• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • t0va

Vi köpte en nu när sonen blev 5månader, 75spänn på blocket så det kändes lagom. 
    Var för att han så gärna vill vara med överallt men är inte så förtjust i att ligga på golvet. Så han sitter lite då och då och älskar att sitta och titta vart kaninen tar vägen. Han går inte än i den mer än bakåt men så länge som han tycker det är kul så får han leka. Ser det som en leksak precis som innegungan vi har.  

• La Lola

Ja till gåstol.

Varför?
    Mina barn har tyckt att det har varit kul att sitta i den.
    Helt enkelt.

Hade förövrigt en jättesöt rund (äldre) modell av gåstol.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Margaux

Har blivit informerad om att gåstol kan leda till höftproblem och att det försenar den riktiga gåstarten. Därför röstade jag nej!

• Mandi74

Nej, har inte använt någon till något av mina 3 barn. Skulle aldrig lägga pengar på en sak som är helt onödig, finns andra roliga leksaker för barnen som dom kan ha roligt med.

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • Balahir
    Margaux skrev 2011-02-04 23:23:11 följande:
    Har blivit informerad om att gåstol kan leda till höftproblem och att det försenar den riktiga gåstarten. Därför röstade jag nej!
    och ATT det försenar den riktiga gåstarten.  du menar kanske att det KAN försena?
  • Ruggugglan
    Isf borde det finnas många barn med höftfel?
  • t0va
    ...och att det försenar den riktiga gåstarten. Därför röstade jag nej!
    Är det farligt? Så många använder det som argument men är det farligt för barnet om det blir försenat med några veckor som jag har för mig att en undersökning kom fram till. Hur man nu kan komma fram till det när barnen går vid så skilda tidpunkter. 
  • Margaux
    Balahir skrev 2011-02-04 23:24:21 följande:
    och ATT det försenar den riktiga gåstarten.  du menar kanske att det KAN försena?
    I senaste nummer av Foreldre & Barn Bam(norsk, 10-12mnd) står det så här:
    "Flere forskingsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig men også kan hemme barns utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3,3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3,7 dager lenger for barnet kunne stå uten hjelp."

Du får tolka det som du vill. Jag motiverade bara varför jag valt bort gåstol.
  • Lindreas
    Balahir skrev 2011-02-04 23:08:24 följande:
    nej.
    men eftersom du drog paralellen med rökningen så skulle jag gärna se en källa på att en gåstol inte kan främja utveckligen.
    www.viforaldrar.se/artiklar/arkiv/varning_for_gastolar/

Bara en snabb googling. Kanske inte världens mest vetenskapliga artikel, men ja... Googla lite själv så får du se att det finns studier som tyder på att det är negativt för utvecklingen men inte för att det är positivt.

Och det jag menade med röknings-parallellen var att folk hela tiden utgår från sin egen situation och anser att det är bevis. "Jag har då aldrig haft hjälm när jag cyklat, och jag har minsann aldrig gjort mig illa när jag cyklat omkull, så hjälm är helt onödigt."
  • Margaux
    t0va skrev 2011-02-04 23:26:41 följande:
    Är det farligt? Så många använder det som argument men är det farligt för barnet om det blir försenat med några veckor som jag har för mig att en undersökning kom fram till. Hur man nu kan komma fram till det när barnen går vid så skilda tidpunkter. 
    Det är en intressant fråga....
Svar på tråden Gåstol.