• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Balahir
    Mirva skrev 2011-02-05 08:31:33 följande:
    Att säga ja eller nej till något är ofta synonymt med att tycka att något är bra eller dåligt. De som på 70-talet tyckte att kärnkraft var dåligt hade en knapp där det stod "Kärnkraft, nej tack".

Sedan kan man förstås säga nej till gåstol för att man exempelvis inte har råd att köpa den, eller för att man inte har någon i sin närhet som har behov v en sådan, mormor, farfar eller bebis
    bara för att det brukar vara på ett sätt är det inte alltid så.
    du kanske borde låtit TS förklara själv istället för att gissa vad tråden går ut på.
  • alvaereva

Ja, min dotter hade gåstol i nån månad och jag satte henne i den som barnvakt! Hon hade jättekul och lekte med alla leksakerna medan jag lagade mat. Ibland kunde hon sitta i 20 minuter! Det var gött att veta var jag hade henne ibland och då var det bra att sätta henne däri. Hon började åla runt vid fem månaders ålder (började med gåstolen vid 5½månad)

Tänka sig att hon idag är en fullt normal treåring. Lärde sig krypa vid sex månaders ålder och gick vid 11 månaders ålder. Hon har inga problem med höft och hon är inte hjulbent. Hon har heller aldrig trillat ner för nån trappa, för vi har ingen.

• AnnBrittS

Har inte läst hela tråden, men vår son hade gåstol, han gick innan han var tio månader.

• älskarlivet81

Vår dotter har ingen och kommer inte heller få någon. Det är kort användningstid och vi ser inget behov av en gåstol.

• Mary Jo

Jag vet faktiskt inte. Vi hade en,men jag är glad att vi inte köpte den själv utan fick låna den av min bror,för den användes sällan. Ibland kunde man stoppa ner henne i den i kanske 10 minuter men hon gillade aldrig att åka omkring i den.

Om jag får ett till barn kommer jag inte använda en.

• emmizenma

Första barnet Ja andra barnet nej...
    Första barnet ville bara bli buret, hatade vagnen, golvet, babysittern o.s.v men Gåstolen var verkligen en räddning för att tex kunna få vila ryggen/armarna, kunna laga lite mat eller helt enkelt bara ha en helnöjd bebis ett tag.
    Andra barnet har gillat att vart på golvet o.s.v så hon har inte haft något behov av gåstolen

• holy shit

Har aldrig använt en gåstol. Mitt barn började gå vid 10 månaders ålder så det fanns inte ett behov.

• förvirrande

Att ligga på mage är en nödvändig del av uppbyggandet av stabilitetsmuskulatur och för att utveckla ett fysiologiskt korrekt rörelsemönster. Att sedan många väljer att använda en gåstol för att det finns får ju stå för dem. Mina barn sitter inte i gåstol för att användandet av gåstol hämmar utvecklingen av det korrekta rörelsemönstret. Det är ett fakta.

Men valet av användandet som förälder är ju fritt...

• mirre67
    förvirrande skrev 2011-02-05 09:02:46 följande:
    Att ligga på mage är en nödvändig del av uppbyggandet av stabilitetsmuskulatur och för att utveckla ett fysiologiskt korrekt rörelsemönster. Att sedan många väljer att använda en gåstol för att det finns får ju stå för dem. Mina barn sitter inte i gåstol för att användandet av gåstol hämmar utvecklingen av det korrekta rörelsemönstret. Det är ett fakta.

Men valet av användandet som förälder är ju fritt...
    Fast det ena behöver väl nödvändigtvis inte utesluta det andra?? Mina barn har alla tre haft gåstol helt enkelt för att de tyckt det varit hur roligt som helst med den! Men de har ju inte BARA suttit och åkt runt i den utan legat mycket på magen på filt också. Och alla tre har korrekt rörelsemönster och är alltså inte det minsta hämmade på något sätt.
Svar på tråden Gåstol.