hedmanpazio skrev 2011-01-12 15:09:55 följande:
Äntligen börjar ni komma in på definitionsdiskussion som jag poänterade för xxxx antal inlägg sedan. Men nu börjar ni ta patent på att det finns en definition av intelligens??? Vet inte hur pålästa ni är egentligen men ser man utifrån ett vetenskapsperspektiv (som skapat begreppet) så vet man inte helt vad intelligens är. Det råder olika åsikter om detta så för tusan håll inte på att ta patent på något som forskare inte ens är eniga om.
Majoriteten av forskare och psykologer är faktiskt ganska eniga om vad IQ är för något.
Man pratar om IQ, EQ och SQ, och alla tre begreppen är hyfsat klart definierade.
Sen finns det även "undertyper" av tex IQ, där det finns två klart definierade undertyper, nämligen
flytande och
kristalliserad.
Det har diskuterats att dom två typerna kan delas upp ytterligare, till så mycket som sju olika typer, men där är definitionerna inte lika klara.
Jag är faktiskt väldigt påläst i ämnet då det fascinerat mig under lång tid. IQ är väl definierat och mätbart, att sen många har svårt att acceptera bottnar oftast i att den vedertagna definitionen av IQ inte stämmer med deras personliga definition, vilket vi hade ett lysande exempel på alldeles nyss i den här tråden.