• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Ruggugglan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 00:50:14 följande:
    Ok. Även av begränsad användning, och av att låta barnen t ex halvsitta mot kuddar/stöd korta stunder alltså? Låter märkligt, då skulle man ju inte kunna ha barn i babyskydd i bilen heller. För att inte tala om babysitter.
    Eller i bärsele och i vassa fall bärsjal.. Verkar märkligt. Ett "normalt" barn brukar ju visa tydligt om det har ont. Då tar man ju bort barnet!
  • förvirrande

nej, precis... Just därför ska man inte låte dem sitta alltför länge i bilstolen heller, men det är ju ett måste i dagens bil-samhälle

Babysitter har jag bara använt vid matning där i 4-6 månaders åldern
    Jag tror inte att några minuter här eller där skulle fördärva dem, men ett par minuter blir snabbt till en kvart som blir till en halvtimme-timme...

Jag har haft en 7.månaders med till träning som legat på mage i 55 minuter Det var träning för oss båda det

• JuliaåRonjasmammis
    Sandra Michelle skrev 2011-02-05 00:56:15 följande:
    Eller i bärsele och i vassa fall bärsjal.. Verkar märkligt. Ett "normalt" barn brukar ju visa tydligt om det har ont. Då tar man ju bort barnet!
    Ja precis, och så pass långa stunder att barnet skulle ta skada av det hade då mina inte stått ut med att vara på ett och samma ställe, de gav hals direkt det blev tråkigt (vilket var irriterande ofta )och då var det ju bara att flytta barnet, oavsett om det låg på golvet, satt i sele eller for runt i gåstolen.
    Don't mess with my integrity!
  • förvirrande

...nu gör det nog inte ont att bli understimulerad i sin stabilitetsutveckling eller bli hämmad motoriskt...

• JuliaåRonjasmammis
    förvirrande skrev 2011-02-05 00:59:07 följande:
    nej, precis... Just därför ska man inte låte dem sitta alltför länge i bilstolen heller, men det är ju ett måste i dagens bil-samhälle

Babysitter har jag bara använt vid matning där i 4-6 månaders åldern
    Jag tror inte att några minuter här eller där skulle fördärva dem, men ett par minuter blir snabbt till en kvart som blir till en halvtimme-timme...

Jag har haft en 7.månaders med till träning som legat på mage i 55 minuter Det var träning för oss båda det
    Oj, låg hen still i 55 minuter vid den åldern?! Det hade aldrig funkat med någon av våra, de hade rullat runt, hasat iväg, gått upp på knä eller satt sig upp efter 5 minuter! Ingen lugn och ro där inte!Glad
    Don't mess with my integrity!
  • förvirrande

Nej, nej, inte stilla. Snurrade runt - både runt sin egen axel och lite fram och tillbaka till/från rygg.. Måste ha varit den goda underhållningen som gjorde honom så nöjd

• Lajkie

Jag röstade Annat.

Min nr 1 hade gåstol, helt enkelt för att jag inte visste bättre. Hon satt i den ofta, kröp inte förrän hon var 11 mån och gick inte förrän hon var 14 månader.
    När nr 2 föddes så hade vi lämnat tillbaka stolen (lånat den av en vän) och vi "orkade" inte bekymra oss med att köpa en ny. Hon kröp vid 6 mån och gick vid 9 mån
    Så jag kände att mkt var gåstolens fel att ettan var så "sen"... hon hade ju aldrig någon anledning att krypa/gå.

Nu med nr 3 så fick han en gåstol i doppresent, jättefin gåstol. Och då tänkte jag att - jomenvisst, han kan väl sitta i den och leka nån gång.
    Dessvärre så gillar han den inte jättemycket och han har kanske suttit i den 10 ggr. Han är 10 mån nu.

Vill andra ha den så - fine, det är upp till dem, men jag är inte så mycket för att använda den.

Och jag skulle ALDRIG, NEVER använda den på en övervåning så att risken finns att de åker nerför trappen. Oavsett att det finns spärrar på stolen osv.... eller att man har grind.
    En "vacker dag" så har man glömt grinden och spärren lägger av på stolen. Otäckt.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • knäppisen
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 00:50:14 följande:
    Ok. Även av begränsad användning, och av att låta barnen t ex halvsitta mot kuddar/stöd korta stunder alltså? Låter märkligt, då skulle man ju inte kunna ha barn i babyskydd i bilen heller. För att inte tala om babysitter.
    det ska du inte heller, i alla fall inte långa stunder.
  • Balahir
    Lajkie skrev 2011-02-05 06:51:14 följande:
    Jag röstade Annat.

Min nr 1 hade gåstol, helt enkelt för att jag inte visste bättre. Hon satt i den ofta, kröp inte förrän hon var 11 mån och gick inte förrän hon var 14 månader.
    När nr 2 föddes så hade vi lämnat tillbaka stolen (lånat den av en vän) och vi "orkade" inte bekymra oss med att köpa en ny. Hon kröp vid 6 mån och gick vid 9 mån
    Så jag kände att mkt var gåstolens fel att ettan var så "sen"... hon hade ju aldrig någon anledning att krypa/gå.
    så det kan inte vara så att det är olika från barn till barn när de börjar gå? ;)
    jag och syrran har båda suttit i gåstol, jag gick vid 9 mån, syrran vid 15 mån.
  • Gurkan

Gåstolen hämmar barns utveckling
    - Med knappt fyra dagar, men hur lyckas man mäta det? Det kan ju skilja ett helt år naturligt från det att den tidigaste går till att den som är sent ute tar första steget...

Olycksrisken är stor
    - Den största olycksrisken är att barnet åker ner för en trappa men det är ju inget som garanterar att barnet inte kryper nerför trappan om man glömt stänga grinden. Att de får tag på saker de inte bör nå är ju itne gåstolens fel det får man ju som förälder se till.

Barn ska ligga på mage fram tills dess att de börjar krypa, dvs låta naturen ha sin gilla gång
    - Det funkar säkert på vissa barn. Min son slutade det med att han skrek så fort jag satte ner honom på golvet. Det var helt enkelt inte alls kul att bara sitta still när det fanns så mycket att undersöka.

Barn får höftfel
    - Har aldrig hört innan men skulle gärna vilja se lite mer statistisk på det

Barn blir hjulbenta
    - Har heller aldrig hört innan och det skulle också vara intressant att se statistik på och inte bara en bvc-sköterskas uttalande.

barn lär sig inte gå snabbare med gåstol
    - vilket heller aldrig var meningen det är en leksak

Gåstolen används som barnvakt
    - Ja, hör och häpna det har jag med gjort! Nu sitter sonen som längst 15 minuter i gåstolen åt gången men han är i seperationsfasen och när det var som värst kunde jag räkna minuterna på en hand som han satt på golvet själv (trots att han kan åla). Då var det bra att ha gåstolen och sätta sonen där i och starta dammsugaren då sonen älskar att putta på dammsugaren med gåstolen och prata högt. Helt underbara tio minuter det tar att dammsuga av. Eller så har jag satt sonen i den och lämnat toadörren öppen och gått på toaletten. Sonen har med andra ord kunnat titta på mig och gå iväg en sväng om han så önskade medan mamma fick en liten stund på toa.

Gåstolen är för oss en väldigt rolig leksak och ett sätt för sonen att upptcäka världen. Jaga katterna i och pilla på saker han annars inte skulle nå. Självklart saker han får pilla på, här är allt uppflyttat en meter och allt under är till för sonens uppptäckarlust!

Svar på tråden Gåstol.