• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • strålöga
    Starkast skrev 2011-02-07 17:38:59 följande:
    Fast att just krypa är ett viktigt steg i utvecklingen.
    Ja i läroböckerna är det de men helt annat i verkligheten. Det finns alltid undantag. Om jag tar sambon som ex, när han var liten gick han från sittandes till att gå då han var 8 månader. Skippade helt och hållet att krypa.
    Jag har haft två rumphasare och nu har även de tredje barnet satsat på rumpglidet
    Jag har gåstol men använder det under uppsikt, skärmar av nedre våningen så där jag är är barnet i gåstolen.
  • Ceka86

Gåstol, JA. Det lättare för barnet att komma fram innan den lär sig och gå dessutom så underlättare det lite för föräldrar. Jag har en liten krabbat hemma som gillar att krypa och klättra över allt men när hon sitter i gåstol då följer hon efter mig. Självklart sitter inte hon timmer efter timme utan får krypa och bli buren med. Min första barn använde också gåstol och han började gå ca 1 år 1 månad, men han kröp aldrig utan hasade sig fram som en liten soldat.

• Starkast
    strålöga skrev 2011-02-08 21:31:56 följande:
    Ja i läroböckerna är det de men helt annat i verkligheten. Det finns alltid undantag. Om jag tar sambon som ex, när han var liten gick han från sittandes till att gå då han var 8 månader. Skippade helt och hållet att krypa.
    Jag har haft två rumphasare och nu har även de tredje barnet satsat på rumpglidet
    Jag har gåstol men använder det under uppsikt, skärmar av nedre våningen så där jag är är barnet i gåstolen.
    Att GÅ lär sig alla ändå, men det är andra problem som uppstår.
    Det är ju reflexer som finns "inprogrammerat" och det blir fel om barnet hoppar över vissa steg i utvecklingen.

Svårigheter att lära sig skriva/läsa, svårta att sitta still, koncentrationssvårigheter, "myror i brallan" etc. är saker där barnet rätt ofta blir hjälpt av att träna krypa/åla.

Jag tror inte att det pratas så mycket om det här just nu, men när min äldsta var liten var det väldigt på tapeten.
    Minns att jag diskuterade saken med min mamma som jobbar med 6-åringar som berättade att de jobbar med detta (senmotorisk träning tror jag det heter) på hennes skola och att det gav tydliga resultat på inlärningssvårigheter/koncentration när barnen fick lära sig just att åla och krypa. Jag kommer ihåg detta tydligt då jag var så förvånad över att så pass många 6-åringar var tvungena att LÄRA sig dessa moment och att det kunde höra ihop med de bitarna i hjärnan som styr -för mig helt andra saker.

Men våra kroppar är så invecklade och fungerar så fantastiskt. Kroppen är ett väldigt intressant ämne.
  • Villimey

Ja  gär har det både ålats och krypits trots gåstol. Rätt använd är det bra med gåstol.

• JuliaåRonjasmammis
    Starkast skrev 2011-02-08 21:51:27 följande:
    Att GÅ lär sig alla ändå, men det är andra problem som uppstår.
    Det är ju reflexer som finns "inprogrammerat" och det blir fel om barnet hoppar över vissa steg i utvecklingen.

Svårigheter att lära sig skriva/läsa, svårta att sitta still, koncentrationssvårigheter, "myror i brallan" etc. är saker där barnet rätt ofta blir hjälpt av att träna krypa/åla.

Jag tror inte att det pratas så mycket om det här just nu, men när min äldsta var liten var det väldigt på tapeten.
    Minns att jag diskuterade saken med min mamma som jobbar med 6-åringar som berättade att de jobbar med detta (senmotorisk träning tror jag det heter) på hennes skola och att det gav tydliga resultat på inlärningssvårigheter/koncentration när barnen fick lära sig just att åla och krypa. Jag kommer ihåg detta tydligt då jag var så förvånad över att så pass många 6-åringar var tvungena att LÄRA sig dessa moment och att det kunde höra ihop med de bitarna i hjärnan som styr -för mig helt andra saker.

Men våra kroppar är så invecklade och fungerar så fantastiskt. Kroppen är ett väldigt intressant ämne.
    Att fysisk aktivitet är bra för barn med inlärningssvårigheter och koncentration är ju inget nytt, därifrån att säga att det just är krypandet/ålandet som är det elementära är steget långt.

Hittills har heller ingen i tråden länkat till någon vetenskaplig källa som visar detta, utan det enda vi sett har varit diverse reklam för "företag" som tjänar pengar på barn med svårigheter.
    Don't mess with my integrity!
  • Starkast
    Trynträ skrev 2011-02-08 21:03:50 följande:
    Du får det att låta som att bäbisar som inte kryper är korkade. Varför ska man krypa när det gör ont liksom. Det tycker jag isåfall är rätt korkat. Bättre då att hasa fram på rumpan som är madrasserad. Själv kröp jag inte heller så antagligen är jag väldigt korkad då. Hmm...
    Det ÄR viktigt för hjärnan att genomgå alla utvecklingsstegen.
    Har man ett barn som inte krypt och eller ålar gör man som förälder sitt barn en stor tjänst genom att senare lära domm de här momenten. Det är varken någon nyhet eller hemlig information.

Ytterligare en sak är att barn är mjuka, de får inte ont av att krypa.
  • brünnhilde

Ja. Men endast korta stunder tror jag. Det går ju inte att undgå att den är en välsignelse när man lagar mat t ex, för då har man helt plötsligt två händer. Max 20 min om dagen eller så kan skappast skada.

• Starkast
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-08 22:04:08 följande:
    Att fysisk aktivitet är bra för barn med inlärningssvårigheter och koncentration är ju inget nytt, därifrån att säga att det just är krypandet/ålandet som är det elementära är steget långt.

Hittills har heller ingen i tråden länkat till någon vetenskaplig källa som visar detta, utan det enda vi sett har varit diverse reklam för "företag" som tjänar pengar på barn med svårigheter.
    En länk finns ovan.
    Min kunskap har jag läst på andra ställen än nätet, i bl.a utbildningsmaterial.

Men det är som sagt varken någon nyhet eller någon hemlighet att hjärnan behöver alla utvecklingsstegen. Om de inte var nödvändiga skulle vi göra som djuren - vara uppe och gå efter bara några timmar.
  • JuliaåRonjasmammis
    Starkast skrev 2011-02-08 22:07:45 följande:
    En länk finns ovan.
    Min kunskap har jag läst på andra ställen än nätet, i bl.a utbildningsmaterial.

Men det är som sagt varken någon nyhet eller någon hemlighet att hjärnan behöver alla utvecklingsstegen. Om de inte var nödvändiga skulle vi göra som djuren - vara uppe och gå efter bara några timmar.
    Nej, länkarna ovan ser jag inte som vetenskapliga. Att människor hävdar att saker "bara är si eller så", är inget som jag tar på allvar. Om du har läst det i bl a utbildningsmaterial vore det ju intressant att få veta i vilket utbildningsmaterial du läst det, och vad du studerade.
    Don't mess with my integrity!
  • Ragnar

Jag tror inte att gåstol är något skadlig om den används måttligt och med sunt förnuft. Men för för mig har det varit en totalt onödig pryl som jag inte sett någon anledning till att använda. Fick en gammal gåstol när första barnet barnet var ett halvår. Han ville absolut inte sitta i den och den hamnade i förådet efter att vi provat ett par gånger. När andra barnet kom såg jag ingen anledning till att använda den utan gav den vidare istället.
    Mina barn har ett kusinbarn som går fel och har gått till sjukgymnast regelbundet i några år. Han satt i gåstol nästan dagligen upp till en timme åt gången från att han var 5 månader tills han började gå 10 månader gammal och enligt sjukgymnasten har det bidragit till de problem han har idag.

• Pyssola
    Starkast skrev 2011-02-08 22:05:01 följande:
    Har man ett barn som inte krypt och eller ålar gör man som förälder sitt barn en stor tjänst genom att senare lära domm de här momenten. Det är varken någon nyhet eller hemlig information.

Men att lära sig krypa och gå som barn när man redan kan gå - det köper jag inte. Jag vågar påstå att alla aktiva, friska människor någon gång under sitt liv har både stått på alla fyra, krypit och ålat vid något tillfälle - vare sig det är vid lek som barn, under gympan i lågstadiet, i sängkammaren som vuxen, när man städar, försöker få ut katten från under soffan, gör lumpen osv. Så det är knappast något folk/barn behöver lära sig, det kan varenda människa som inte har några fysiska defekter.
  • en glad
    Pyssola skrev 2011-02-08 22:58:43 följande:
    Men att lära sig krypa och gå som barn när man redan kan gå - det köper jag inte. Jag vågar påstå att alla aktiva, friska människor någon gång under sitt liv har både stått på alla fyra, krypit och ålat vid något tillfälle - vare sig det är vid lek som barn, under gympan i lågstadiet, i sängkammaren som vuxen, när man städar, försöker få ut katten från under soffan, gör lumpen osv. Så det är knappast något folk/barn behöver lära sig, det kan varenda människa som inte har några fysiska defekter.
    Fast det finns en stor skillnad på barns sensomotoriska utveckling nu jämfört med förr, nämligen att nästan alla bebisar sover på rygg .....
  • Trynträ

Tror knappast det finns nåt barn som inte lär sig krypa. Frågan är bara när. Det går inte tvinga en liten bäbis att krypa som inte vill. Tänk, jag kan krypa fast jag inte kröp när jag var bäbis. Fantastiskt va! Å läs och skrivsvårigheter har jag inte heller fast jag inte kröp som liten bäbis. Så jag tvivlar starkt på att man måste krypa som bäbis.

Kan bara inte förstå varför det är så mycket viktigare att kunna krypa än att kunna gå. Man kan ju ta sig fram på olika sätt. Då skulle man ju kunna hävda att man missar nåt om man inte hasar sig fram på rumpan heller för det gör ju väldigt många bäbisar istället för att krypa.
  • TinkyWinky

helt klart ja. kewin han sprang runt i sin gåstol o kunde ta sig fram istället för o krypa runt på golvet som han nu ej va så duktig på, så han stärkte benen mkt bra.
    hans kusin  kröp knappt inte utan han gick nästan från att hasa sig till att gå då han tog sig fram lverallt med gåstolen, han hade en mindre och enklare sort än K..

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • LEJN

Är det bara jag som undrar om "Jenny F" och "En glad" är samma person med två FL-konton? Förvånad

• Sar

en varför i all världen skulle barn med gåstol inte krypa eller åla? Våra barn har gjort bådadera. Bara för att man använder gåstol betyder det inte per automatik att inte barnet skulle få ligga på mage också.....
  • hannis
    Sar skrev 2011-02-10 00:36:09 följande:
    en varför i all världen skulle barn med gåstol inte krypa eller åla? Våra barn har gjort bådadera. Bara för att man använder gåstol betyder det inte per automatik att inte barnet skulle få ligga på mage också.....
    Eller hur?

Här använde vi gåstol för fullt och ändå kröp vår son vid 8 månader och gick vid 10 månader...
Svar på tråden Gåstol.