• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (tips till TS)
    John D skrev 2011-01-12 15:27:02 följande:
    Majoriteten av forskare och psykologer är faktiskt ganska eniga om vad IQ är för något.
    Man pratar om IQ, EQ och SQ, och alla tre begreppen är hyfsat klart definierade.
    Sen finns det även "undertyper" av tex IQ, där det finns två klart definierade undertyper, nämligen flytande och kristalliserad.
    Det har diskuterats att dom två typerna kan delas upp ytterligare, till så mycket som sju olika typer, men där är definitionerna inte lika klara.

Jag är faktiskt väldigt påläst i ämnet då det fascinerat mig under lång tid. IQ är väl definierat och mätbart, att sen många har svårt att acceptera bottnar oftast i att den vedertagna definitionen av IQ inte stämmer med deras personliga definition, vilket vi hade ett lysande exempel på alldeles nyss i den här tråden.
    Intressant med folk som kan ämnet! Blir lite nyfiken -  vad är skillnaden mellan flytande och krisalliserad?
    Och vad är SQ?
  • Ecthalia

Jag skulle vilja bli testad på min EQ *skratt*

• John D
    Anonym (tips till TS) skrev 2011-01-12 15:32:48 följande:
    Intressant med folk som kan ämnet! Blir lite nyfiken -  vad är skillnaden mellan flytande och krisalliserad?
    Och vad är SQ?
    Flytande intelligens kan väl enklast förklaras som logiskt tänkande. Förmåga att se mönster och system, slutledningsförmåga. Förstå orsak och verkan.
    Flytande intelligens anses vara helt oberoende av sociala effekter såsom arv, uppväxtmiljö, social status, utbildning och liknande.

Kristalliserad intelligens anses vara förmågan att använda sin kapacitet optimalt. Man använder sig av tidigare erfarenheter och kunskaper för att lösa nya problem. Exempelvis kan någon som är väldigt duktig på matte lösa ett problem genom att bryta ner det i siffror, medans någon som är spatialt begåvad bryter ner problemet i geometriska figurer för att lösa det.
    Kristalliserad intelligens kan man "träna upp" eller förbättra genom studier och övning.

Dom två typerna är helt oberoende av varandra. En person kan tex ha enormt hög flytande intelligens, men saknar han den kristalliserade biten kommer han ändå få svårt att utnyttja och tillämpa sin intelligens på ett effektivt sätt.

SQ kan väl närmast förklaras som personlig intelligens, alltså hur man är som person. Den innehåller typer såsom social, artistisk, undersökande, praktisk, realistisk och liknande. Inom SQ pratar man inte så ofta om direkta nummervärden som man gör inom IQ, utan mer om vilken typ som är dominerande.
    SQ är inte alls lika accepterat som IQ och EQ, och det debatteras rätt vilt om huruvida det egentligen ska liknas vid IQ överhuvudtaget då det är ett så pass annorlunda koncept.
  • Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 15:10:56 följande:
    Ungefär som musikalisk begåvning, förmåga att rita/måla, skriva skönlitteratur och hundratals andra saker som samhället också sysslar med.
    Det finns en definition av vad som anses vara intelligens, och om folk finner ett nöje i att mäta det så varför inte?
    Jag tycker det är ganska primitivt att tävla i hjärnkapacitet, det är ju så relativt.
    För att skapa nya teknologier behövs kreativa människor.

Kreativitet och förmågan att skapa från sina ideer och synintryck av världen var ju otroligt viktigt inte bara nu.
    Hela grunden av den moderna civilisationen bygger på uppfinningsrikedom, nånting vi alla har i olika grad helt obaserat på IQ.

Många vetenskapliga upptäckter gjordes ju tom av misstag när nån höll på att blanda olika saker för nyfikenhetens skull..

Skulle man värdera människligheten på bara intelligens så skulle vi försumma hela våran historia.

tycker du inte ? :P
  • John D
    Anonym (UDDA) skrev 2011-01-12 15:55:08 följande:
    Skulle man värdera människligheten på bara intelligens så skulle vi försumma hela våran historia.

tycker du inte ? :P
    Vem har överhuvudtaget värderat någon pga intelligens?

Jag idiotförklarar omedelbart alla som ens antyder att en människas intelligens på något vis avspeglas i dess värde! Intelligens är en siffra som mäter en viss egenskap, inget annat, den gör inte en människa vare sig mer eller mindre värd.

Varför tar så många för givet att så fort någon säger sig ha hög IQ, så tror man sig vara mer värd? Är det verkligen så hemskt att vara intelligent i vårat samhälle?
  • Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 16:02:36 följande:
    Vem har överhuvudtaget värderat någon pga intelligens?

Jag idiotförklarar omedelbart alla som ens antyder att en människas intelligens på något vis avspeglas i dess värde! Intelligens är en siffra som mäter en viss egenskap, inget annat, den gör inte en människa vare sig mer eller mindre värd.

Varför tar så många för givet att så fort någon säger sig ha hög IQ, så tror man sig vara mer värd? Är det verkligen så hemskt att vara intelligent i vårat samhälle?
    Tror IQ idag handlar om att få respekt.
    Att människor som inte har lika hög IQ enligt dessa helt relativa test skulle vara dumma.
    Problemet är att man inte kan likvärdigt mäta alla människors intelligens med ett enda test. Det är omöjligt.

Att vara smart är därför relativt.
  • John D
    Anonym (UDDA) skrev 2011-01-12 16:15:28 följande:
    Tror IQ idag handlar om att få respekt.
    Att människor som inte har lika hög IQ enligt dessa helt relativa test skulle vara dumma.
    Problemet är att man inte kan likvärdigt mäta alla människors intelligens med ett enda test. Det är omöjligt.

Att vara smart är därför relativt.
    IQ handlar inte om respekt, IQ är ett mått på hur bra man är på saker som tex logiskt tänkande.
    Felet du gör är att du blandar ihop termer som smart eller dum med intelligens. Det är inte samma sak.

Den som ligger tvåa på listan över nu levande människor med hög IQ jobbar som utkastare på en bar, är rasist, tillhör nazistiska grupper och är av dom flesta ansedd som en riktig skitstövel och ett första klassens pucko. Det ändrar dock inte på det faktum att han har strax under 200 i IQ.

Huruvida smart är relativt eller inte tänker jag inte ge mig in på, eftersom det är helt offtopic i en tråd som handlar om intelligens.
  • Anonym (alla är unika)
    John D skrev 2011-01-12 16:02:36 följande:
    Det verkar så.

När jag gick i skolan så hade man lättare och svårare kurser när man kom upp på högstadiet. Ingen som tänkte mer på det eller gick omkring och såg det som a och b-lag, men idag verkar detta inte finnas.

Det är fult att kunna mer än någon annan, varför är för mig obegripligt.

Jag är mycket duktig på det arbete jag har och kommer som sagt på lösningar även inom områden som inte har med min huvudsakliga arbetsuppgift att göra snabbare än andra men jag är hopplös på att minnas detaljer som namn, telefonnummer och dylikt - men jag kan återge ett samtal mer eller mindre ordagrant flera år efteråt - inte nåt som har någon avsevärd inverkan på livet precis

Jag har saker jag är bra på, du har saker du är bra på och så vidare
  • John D

När någon föreslår att det ska finnas speciella linjer eller skolor för personer med hög IQ blir det ett jävla liv för det är diskriminerande och orättvist, och alla skulle inte ta sig in.
    Det finns idrottsgymnasium för dom som är bra på idrott, tex bandygymnasium för dom som vill bli bandyspelare. Jag skulle aldrig i helvete ta mig in på ett sådant då jag är värdelös på bandy, men ingen har någonsin protesterat mot ett bandygymnasium.

Jag har hög IQ och brukar därför vara bra på logik, men just det där har jag förbannat svårt att hitta någon som helst logik i.

• Anonym (UDDA)
    John D skrev 2011-01-12 16:20:03 följande:
    IQ handlar inte om respekt, IQ är ett mått på hur bra man är på saker som tex logiskt tänkande.
    Felet du gör är att du blandar ihop termer som smart eller dum med intelligens. Det är inte samma sak.

Den som ligger tvåa på listan över nu levande människor med hög IQ jobbar som utkastare på en bar, är rasist, tillhör nazistiska grupper och är av dom flesta ansedd som en riktig skitstövel och ett första klassens pucko. Det ändrar dock inte på det faktum att han har strax under 200 i IQ.

Huruvida smart är relativt eller inte tänker jag inte ge mig in på, eftersom det är helt offtopic i en tråd som handlar om intelligens.
    Ja, jag såg ju ur samhällets synpunkt. inte min egen.

Sen är jag imponerad över att du som första person på jorden hittat den fasta definitionen på intelligenskvoten. logik är bara en del av testen och också en del som de flesta klarar av ganska bra.Det är heller inte den delen som ifrågasätts
Svar på tråden Högt IQ.