt som jag suttit här har jag ritat upp hur vi ska lösa det problem som jag tog upp igå,r som exempel, så att alla kan göra det utan att det blir fel mätvärden och alla som tittar på ritningen kan förstå den typ oavsett utbildning, nästan i varje fall.

Låt mig nu få vara det

• giftfri
    John D skrev 2011-01-12 14:24:08 följande:
    IQ är inget mått på hur bra man klarar sig själv eller hur praktiskt lagd man är. Många av världens mest intelligenta personer är socialt missanpassade, har mycket svårt att klara av ett "vanligt" liv, flera av dom är rullstolsbundna eller på annat sätt invalidiserade. Det har faktiskt ingenting med deras IQ att göra.
    Huruvida någon är praktiker eller teoretiker har inte heller med IQ att göra. Den som förnärvarande är tvåa på listan över världens högst uppmätta IQ jobbar som utkastare på en bar och är så långt ifrån stereotypen av en teoretiker man kan komma.

Du verkar helt ha missat  vad IQ är för något.
    Ja förklara vad IQ är, mer än ett mått på påhittad intelligens, ungefär lika vetenskpligt som lögndetektor.. Men visst.. tro gärna på det, om du tycker det känns viktigt.

Men du, intelligens är betydligt mer än nåt måt mätbart, å innefattar absolut förmågan att överleva, hur parktikst lagd man är, hur man kan lösa problem m.m..
  • Krokig Krokofant
    deus ex machina skrev 2011-01-12 14:21:56 följande:
    giftfri skrev 2011-01-12 14:13:31 följande:
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
    Anledningen till att många med hög IQ lider av depressioner, är för att de tänker mycket mer, analyserar människor, handlingar och världen och hur denna fungerar, än 'medelmåttor' alt. happygolucky-människor.
    Det späs också på från skola, familj, vänner, ovänner att du, som annorlunda, är dum, ful, inte som alla andra, och då måste man ju förstå varför personen mår dåligt ifråga.
    Läste emellertid att de med lägre IQ oftare begick självmord då de hade svårare att hitta lösningar på sina problem.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    giftfri skrev 2011-01-12 14:28:31 följande:
    Ja förklara vad IQ är, mer än ett mått på påhittad intelligens, ungefär lika vetenskpligt som lögndetektor.. Men visst.. tro gärna på det, om du tycker det känns viktigt.

Men du, intelligens är betydligt mer än nåt måt mätbart, å innefattar absolut förmågan att överleva, hur parktikst lagd man är, hur man kan lösa problem m.m..
    Vad är "påhittad intelligens" enligt dig? Logiskt tänkande?
    One by one, one by one.
  • deus ex machina
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 14:28:31 följande:
    Läste emellertid att de med lägre IQ oftare begick självmord då de hade svårare att hitta lösningar på sina problem.
    Tror inte så mycket på det där med statistik. Väldigt vinklat.
  • Anonym (tips till TS)
    giftfri skrev 2011-01-12 14:13:31 följande:
    Men vem vill vara som alla andra? Inte jag iaf.., så att känna sig utanför, måste ha med självförtroendet att göra, i vart fall inte med hög IQ.. Men det är ju kännt att de med sk hög IQ, oftare lider av psykiska problem å psykiska störningar, så antgligen ligger hela problematiken där..
    I en tråd där man diskuterar utanförskap  hos oss med hög IQ påstår du att hela problematiken ligger i psykiska problem och störningar. Så alla vi som diskuterar här lider av psykiska problem och störningar som har helt andra grunder än IQ, enligt dig? Snacka om att braka in som en elefant i en glasaffär!!!!
  • John D
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 14:19:17 följande:
    Hur definierar ni intelligient?
    Förmåga att resonera, tänka abstrakt, associera, se sammanhang, se orsaksammanhang, planera, tänka logiskt.
    Intelligens har ingenting med kreativitet, fantasi, talang eller visdom att göra, vilket är en väldigt vanlig missuppfattning.
  • deus ex machina
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 14:32:41 följande:
    I en tråd där man diskuterar utanförskap  hos oss med hög IQ påstår du att hela problematiken ligger i psykiska problem och störningar. Så alla vi som diskuterar här lider av psykiska problem och störningar som har helt andra grunder än IQ, enligt dig? Snacka om att braka in som en elefant i en glasaffär!!!!
    Grundstenen i din personlighet följde redan med när du skapades. Sedan utvecklas den, beroende på hur du utvecklas, uppfostras och stimulerar dig med.

Psykisk ohälsa (om vi räknar in depression, ångest osv) är någonting som skapas av att omvärlden inte accepterar dig för den du är. Du får ofta höra att det är något fel på dig, på så många sätt att listan skulle bli oändlig, om jag skulle skapa en sådan.
    Nu är detta främst riktat till giftfri, men jag håller med citerade användare.
Svar på tråden Högt IQ.