Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-12 17:13:08 följande:
Du kan ju försöka att skriva om det

Det enda min hjärna tänker just nu är att procenten inte går ihop
När man säger att någon har IQ 100, så tänker många att den personen har 100 "poäng" eller vad man ska kalla det. Det är fel, det går inte att jämföra IQ med poäng.
Siffran när man mäter IQ är framräknad så att stordelen av befolkningen alltid får IQ 100. Man tar alltså en normalbegåvad persons IQ och kallar den för 100.
Man anpassar sedan poängen så att man får en jämn kurva båda nedåt och uppåt. Det är alltså lika många som har IQ 99 som 101, lika många som har 98 som 102 osv.
Låt säga att ett test har 200 frågor, och medel är 100 rätt.
Skriver du 100 rätt så får du IQ 100, eftersom 100 är medel och IQ 100 alltid ska motsvara normalvärdet.
Då skulle man kunna tro att om man skriver 101 rätt så får man 101 i IQ, men så enkelt är det inte. Det beror nämligen på hur många rätt alla andra har. Är det väldigt många som har 101, 102 eller 103 rätt, så kanske du måste ända upp på 110 eller 120 rätt för att få IQ 101.
Poängen anpassas så att en viss procent får en viss IQ, och stordelen, alltså normaliteten, får 100.
Jag slänger in en bild för att illustrera:

(Graderingen på procentaxeln stämmer inte alls i bilden ovan, jag vet inte varför, jag snodde bara bilden på wikipedia för att illustrera en normalisering).
Poängen i IQ anpassas alltid så att kurvan ovan är korrekt. Stordelen av befolkningen ska ligga på IQ 100, det är det som är normaliteten, medelvärdet, eller nollpunkten om man så vill.
Oroa dig inte om du inte får procenten att gå ihop, normaliseringen gör att vanlig procent inte stämmer för fem öre vilket kan vara ovant och svårt att ta till sig om man inte räknat med normalisering innan. :)