• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • LEJN
    MiaPersson skrev 2011-02-06 17:25:25 följande:
    vad jag menade på är att nästan alla här på fl intresserar sig för vems barn som utvecklas fortast, som det  vore en tävling. alla barn utvecklas olika,

face it FL!
    ÄNTLIGEN NÅGON SOM FATTAT! Skrattande 

Mia Persson är härmed min FL-idol!! 
  • Starkast
    MiaPersson skrev 2011-02-06 17:25:25 följande:
    vad jag menade på är att nästan alla här på fl intresserar sig för vems barn som utvecklas fortast, som det  vore en tävling. alla barn utvecklas olika,

face it FL!
    Exakt.
    Låt barnen få utvecklas ifred!
  • Villimey
    cocos87 skrev 2011-02-06 17:29:19 följande:
    Nej, har inte brytt mig om att köpa någon sån då min dotter hittade ett sätt att komma fram i tidig ålder iaf!
    Det gör ju alla barn så småningom såvida de inte har någon funktionsnedsättning. Gåstol är mer som en leksak än ett hjälpmedel att lära sig gå.
  • LEJN
    Pyssola skrev 2011-02-06 16:03:54 följande:
    Så man får bara använda gåstolen om man sitter sysslolös bredvid och stirrar men inte om man står två meter ifrån och diskar/lagar mat/viker tvätt?
    Den där frågan har jag ställt många gåger men av någon anledning får jag aldrig något svar... Här på FL är det LIVSFARLIGT att skriva att man vill/behöver göra annat än att vara konstant med sitt barn, dygnet runt! Då är man en HEMSK förälder. Lat, oanvsarig, bekväm...you name it.

Skämmes Pyssola om du behöver några minuter att göra nåt! (ironi) 

(Om du har lust kan du läsa mitt inlägg (nr 292). Jag har inte fått ETT ENDA svar på detta.)
  • LEJN
    Starkast skrev 2011-02-06 17:57:45 följande:
    Det handlar om UPPSIKT!

Varför tror du det sker olyckor med en gåstol?
    Fast dom olyckorna kan ju hända vare sig barnet sitter i gåstol eller inte... Om jag diskar och mina döttrar sitter i sina gåstolar och vistas runt omkring mig i köket, hur kan det då vara farligare i gåstolen än om dom kröp omkring?
  • LEJN
    LEJN skrev 2011-02-06 18:09:05 följande:
    Fast dom olyckorna kan ju hända vare sig barnet sitter i gåstol eller inte... Om jag diskar och mina döttrar sitter i sina gåstolar och vistas runt omkring mig i köket, hur kan det då vara farligare i gåstolen än om dom kröp omkring?
    Det jag menar är alltså att: barn som t.ex. ramlat ner för en trappa i gåstolen skulle ha gjort det även om dom ålade, kröp eller gick. Det är föräldrarnas fel när ett litet barn ramlar nerför en trappa, inte deras leksak. Ett barn som river ner en blomkruka när det sitter i en gåstol skulle ha gjort det även om det gick. Även detta är föräldrarnas ansvar. Att se till att det inte finns saker som barnen KAN riva ner, vilken höjd barnet än råkar vara på.
  • en glad
    LEJN skrev 2011-02-05 20:05:52 följande:
    Jag undrar över en annan sak som nämns i denna och andra trådar, både av de som för och de som är emot användning av olika prylar. Man pratar ofta och gärna om leksaker (och annat) som "barnvakt". Man ska inte använda gåstol som barnvakt, man ska inte använda tv som barnvakt osv osv.

Vad innebär egentligen detta? Vad menar ni när ni skriver "barnvakt"? Jag har ju förstått att det är fult att använda saker som "barnvakt" men exakt hur gör man det? En gåstol kan väl ändå inte vakta barnen? Knappast en tv heller... Hur använder man en sak som barnvakt? När passerar man gränsen liksom? Beror det på antal timmar som barnet använder saker eller beror det på vad man själv gör som vuxen under tiden? Är det ok när barnet sitter i gåstol och man själv är med men inte ok om man själv passar på att diska under tiden?

Skulle egentligen vara intressant att veta hur ni tänker för jag vet då fasiken inte Skrattande 

(kanske borde jag starta en egen tråd om detta men eftersom det nämnts flera gånger i denna tråd så passar jag på att fråga här) 
  • en glad
    LEJN skrev 2011-02-05 20:05:52 följande:
    Man ska inte använda gåstol som barnvakt, man ska inte använda tv som barnvakt osv osv. Vad innebär egentligen detta? Vad menar ni när ni skriver "barnvakt"? Jag har ju förstått att det är fult att använda saker som "barnvakt" men exakt hur gör man det?
    - det är väl när man prioriterar egna göromål och vill ha sitt barn sysselsatt på annat håll; i gåstolen, framför TV:n etc? Uppsikt över sitt barn hoppas jag man har ändå, men man önskar lite distans ....

Beror det på antal timmar som barnet använder saker eller beror det på vad man själv gör som vuxen under tiden? Är det ok när barnet sitter i gåstol och man själv är med men inte ok om man själv passar på att diska under tiden?
    - ja är du själv med får ju barnet både fysisk närhet och möjlighet till samspel på ett sätt som inte är möjligt om föräldern fokuserar på ngt annat - dessutom på distans ...
  • en glad
    LEJN skrev 2011-02-06 17:57:39 följande:
    (viss) fysisk kontakt med andra människor.  
    Utan att bli alltför ot vill jag bara säga att man genom forskning på bla barnhemsbarn vet att barn faktiskt dör utan fysisk kontakt. Mat, sömn och fysisk närhet är livsviktigt för små människor!
  • Villimey
    en glad skrev 2011-02-06 18:22:09 följande:
    Utan att bli alltför ot vill jag bara säga att man genom forskning på bla barnhemsbarn vet att barn faktiskt dör utan fysisk kontakt. Mat, sömn och fysisk närhet är livsviktigt för små människor!
    Dör har jag aldrig läst någon forskning på finns sorgligt nog gott om vuxna som växt upp grovt försummade och på instutioner. Däremot var Daniel Stern först med att visa att spädbarn kan bli deprimerade utan mänsklig kontakt och gensvar på sin kommunikation.
    Vad nu detta har med gåstolar att göra.
Svar på tråden Gåstol.