• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • John D
    Anonym (UDDA) skrev 2011-01-12 16:26:10 följande:
    Sen är jag imponerad över att du som första person på jorden hittat den fasta definitionen på intelligenskvoten. logik är bara en del av testen och också en del som de flesta klarar av ganska bra.Det är heller inte den delen som ifrågasätts
    Det finns ingen "fast" definition, då det är omöjligt att beskriva ett komplex koncept som intelligens med exakta värden, men vetenskapen i stort har en bra definition av vad intelligens anses vara.

Logiskt tänkande är bara en liten del av vad som anses vara intelligens. Vad du menar med att det är en del "som dom flesta klarar ganska bra" förstår jag faktiskt inte, så det får du gärna utveckla.
  • Anonym (läk)
    John D skrev 2011-01-12 13:05:24 följande:
    Till dom som påstår sig ha IQ över 200 måste jag bara säga att det med nästan 100% säkerhet är skitsnack.

En av världens intelligentaste personer just nu är Kim Ung-yong. Han talade och skrev 4 olika språk flytande vid 3 års ålder, vid 6 löste han mattematiska problem som all världens forskare brottats med i årtioenden, han blev inbjuden till NASA vid 7 års ålder och doktorerade i fysik innan han var 15.
    Kim Ung-yong har som bäst åstadkommit 210 på ett IQ-test, så att någon på detta forum skulle ha 225 finner jag högst osannolikt.
    Ber att få tacka för ett välbehövligt inlägg.
  • hedmanpazio
    Ecthalia skrev 2011-01-12 15:18:01 följande:
    Då måste jag fråga.. vad är det egentligen som är diskussionen ni för just nu... ? som kräver detta?
    Om iq skapar ett problem för en i vardagen likt lågbegåvning skapar problem för individer i samhället i enlighet med ts
  • Anonym (också testad)
    John D skrev 2011-01-12 16:31:15 följande:
    Det finns ingen "fast" definition, då det är omöjligt att beskriva ett komplex koncept som intelligens med exakta värden, men vetenskapen i stort har en bra definition av vad intelligens anses vara.

Logiskt tänkande är bara en liten del av vad som anses vara intelligens. Vad du menar med att det är en del "som dom flesta klarar ganska bra" förstår jag faktiskt inte, så det får du gärna utveckla.
    När man gör ett IQ-test så består det av många olika moment. Logiskt tänkande är en av dem. Det test jag gjorde hade både praktiska och teoretiska delar och var inte alls likt de tester man gör på internet där man ska fylla i nästa figur i en serie bilder eller nästa nummer i en rad siffror. Jo, det fanns en liten sådan del, men den var långt ifrån hela testet. Jag fick göra ordförståelsetest, jag fick bygga saker efter att ha sett dem på bild, jag fick hitta lösningar på problem (och DET var intressant, för tydligen fanns det en standardlösning till varje problem, men jag hittade andra fungerade lösningar på flera av dem) och en massa annat. Det mesta gick på tid eftersom intelligens också har att göra med hur snabbt man kan räkna ut saker.

När testet var gjort var det tre personer som bedömde resultaten och jag fick en siffra + en möjlig felprocent. Alla har ju bättre och sämre dagar och de som bedömer är bara människor och kan missa något, så gör man ett riktigt IQ-test får man inte en definitiv siffra.  
  • hedmanpazio
    John D skrev 2011-01-12 15:27:02 följande:
    Majoriteten av forskare och psykologer är faktiskt ganska eniga om vad IQ är för något.
    Man pratar om IQ, EQ och SQ, och alla tre begreppen är hyfsat klart definierade.
    Sen finns det även "undertyper" av tex IQ, där det finns två klart definierade undertyper, nämligen flytande och kristalliserad.
    Det har diskuterats att dom två typerna kan delas upp ytterligare, till så mycket som sju olika typer, men där är definitionerna inte lika klara.

Jag är faktiskt väldigt påläst i ämnet då det fascinerat mig under lång tid. IQ är väl definierat och mätbart, att sen många har svårt att acceptera bottnar oftast i att den vedertagna definitionen av IQ inte stämmer med deras personliga definition, vilket vi hade ett lysande exempel på alldeles nyss i den här tråden.
    Ja det finns fåror i vetenskapen som är DOMINERANDE kring detta begrepp vilket inte betyder att man vet vad det är. Att iq är väl definierat och mätbart är ju intressant eftersom man utifrån en ontologisk realism (vetenskapsideologi) utgår från att man måste kunna mäta saker i kvantitet. Därför kan anhängare till denna fåra aldrig acceptera andra områden som kreativitet som en del av intelligensbegreppet eftersom den idag mäts genom mer kvalitativa metoder. Det behöver alltså inte vara personliga åsikter utan åsikter forskare emellan med olika syn på hur vi skaffar oss kunskap.
  • John D
    hedmanpazio skrev 2011-01-12 16:44:57 följande:
    Ja det finns fåror i vetenskapen som är DOMINERANDE kring detta begrepp vilket inte betyder att man vet vad det är.
    Det finns även forskare som hävdar att evolutionen inte existerar och att humlor inte kan flyga.
    Alla definitioner har skeptiker som anser definitionen vara felaktig, men för att vårat samhälle överhuvudtaget ska fungera måste man anta vissa definitioner och acceptera dom som gällande. Så länge alla använder samma definition spelar det egentligen ingen roll om den är felaktig eller inte, man får ändå ett jämförbart värde.
    hedmanpazio skrev 2011-01-12 16:44:57 följande:
    Att iq är väl definierat och mätbart är ju intressant eftersom man utifrån en ontologisk realism (vetenskapsideologi) utgår från att man måste kunna mäta saker i kvantitet.
    IQ mäts inte i kvantitet, det mäts relativt.
    IQ 100 utgör medelvärdet i en population och sedan görs en normaliserad fördelning av övriga värden.
    IQ 70 är alltså inte 70% av IQ 100.
    Med en standardavvikelse på 15, vilket majoriteten av alla test använder sig av, så är en person med IQ 180 ca 300% intelligentare än en person med IQ 100.
  • kaosmaskinen
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
    Du låter lite som jag:) Fick pianolektioner när jag var liten och var rätt duktig. Tydligen var min pianolärare högst imponerad av mig och tjatade på min mamma att jag kunde nå riktigt långt. Mitt intresse svalnade iom att jag fullkomligen HATADE min pianolärarinna, en riktig sadist...och min mamma pushade aldrig på mig att fortsätta mot min vilja. 
    Jag kan heller inte läsa noter flytande, utan jag lär mig stycken utantill istället. Jag har dock ett bra gehör även om jag inte vet vad tonen heter. Å andra sidan har jag inte övat på just det. Hur som helst har jag helt snöat in på att börja lära mig spela trumpet nu under föräldraledigheten, ha ha! Problemet verkar vara att hitta trumpetlärare. Och sen undrar jag vad grannanrna ska säga när jag övar...bor i lägenhet.  Iaf, go for it! Klart du ska börja spela fiol!
  • Anonym (alla är unika)
    John D skrev 2011-01-12 17:04:18 följande:
    IQ mäts inte i kvantitet, det mäts relativt.
    IQ 100 utgör medelvärdet i en population och sedan görs en normaliserad fördelning av övriga värden.
    IQ 70 är alltså inte 70% av IQ 100.
    Med en standardavvikelse på 15, vilket majoriteten av alla test använder sig av, så är en person med IQ 180 ca 300% intelligentare än en person med IQ 100.
    Kan du dra det en gång till?
  • deus ex machina
    kaosmaskinen skrev 2011-01-12 17:06:32 följande:
    Du låter lite som jag:) Fick pianolektioner när jag var liten och var rätt duktig. Tydligen var min pianolärare högst imponerad av mig och tjatade på min mamma att jag kunde nå riktigt långt. Mitt intresse svalnade iom att jag fullkomligen HATADE min pianolärarinna, en riktig sadist...och min mamma pushade aldrig på mig att fortsätta mot min vilja. 
    Jag kan heller inte läsa noter flytande, utan jag lär mig stycken utantill istället. Jag har dock ett bra gehör även om jag inte vet vad tonen heter. Å andra sidan har jag inte övat på just det. Hur som helst har jag helt snöat in på att börja lära mig spela trumpet nu under föräldraledigheten, ha ha! Problemet verkar vara att hitta trumpetlärare. Och sen undrar jag vad grannanrna ska säga när jag övar...bor i lägenhet.  Iaf, go for it! Klart du ska börja spela fiol!
    Gehöret är det inget fel på här heller, det är den andra biten som är lite jobbig ;)

Min pianolärare ville bara att jag skulle spela barnlåtar. Jag ville ju spela klassiskt. Efter ett år av popcorn+herr olsson fick jag nog.
  • John D
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 17:07:03 följande:
    Kan du dra det en gång till?
    Visst kan jag det, men med tanke på att det är text så kan du läsa det hur många gånger du vill.
    Att jag skriver det igen lär knappast underlätta.
Svar på tråden Högt IQ.