• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Mrs K

Nej, inte för oss då vi inte sett något behov av en sådan.

• en glad
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 22:53:58 följande:
    Tror du på "rebirthing" också? Det är ungefär lika verklighetsfrånvänt.
    Det kanske vore en idé för somliga?
  • Elavela87

Min son ÄLSKADE att sitta i sin gåstol! ^^ Han skrattade och log och tippade runt med sina söta fötter på golvet ^^ Han ställde sig upp många gånger och viftade med händerna. Bra träning för lår och ben :)

Sällan han satt i gåstolen som en säck potatis. När det inte var lika roligt att sitta där länge tog jag upp honom :)

Bor i lägenhet så trappor var inget hinder. Hade gåstolen i vardagsrummet så knivar kom han inte ens i närheten av. Hade full uppsikt på honom hela tiden medans jag satt i soffan och tittade på.

Han har varken ryggproblem, höftproblem eller motoriska problem över huvudtaget!

• Cloudy
    en glad skrev 2011-02-05 22:48:29 följande:
    Därför att det handlar om barn som förmodligen kunde varit friska om de fått utvecklas i lugn och ro i sin egen takt  .... och att de nu behandlas genom att man "backar bandet" till där det gick snett bla genom att de inte fick tillfälle att träna bort sina nyföddhetsreflexer på utvecklingsmässigt normalt sätt.

Dessutom har jag en idé om att det som är bra för funktionshindrade barn är bra även för friska barn men att utveckla den tanken blir ot i tråden ....
    Ja du...nu föll du bort helt och hållet för min del. Den som inte alls befinner sig i verkligheten är ingen jag är intresserad av att föra en vidare diskussion med.
  • JuliaåRonjasmammis
    en glad skrev 2011-02-05 23:00:45 följande:
    Det kanske vore en idé för somliga?
    Ja, känner du för det så. Det jag vänder mig emot är att man enligt den "vetenskapen" betraktar alla människor som sjuka, barn som vuxna, och vill dra in barn i något hokus pokus-sekteri.  Att korkade vuxna vill lägga pengar på en massa mumbojumbo skiter jag fullständigt i, så länge det inte bekostas av statskassan. Då blir jag nog lite grinig. 

Det är möjligtvis inte du själv med make som står bakom sidan du länkar så frenetiskt till? Det skulle ju förklara ett och annat.
    Don't mess with my integrity!
  • en glad
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 23:10:18 följande:
    Ja, känner du för det så. Det jag vänder mig emot är att man enligt den "vetenskapen" betraktar alla människor som sjuka, barn som vuxna, och vill dra in barn i något hokus pokus-sekteri.  Att korkade vuxna vill lägga pengar på en massa mumbojumbo skiter jag fullständigt i, så länge det inte bekostas av statskassan. Då blir jag nog lite grinig. 

Det är möjligtvis inte du själv med make som står bakom sidan du länkar så frenetiskt till? Det skulle ju förklara ett och annat.
    näää, verkligen inte ....
  • K3zz

Röstade nej dels för att jag själv inte sett det som nödvändigt (sonen 7 mån) och för att bvc rådde oss alla i föräldragruppen att inte använda gåstol då det inte är en naturlig ställning för dom.

• KathyR

Vi tog fram gå-stolen när vår dotter var 5 månader. Hon hittade taktiken direkt, efter några dagar sprang hon i den. Hon var aldrig ett 'golvbarn' och gå-stolen var det första som fick henne nöjd utöver mig och det första som gav mig en paus när jag behövde göra dags-sysslor så som bädda, diska, dammsuga och så. Hon satt där aldrig längre stunder då jag tyckte att lagom var bäst.

Vi tog bort den vid 8 månader. Då kröp hon och reste sig mot allt hon kom över ändå, så kände ingen nytta av den längre! Hon började gå vid 10 månader och gick helt o hållet vid 11 månader.

• KlasStures mamma

JA till gåstolen. Annars hade vi blivit tokiga och fått diskbråck eller något. För min dotter vägrade sitta stilla eller krypa utan hon skulle gå tidigt!!! Så gåstolen var en lycka för oss alla. Hon stod upp i den och gick helt normalt. hängde inte och gick inte på tå. Kröp gjorde hon inte förräns hon kunde gå. Däremot så förflyttade hon sig på rumpan Hon gick när hon var 12,5 månad och har utvecklats fullt normalt språkligt och motoriskt.

Jag tror att allt handlar om rimlighet och i lagom doser. Naturligtvis ska barnet inte vara i gåstolen i flera timmar i sträck. Och natruligtvis ska barnet kunna sitta upp och stå själv i stolen, hålla upp kroppen själv så att säga.

Men att påstå att alla barn som använder gåstol riskerar att få problem med både det ena och det andra är ju befängt!

• fjonkan

Jag har inte en gåstol för jag tycker att det är onödigt bara. Ett sätt att få oss föräldrar att köpa fler saker bara som tillverkarna tjänar pengar på. Men det är bara min lilla åsikt det:))

Jag är faran som lurar i natten.....
Svar på tråden Gåstol.