• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Cloudy

Åh herregud, nu förstår jag varför tråden är så lång. Det är ju för alla idiotiska, hysteriska och verklighetsfrånvända påståenden.

• JuliaåRonjasmammis
    en glad skrev 2011-02-05 21:55:50 följande:
    Kanske för dig, men troligen inte för barnet och det är väl det som är prio ett för en förälder?
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 21:39:35 följande:
    Vad menar du med "drivhusmiljö"? Förklara gärna, då slipper jag dra slutsatser baserade på fördomar.
    Drivhusmiljö = driva på barnets utveckling till en nivå det ännu inte är mogen för exv "gå" upprätt innan den egna kroppens motoriska utveckling är där.

Att träna på att åla och krypa (inte gå i gåstol!) under lång tid tar bort alla nyföddhetsreflexer och är faktiskt sådant som även vissa vuxna med läs- och skrivsvårigheter mår bra av att göra ....
    Tack för ditt svar. Du menar alltså att man automatiskt driver på barnets utveckling till en nivå det inte är moget för när man använder gåstol, oavsett vilken ålder barnet har? Och att alla barn som använder gåstol inte är mogna för att "gå upprätt"?

Tolkar jag dig även rätt när jag läser att du tror att barn som använder gåstol inte får träna på att åla och krypa?

Jag har nämligen inte själv använt gåstol, det fanns inte "på min tid", men däremot ålat och krypit som både barn och vuxen, så jag borde då enligt din teori inte ha några större problem med läs- och skrivsvårigheter.
    Don't mess with my integrity!
  • en glad
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 22:06:56 följande:
    Tack för ditt svar. Du menar alltså att man automatiskt driver på barnets utveckling till en nivå det inte är moget för när man använder gåstol, oavsett vilken ålder barnet har? Och att alla barn som använder gåstol inte är mogna för att "gå upprätt"?
    - ja. det är det som är "drivhusmiljö" för mig!

Tolkar jag dig även rätt när jag läser att du tror att barn som använder gåstol inte får träna på att åla och krypa?
    - Tid i gåstolen riskerar ju att ta tid från åla/krypa - eller?

Jag har nämligen inte själv använt gåstol, det fanns inte "på min tid", men däremot ålat och krypit som både barn och vuxen, så jag borde då enligt din teori inte ha några större problem med läs- och skrivsvårigheter.
    - Nja, det är inte min teori, det är den vetenskapliga teori som "Vestibularis" arbetar efter - läs gärna länken i inlägg 311!

www.vestibularis.se/

• Blgebo

Har haft gåstol till två av mina tre barn.
    Det jag kan säga är att de som haft gåstol gått ca 2 månader tidigare, de var för övrigt tidigare fysiskt och intellektuellt jämfört med trean. Vilket med största säkerhet inte har med gåstolen att göra.
    Jag började med gåstol när de kunde krypa, runt 7 månader, tog bort den runt 9 månader när de gick själva.

• Cloudy
    en glad skrev 2011-02-05 22:28:55 följande:
    - Nja, det är inte min teori, det är den vetenskapliga teori som "Vestibularis" arbetar efter - läs gärna länken i inlägg 311!

www.vestibularis.se/

Men varför applicerar du en teori som är framtagen för funktionshindrade barn på friska barn?
  • en glad
    Cloudy skrev 2011-02-05 22:41:41 följande:
    Men varför applicerar du en teori som är framtagen för funktionshindrade barn på friska barn?
    Därför att det handlar om barn som förmodligen kunde varit friska om de fått utvecklas i lugn och ro i sin egen takt  .... och att de nu behandlas genom att man "backar bandet" till där det gick snett bla genom att de inte fick tillfälle att träna bort sina nyföddhetsreflexer på utvecklingsmässigt normalt sätt.

Dessutom har jag en idé om att det som är bra för funktionshindrade barn är bra även för friska barn men att utveckla den tanken blir ot i tråden ....
  • t0va

jag hade inte gåstol men adhd... samma med mina syskon. (Jag kan också använda FL-logik) ;) 

• JuliaåRonjasmammis
    en glad skrev 2011-02-05 22:48:29 följande:
    Därför att det handlar om barn som förmodligen kunde varit friska om de fått utvecklas i lugn och ro i sin egen takt  .... och att de nu behandlas genom att man "backar bandet" till där det gick snett bla genom att de inte fick tillfälle att träna bort sina nyföddhetsreflexer på utvecklingsmässigt normalt sätt.

Dessutom har jag en idé om att det som är bra för funktionshindrade barn är bra även för friska barn men att utveckla den tanken blir ot i tråden ....
    Tror du på "rebirthing" också? Det är ungefär lika verklighetsfrånvänt.
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Gåstol.