-
Nej visst, men det är ju betydligt krångligare för någon att gå in och random begära ut protokoll än att de får dom nr, bild av förövaren osv upplagda på nätet!jovisst skrev 2011-01-22 18:02:19 följande:Ja men nu är alla domar offentliga handlingar så det är inte mycket man kan göra åt det!
-
Lite OT. Men börjar man någonstans så fortsätter det ju bara. Jag vill mina barns bästa, jag vill inte se de skadade eller sjuka.
Om jag har rätten att få reda på om det finns dömda pedofiler i närheten, ska jag då ha rätten att få reda på om det finns HIV smittade barn som de leker tillsammans med? Och om jag har det, ska jag då kunna kräva att förskolan meddelar mig om det finns muslimer på avdelningen om jag inte skulle gilla deras religion? Var har då våra mänskliga rättigheter tagit vägen? Och vem bestämmer i vilka fall vi kan kringå dem?
-
Men Plutteli, om man börjar ta hänsyn till hur tidigare offer för övergrepp under barndomen verkligen känner sig och mår så kan man ju inte längre lika lätt skrika om avrättning!Plutteli skrev 2011-01-22 17:55:45 följande:Och som vanligt i trådar som denna så är självklart offer till pedofiler sabbade för livet och kan aldrig få ett vettigt liv tydligen, men samtidigt glöms de helt bort i frågan om register av dömda pedofilet. Är det någon av registerivrarna som tänker på offret? VILL ett offer till en pedofil verkligen ha sin dom uppe för allmän åskådan? (För ja, det är ju faktiskt offrets dom också!)
Jag kan bara svara för mig själv: Jag hade INTE velat att den som utsatte mig som barn hamnade på nätet där alla kan läsa vad denne gjort mot mig! Dessutom är jag INTE förstörd för livet så sluta utgå ifrån sådant!! -
Nä, jag har märkt det. Folk vill ju helst tro att om man utsatts för övergrepp som barn kan man aldrig bli en vettig människa, kanske ska man själv låsas in pronto eftersom myten kvarstår att den som utsatts av pedofil själv blir pedofil?Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 18:08:46 följande:Men Plutteli, om man börjar ta hänsyn till hur tidigare offer för övergrepp under barndomen verkligen känner sig och mår så kan man ju inte längre lika lätt skrika om avrättning!
-
Om det är en odömd pedofil - definitivt inte!
En dömd - vet inte ärligt talat!
Vad skulle det innebära?
Att mina barn inte får ta ett steg utanför dörren utan mitt sällskap?
Hur skulle det påverka deras uppväxt att leva i skyddad verkstad.
Skulle det skada dem - kanske mer än ett övergrepp skulle göra? -
Ja, alltså, det där är en tes jag också drivit, men då blev folk direkt mordiska!Plutteli skrev 2011-01-22 18:10:35 följande:Nä, jag har märkt det. Folk vill ju helst tro att om man utsatts för övergrepp som barn kan man aldrig bli en vettig människa, kanske ska man själv låsas in pronto eftersom myten kvarstår att den som utsatts av pedofil själv blir pedofil?
Det är ju så - om pedofili i sig ska vara belagt med dödsstraff, så innebär det att även barn ska avrättas. För det är inte så att man vaknar en dag som femtiofemåring och inser att, hoppsan, jag vill visst knulla knattar, utan det är något som börjar märkas redan tidigt. Och om man tror på att offer för övergrepp blir förövare, och att alla potentiella förövare ska låsas in, ja, då MÅSTE man direkt låsa in även offret, eller avrätta det.
Men jag tror inte folk tänker så långt. Tror inte de tänker alls ibland, måste jag erkänna... -
Ajajaj, nu är du ute på farlig mark och riskerar pedofilstämpeln själv - du säger det tabubelagda - att det kan finnas värre saker än sexuella övergrepp!!!snillis skrev 2011-01-22 18:14:28 följande:Om det är en odömd pedofil - definitivt inte!
En dömd - vet inte ärligt talat!
Vad skulle det innebära?
Att mina barn inte får ta ett steg utanför dörren utan mitt sällskap?
Hur skulle det påverka deras uppväxt att leva i skyddad verkstad.
Skulle det skada dem - kanske mer än ett övergrepp skulle göra? -
Precis. Vissa hatar pedofiler mer än allt annat, andra hatar muslimer eller judar med samma passion. Varför ska en övertygelse väga mer än en annan, när båda är lika övertygade om att dessa parter skadar barn massivt?Fiyali skrev 2011-01-22 18:07:27 följande:Lite OT. Men börjar man någonstans så fortsätter det ju bara. Jag vill mina barns bästa, jag vill inte se de skadade eller sjuka.
Om jag har rätten att få reda på om det finns dömda pedofiler i närheten, ska jag då ha rätten att få reda på om det finns HIV smittade barn som de leker tillsammans med? Och om jag har det, ska jag då kunna kräva att förskolan meddelar mig om det finns muslimer på avdelningen om jag inte skulle gilla deras religion? Var har då våra mänskliga rättigheter tagit vägen? Och vem bestämmer i vilka fall vi kan kringå dem? -
Och dessa "parter" som du dessutom talar om, framför allt är Människor. Oavsett ursprung, åsikter, sexuell läggning, så är de människor. I en grupp med människor av samma åsikt, ursprung etc, så är varenda individ i gruppen en egen person och inte den andra lik.Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 18:18:25 följande:Precis. Vissa hatar pedofiler mer än allt annat, andra hatar muslimer eller judar med samma passion. Varför ska en övertygelse väga mer än en annan, när båda är lika övertygade om att dessa parter skadar barn massivt?
En annan sak:
Den här avskyn för pedofiler(som jag kan förstå för ingen vill sina barn illa), är en fruktansvärd cirkuskarusell. Folk pratar om stening, om avrättningar, om livstidslånga straff. Avskyn riktigt strålar. Alla glömmer ordets makt.
Ordetsmakt har två betydelser i detta fallet. Om folk hade taggat ner, om det inte vore så "fult" att vara sexuellt attraherad av barn, så hade många kanske börjat kunna tala om det. Genom att kunna öppna sig, kan man få hjälp. Genom att få hjälp och lära sig förstå sina tankar, kan man utveckla förmågan att styra de. Jag tror att tabu belagda saker blir så mycket svårare att kontrollera just för att man inte kan få VENTILERA.
Vi är sådana, vi har fått tankar, och våra tankar behöver ventileras annars blir de enformiga och enkelriktade.
Det andra ordetsmakt som jag syftar till är behandling. Genom att efter att ha blivit dömd för något, varför straffas med avskyvärda medel, sådant knäcker bara människor, trasar sönder dem. Vilken söndrig person orkar jobba för andras välmående?
Genom att prata och ge luft åt tankarna kan man få grepp om de.
Det hade varit så enkelt att bara avrätta alla man inte tyckte om. -
Håller helt med dig.Fiyali skrev 2011-01-22 18:34:59 följande:Och dessa "parter" som du dessutom talar om, framför allt är Människor. Oavsett ursprung, åsikter, sexuell läggning, så är de människor. I en grupp med människor av samma åsikt, ursprung etc, så är varenda individ i gruppen en egen person och inte den andra lik.
En annan sak:
Den här avskyn för pedofiler(som jag kan förstå för ingen vill sina barn illa), är en fruktansvärd cirkuskarusell. Folk pratar om stening, om avrättningar, om livstidslånga straff. Avskyn riktigt strålar. Alla glömmer ordets makt.
Ordetsmakt har två betydelser i detta fallet. Om folk hade taggat ner, om det inte vore så "fult" att vara sexuellt attraherad av barn, så hade många kanske börjat kunna tala om det. Genom att kunna öppna sig, kan man få hjälp. Genom att få hjälp och lära sig förstå sina tankar, kan man utveckla förmågan att styra de. Jag tror att tabu belagda saker blir så mycket svårare att kontrollera just för att man inte kan få VENTILERA.
Vi är sådana, vi har fått tankar, och våra tankar behöver ventileras annars blir de enformiga och enkelriktade.
Det andra ordetsmakt som jag syftar till är behandling. Genom att efter att ha blivit dömd för något, varför straffas med avskyvärda medel, sådant knäcker bara människor, trasar sönder dem. Vilken söndrig person orkar jobba för andras välmående?
Genom att prata och ge luft åt tankarna kan man få grepp om de.
Det hade varit så enkelt att bara avrätta alla man inte tyckte om.