• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym

Ha ha ha, hur ska det här tolkas..,som nåt slags bevis för att de med högt IQ saknar socialkompetens..., känner ni er konstiga och annorlunda, så behöver ni uppenbart professionell psykiatrisk hjälp, för det har inget med hög IQ att göra..., herregud, vad får folk allt ifrån..

• deus ex machina
    Anonym skrev 2011-01-12 17:39:06 följande:
    Ha ha ha, hur ska det här tolkas..,som nåt slags bevis för att de med högt IQ saknar socialkompetens..., känner ni er konstiga och annorlunda, så behöver ni uppenbart professionell psykiatrisk hjälp, för det har inget med hög IQ att göra..., herregud, vad får folk allt ifrån..
    Ja, för så fort man är annorlunda, ska det åberopas att man är psykiskt sjuk, och därmed behöver hjälp.

www.recurrentdepression.com/site/more/210/  Läs den här - uttala dig efteråt.
  • John D
    deus ex machina skrev 2011-01-12 17:18:18 följande:
    Om en person har 100 i IQ, och kompisen till denna har 150, innebär det inte en ökning på 50%.
    Nej, det gör det inte. En IQ poäng behöver inte alls betyda 1%.
    Och det jobbiga är, att om en IQ poäng mellan 110 och 110 är 4% så kan en IQ poäng mellan 160 och 161 vara 35%.  Poängen och procenten följs liksom inte åt i en normaliserad kurva, eftersom IQ-poäng inte har något fast värde.

Normalisering är ett helvete om man inte kan det, och snudd på omöjligt att förklara på ett vettigt sätt. :(

Om man tänker sig IQ-test som ett skolprov, så har man redan innan proven gjort bestämt sig för hur många IG, G, VG och MVG man tänker dela ut.
    När man sedan får testen, så sätter man poängen på ett sådant sätt att antalet MVG man delar ut stämmer med det man redan på förhand bestämt. Om det visar sig att den som hade sämst på testet bara hade ett enda fel, kommer han ändå att få IG eftersom han var sämst.
    Det handlar alltså inte om hur många poäng man har, utan hur man ligger till i jämförelse med alla andra.
  • Zur Farbenlehre
    Anonym (också testad) skrev 2011-01-12 16:40:49 följande:
    När man gör ett IQ-test så består det av många olika moment. Logiskt tänkande är en av dem. Det test jag gjorde hade både praktiska och teoretiska delar och var inte alls likt de tester man gör på internet där man ska fylla i nästa figur i en serie bilder eller nästa nummer i en rad siffror. Jo, det fanns en liten sådan del, men den var långt ifrån hela testet. Jag fick göra ordförståelsetest, jag fick bygga saker efter att ha sett dem på bild, jag fick hitta lösningar på problem (och DET var intressant, för tydligen fanns det en standardlösning till varje problem, men jag hittade andra fungerade lösningar på flera av dem) och en massa annat. Det mesta gick på tid eftersom intelligens också har att göra med hur snabbt man kan räkna ut saker.

När testet var gjort var det tre personer som bedömde resultaten och jag fick en siffra + en möjlig felprocent. Alla har ju bättre och sämre dagar och de som bedömer är bara människor och kan missa något, så gör man ett riktigt IQ-test får man inte en definitiv siffra.  
    Det fanns nog en dokumentär på SVT för något år sedan som samlade ihop en liten grupp av begåvade människor som ansågs ha höga IQ siffror och dessa testade olika praktiska moment som du nämner, det visade sig att alla var olika bra på olika saker. Och även sammankopplade kreativitet, praktik och intelligens, vilket ofta kommer bort när man mäter människors IQ på ett papper med just  "en och samma moment".
  • Anonym (alla är unika)

Ungefär som när man diskuterar moms eller inkomstmeridiankurva (det är så det heter? jag står mitt i matlagningen så jag hinner inte slå upp alla "fina" ord)?

• Scratchy

Nu vet jag inte om det tagits upp tidigare i tråden, men hur högt IQ kan egentligen bekräftas? Förutom att IQ är en förvånansvärt flummig vetenskap så tycker jag att en kvot på över 150 är skum eftersom det inte finns tillräckligt stor kontrollgrupp för att räkna ut just en kvot.

Eller är det bara jag som tänker så? Det stör häcken av mig när folk säger att de har 220 i IQ. Hade de haft det borde de vara smarta nog att veta att de inte kan veta det säkert.

• Scratchy
    Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 17:46:33 följande:

Ungefär som när man diskuterar moms eller inkomstmeridiankurva (det är så det heter? jag står mitt i matlagningen så jag hinner inte slå upp alla "fina" ord)?

Imponerande att du lyckas skriva mitt i matlagningen i alla fall...
  • Anonym
    deus ex machina skrev 2011-01-12 17:42:55 följande:
    Ja, för så fort man är annorlunda, ska det åberopas att man är psykiskt sjuk, och därmed behöver hjälp.

www.recurrentdepression.com/site/more/210/  Läs den här - uttala dig efteråt.
    Det är ts och "kompisar" som påstår sig vara konstig ochannorlunda, och det i negativ mening, självklart behöver dom då professionell psykiatrisk hjälp, för att förstå att det inte har med hög IQ att göra, utan att det är psykist feltänk = dåligt självförtroende och självinsikt..
  • Anonym (alla är unika)
    Scratchy skrev 2011-01-12 17:50:11 följande:
    Imponerande att du lyckas skriva mitt i matlagningen i alla fall...
    Prioritering heter det . Familjelivs diskussion om iq går så klart före allt annat
Svar på tråden Högt IQ.