• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Modgun

Någon som vet hur länge barnen "får" sitta i gåstolen? Nu menar jag givetvis hur många minuter per dag.

• förvirrande

mage, mage, mage. Mina barn har jag alltid först lagt på mage . Så har de legat på mage när de är pigga och nyfikna. Tröttnar de får de givetvis komma över på rygg, med hjälp eller själva. Man sitta - det får de först när de själva sätter sig. Deras små ryggar är inte klara för den belastningen innan..

• Robocopa
    Modgun skrev 2011-02-05 00:25:40 följande:
    Varför skulle jag?
    Nej det har jag inte, och jag bryr mig inte heller om det.
    Det var DU som skrev "Fast diskussionen är väl hurvida en gåstol är bra eller inte"
    Och därför var jag så vänlig om att upplysa dig om att du hade fel.
    Du var så besserwisser ;) Äsch orkar inte helt onödig diskussion. Godnatt!
  • JuliaåRonjasmammis
    förvirrande skrev 2011-02-05 00:14:16 följande:
    NEJ!!!

Jag vill absolut inte använda gåstol. Av den enkla anledning att barnets motoriska utveckling hämmas. Barnet är inte redo att gå förrän det själv kan gå. Lika lite som att det inte är redo att sitta förrän det själv sätter sig upp.

Barnet ska ligga på mage tills hon själv sätter sig, kryper, reser sig, står och till sist går. Och jag menar inte att de skulle bli lite "sena"

Jag menar att det inte stimuleras i sin stabilitetsutveckling. Detta kan i sin tur ge stora problem senare i livet - och det vill inte jag bidra till om jag kan undgå det med en så enkel sak som att inte använda gåstol
    Vilka "stora problem" är det som kan komma senare i livet?
    Don't mess with my integrity!
  • t0va
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 00:37:32 följande:
    Vilka "stora problem" är det som kan komma senare i livet?
    Gåstol ger nog ADHD ;) 

Jag känner mig i alla fall trygg med vårat val att låta sonen vara i gåstolen lite då och då, fast oftast sitter han i soffan eller "myspölen". Psykologen på föräldrastödet sa att det inte är någon fara om man använder det med måtta, samma med hoppgunga och nu när sonen älskar att sitta och titta på kaninen så får han göra det. Alternativet är att han ligger ner och inte ser så mycket och framförallt kommer åt att dra den stackars kaninen i öronen, det ger nog mer skador än gåstolen  
  • Lindreas
    t0va skrev 2011-02-05 00:43:40 följande:
    Gåstol ger nog ADHD ;) 

Jag känner mig i alla fall trygg med vårat val att låta sonen vara i gåstolen lite då och då, fast oftast sitter han i soffan eller "myspölen". Psykologen på föräldrastödet sa att det inte är någon fara om man använder det med måtta, samma med hoppgunga och nu när sonen älskar att sitta och titta på kaninen så får han göra det. Alternativet är att han ligger ner och inte ser så mycket och framförallt kommer åt att dra den stackars kaninen i öronen, det ger nog mer skador än gåstolen  
    Faktum är att det tydligen finns någon studie på att adhd och försenad motorisk utveckling hänger ihop.

(Och jag hoppas grabben inte kommer åt att köra över kaninen! )
  • JuliaåRonjasmammis
    förvirrande skrev 2011-02-05 00:44:25 följande:
    Stabilitetsdysfunktioner i ryggen

Smärtor helt enkelt.
    Ok. Även av begränsad användning, och av att låta barnen t ex halvsitta mot kuddar/stöd korta stunder alltså? Låter märkligt, då skulle man ju inte kunna ha barn i babyskydd i bilen heller. För att inte tala om babysitter.
    Don't mess with my integrity!
  • Surfare
    Lindreas skrev 2011-02-05 00:49:51 följande:
    Faktum är att det tydligen finns någon studie på att adhd och försenad motorisk utveckling hänger ihop.

(Och jag hoppas grabben inte kommer åt att köra över kaninen! )
    Fast då lär det ju vara så att ADHD orsakar den försenade utveckligen och inte tvärtom.
  • Ruggugglan
    lövet2 skrev 2011-02-04 23:54:28 följande:
    I teorin har du alldeles rätt. I praktiken är det så att ingen förälder är perfekt. Föräldrar tappar fokus, glömmer att lägga undan knivar, sätter kaffekoppen för nära bordskanten, slarvar med haspen till trappgrinden. Så länge babyn då ligger på en filt utan att kunna förflytta sig, eller kanske har börjat hasa sig fram liggande på mage, så har föräldrarnas högst mänskliga misstag ingen betydelse. Står babyn däremot i en gåstol, så kan mammas lilla misstag innebära en allvarlig olycka.

Därför anser jag att en gåstol är en totalt onödig leksak.
    Men om man väljer att använda sig av gåstol så bör man vara medveten om att barnen har en annan räckvidd. Då bör man tänka sig efter, precis som bör göra när barnen börjar ställa sig upp och gå. Givetvis så är inte alla perfekta. Men det är ju alldeles fel att skylla på gåstolen, när det är föräldrarna som tabbat sig.
Svar på tråden Gåstol.