strålöga skrev 2011-02-08 21:31:56 följande:
Ja i läroböckerna är det de men helt annat i verkligheten. Det finns alltid undantag. Om jag tar sambon som ex, när han var liten gick han från sittandes till att gå då han var 8 månader. Skippade helt och hållet att krypa.
Jag har haft två rumphasare och nu har även de tredje barnet satsat på rumpglidet
Jag har gåstol men använder det under uppsikt, skärmar av nedre våningen så där jag är är barnet i gåstolen.
Att GÅ lär sig alla ändå, men det är andra problem som uppstår.
Det är ju reflexer som finns "inprogrammerat" och det blir fel om barnet hoppar över vissa steg i utvecklingen.
Svårigheter att lära sig skriva/läsa, svårta att sitta still, koncentrationssvårigheter, "myror i brallan" etc. är saker där barnet rätt ofta blir hjälpt av att träna krypa/åla.
Jag tror inte att det pratas så mycket om det här just nu, men när min äldsta var liten var det väldigt på tapeten.
Minns att jag diskuterade saken med min mamma som jobbar med 6-åringar som berättade att de jobbar med detta (senmotorisk träning tror jag det heter) på hennes skola och att det gav tydliga resultat på inlärningssvårigheter/koncentration när barnen fick lära sig just att åla och krypa. Jag kommer ihåg detta tydligt då jag var så förvånad över att så pass många 6-åringar var tvungena att LÄRA sig dessa moment och att det kunde höra ihop med de bitarna i hjärnan som styr -för mig helt andra saker.
Men våra kroppar är så invecklade och fungerar så fantastiskt. Kroppen är ett väldigt intressant ämne.