• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • t0va
    Margaux skrev 2011-02-04 23:29:24 följande:
    I senaste nummer av Foreldre & Barn Bam(norsk, 10-12mnd) står det så här:
    "Flere forskingsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig men også kan hemme barns utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3,3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3,7 dager lenger for barnet kunne stå uten hjelp."

Du får tolka det som du vill. Jag motiverade bara varför jag valt bort gåstol.
    Om vi går efter att detta är vetenskapligt fastlagt, och barnet börjar med gåstol vid 5månaders ålder till den är 10, och använder stolen 45min/dag. (känns länge men ändå), då handar det om ca 16 dagars försening, är det farligt, någon som vet? 
  • Lia85
    Snowfleak skrev 2011-02-04 22:58:47 följande:
    Konstigt att min unge som suttit i gåstol började gå vid 10½ månad ;)
    Ja, och min gick vid 8 månader. Evig tur att vi använde gåstol, annars hade han kanske gått innan halvåret, det hade vart en syn
  • Robocopa
    Lindreas skrev 2011-02-04 23:40:35 följande:
    Fast många använder den ju faktiskt som barnvakt... Och erkänner det också...
    Vilket är förjävla fel, men då är det föräldrarna det är fel på. Inte gåstolen!
  • Sar

Ja, vi har använt gåstol till alla våra barn. Jag gick igenom en hel del studier inför förra gången (för 5 år sedan)och ingenstans hittade jag vettiga belägg för att ev. negativ påverkan (ex.vis försenad gåstart) skulle vara skäl nog att avstå gåstol om jag ser på den glädje den gett våra barn. Bara från minnet (med reservation för detta) minns jag ngn rysk studie där ett antal barn som enbart fått använda gåstol blev marginellt försenade i gåstarten(och det finns ju ingen vettig människa som använder gåstol på sådan sätt, det finns ju bruksanvisning ang. antal minuter etc.). Ngn irländsk studie på ett fåtal barn (25 st?), ngn amerikansk studie som handlade om olycksrisken om en gåstol far nerför trappen.

För våra tvillingtjejerna gjorde jag små stationer med saker de fick undersöka  och hade låga, fastsatta speglar vid golvet som de glatt susade runt till och våra tjejer hade helt normal gåstart.

Hur andra gör är upp till dem, vi har enbart positiva erfarenheter av gåstol. Sedan är ju inte en gåstol ett instrument för att lära barnen gå, det är ett sätt att barn att kunna förflytta sig innan de kan det själva. 

• Toppen9
    Margaux skrev 2011-02-04 23:29:24 följande:
    I senaste nummer av Foreldre & Barn Bam(norsk, 10-12mnd) står det så här:
    "Flere forskingsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig men også kan hemme barns utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3,3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3,7 dager lenger for barnet kunne stå uten hjelp."

Du får tolka det som du vill. Jag motiverade bara varför jag valt bort gåstol.
    jag satte ja för gåstol, men när jag läser den här kommentaren kom jag på att det förmodligen finns folk som låter bebisen sitta där i all vaken tid och så gör int ejag. Vi köpte den när sonen var 4 månader (nu är han 10 mån) och han har sammanlagt under den tiden kanske suttit 24 timmar.

Allt handlar ju helt enkelt om sunt förnuft.
  • Ruggugglan
    Lindreas skrev 2011-02-04 23:40:35 följande:
    Fast många använder den ju faktiskt som barnvakt... Och erkänner det också...
    Men då är det ju inte gåstolens fel. Det är ju föräldrarna som är pantade.
  • Robocopa
    Lia85 skrev 2011-02-04 23:42:19 följande:
    Ja, och min gick vid 8 månader. Evig tur att vi använde gåstol, annars hade han kanske gått innan halvåret, det hade vart en syn
    Ja shit han hade kanske kommit med i guiness rekordbok. Attans att du lurade honom på den äran ;)
  • Sar

Skickade iväg innan jag han skriva klart...

Gåstolen ska användas med förstånd och inte vara en barnvakt, då används den fel.

• Lindreas
    Sandra Michelle skrev 2011-02-04 23:43:14 följande:
    Men då är det ju inte gåstolens fel. Det är ju föräldrarna som är pantade.
    Snowfleak skrev 2011-02-04 23:42:45 följande:
    Nej, visst är det så! Men det är ju egentligen en helt annan diskussion.
  • Ruggugglan
    Lindreas skrev 2011-02-04 23:45:23 följande:
    Snowfleak skrev 2011-02-04 23:42:45 följande:
    Nej, visst är det så! Men det är ju egentligen en helt annan diskussion.
    Det finns mycket som kan användas fel. Det handlar om sunt förnuft.
Svar på tråden Gåstol.