• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Ruggugglan
    Margaux skrev 2011-02-04 23:29:24 följande:
    I senaste nummer av Foreldre & Barn Bam(norsk, 10-12mnd) står det så här:
    "Flere forskingsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig men også kan hemme barns utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3,3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3,7 dager lenger for barnet kunne stå uten hjelp."

Du får tolka det som du vill. Jag motiverade bara varför jag valt bort gåstol.
    Men det är ju ändå något som är från barn till barn? Det är väl för fasen ingen som kan sätta datum på när barnen BORDE gå.
  • Modgun
    Sandra Michelle skrev 2011-02-04 23:25:06 följande:
    Isf borde det finnas många barn med höftfel?
    Enligt bvc så tycker Sjukgymnasten på våran vc inte om gåstolar då hon har sett barn som blivit hjulbenta pga av den. Detta är givetvis inget som jag vet stämmer till 100% och kan därför inte ge källa på det.
  • Balahir
    Margaux skrev 2011-02-04 23:29:24 följande:
    I senaste nummer av Foreldre & Barn Bam(norsk, 10-12mnd) står det så här:
    "Flere forskingsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig men også kan hemme barns utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3,3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3,7 dager lenger for barnet kunne stå uten hjelp."

Du får tolka det som du vill. Jag motiverade bara varför jag valt bort gåstol.
    men alla barn är olika, right?
    hur fan kan man då säga att det si och så längre tid för barnet att gå/stå utan hjälp? :S

exempel.
    ett barn som aldrig använt gåstol går vid 9 månader.
    ett barn som aldrig använt gåstol går vid 16 månader.

ett barn som använt gåstol går vid 9 månader.
    ett barn som använt gåstol går vid 16 månader.
  • Robocopa
    Modgun skrev 2011-02-04 23:33:07 följande:
    Enligt bvc så tycker Sjukgymnasten på våran vc inte om gåstolar då hon har sett barn som blivit hjulbenta pga av den. Detta är givetvis inget som jag vet stämmer till 100% och kan därför inte ge källa på det.
    Men då borde ju barnen suttit alldels för mycket i den? Gåstolen ska vara en leksak =något barnet använder stundtals. Inte en barnvakt!
  • Ruggugglan
    Snowfleak skrev 2011-02-04 23:35:49 följande:
    Men då borde ju barnen suttit alldels för mycket i den? Gåstolen ska vara en leksak =något barnet använder stundtals. Inte en barnvakt!
    Precis! Det handlar ju om att barnet ska sitta där i småstunder. Inte hela dagar!
  • Modgun
    Snowfleak skrev 2011-02-04 23:35:49 följande:
    Ja isåfall så har dom nog gjort det.
    Sådant ska användas med måtta och inte som en barnvakt.
  • Margaux
    Sandra Michelle skrev 2011-02-04 23:31:26 följande:
    Men det är ju ändå något som är från barn till barn? Det är väl för fasen ingen som kan sätta datum på när barnen BORDE gå.
    Jag vet inte hur studien är genomförd så det kan jag dessvärre inte svara på. Men min sons BVC sköterska(som förövrigt verkar väldigt vettig och haft mkt givande att komma med) frånråder gåstol pga studier som visar att det kan leda till höftfel och försenad motorisk utveckling och jag läser i flera tidningar att det inte skulle vara bra av olika anledningar så låter jag helt enkelt bli att köpa gåstol.

Anledningen till att de ska försena utvecklingen är att barnen saknar den stöttemuskulatur som ska till för att de ska kunna stå upp. Sätter man dem i gåstol så behövs ju inte den, och logiskt sett tar det därför längre tid innan den kommer på plats.
  • Modgun
    Sandra Michelle skrev 2011-02-04 23:37:16 följande:
    Precis! Det handlar ju om att barnet ska sitta där i småstunder. Inte hela dagar!
    Tyvärr så finns det nog föräldrar som låter sina barn göra det, med motoveringe "att barnet tycker om stolen så mycket"
  • Viktorsmamma2010

Vi har en gåstol! Sonen älskar den o gillar o springa efter en med den, nu kan han stå med i köket när jag diskar el följa mig ti bordet när jag dukar av. han tycker det e kul helt enkelt o kunna stå upp o röra sig då han hatar o ligga ner o jag orkar inte hålla upp honom hela tiden så gåstolen e jättebra för oss båda! har dock inte den som nån "barnpassare" men kan va skönt med några minuters avlastning då o då eftersom han inte alls e intresserad av o lära sig krypa el ligga ner. tycker den e kul o bra. använder inte den för han ska lära sig gå snabbare el saktare el nåt. bara för att den ska va kul. o såklart plockar man ju undan saker som dom små inte ska nå! d får man ju göra när dom väl går själv sen endån så varför inte göra d redan. man ska ju tänka barnsäkert i alla lägen vad man än gör, gåstol el ej. Glad

• Lindreas
    Sandra Michelle skrev 2011-02-04 23:37:16 följande:
    Fast många använder den ju faktiskt som barnvakt... Och erkänner det också...
Svar på tråden Gåstol.