• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Donum
    Pyssola skrev 2011-02-06 11:06:26 följande:
    En hundbädd? Inte en dum idé förstås - jag har haft exakt den där modellen och färgen till en av mina hundar. Fast de kostar ju en slant.
    Hehe japp... Vi är hundidioter och då föll det sig naturligt att tänka biabädd när vi ville ha något mjukt med kanter som är lätt att torka av. 

Visst kostar de, men de håller ju länge också.  
  • Pyssola
    Pyssola skrev 2011-02-06 10:29:57 följande:
    Eftersom så många klagar på att man använder gåstolen som barnvakt och att barnen sitter för länge - hur länge är för länge och hur använder man den som barnvakt egentligen?
    Inget svar?
  • mimbo
    Donum skrev 2011-02-06 10:15:22 följande:
    Att lära sig gå tidigt kan väl ändå inte vara måttstocken för huruvida gåstol är bra eller inte?
    Njoo eftersom vissa hävdar att det försenar utvecklingen av att lära sig gå så är det relevant i frågan.
    Sen kan man ju fundera på hur detta har undersökts? Det är ju först efter 18 mån ålder som det anses som sent att kunna gå, och vad jag vet finns det ingen koppling mellan gåstol och bafrn som lär sig gå efter den åldern?
  • Starkast
    t0va skrev 2011-02-05 18:52:18 följande:
    Fast det kan ju inte vara gåstolens fel utan föräldrarnas, när ungarna kryper så måste man ju ha grind också. Har man stol får man ju se till att barnsäkra, förr eller senare måste man det ändå. 
    Har inte påstått något annat.

Men den blir ju indirekt farlig då det är så stor del föräldrar som saknar det "sunda förnuftet". Ena dagen satt barnet bara i den utan att ha lärt sig hur den skulle göra för att ta sig fram. Nästa dag hamnar barnet nedanför trappen....
    Likaså mattkanter har medverkat till olyckor.

Sen ser jag inte vitsen med den riktigt heller. Det är en onödig sak tycker jag.
    Om den INTE är menad som barnvakt  har du tid att vara med barnet ändå. Och en gåstol är ingen barnvakt.

Jag vet inte vad man säger idag, men när mina barn var i den åldern sa man i dagligt tal "lära gå stol" och många föräldrar trodde faktiskt att barnen lärde sig gå snabbare om de satt i den dagligen.

Det är en sak om barnet tycker det är kul att sitta i den och blir glad. MEN -inte ensam! En vuxen ska finnas där. I samma rum. Med uppsikt. 

• Starkast
    Surfare skrev 2011-02-05 18:52:27 följande:
    1. Barnen tycker det är kul
    De tycker det är kul att vara med en vuxen också
  • Starkast
    goatess82 skrev 2011-02-05 19:57:25 följande:
    Måste säga att det har inte med stolen och göra, sonen går på tå och han använde ingen gåstol!!
    Jag tror hon menade att risken är större då barnet lär sig fel teknik?

Sen kan GIVETVIS även andra barn göra det. Min äldsta gjorde det också. I flera år, det var väl först i andra klass det helt försvann.

Teknik och anatomi är två olika saker
  • Starkast
    Mirva skrev 2011-02-05 19:58:55 följande:
    Själv röstar jag Nej till att själv använda en gåstol till mina barn för att mina barn har kul ändå.
    Sedan röstar jag Ja för att jag har inget emot att andra barn knallar omkring i gåstol någon gång då och då om de tycker det är kul.
    Röstar dessutom Annat då jag tycker att gåstolarna är så fruktansvärt fantasilösa och undrar hur någon vill betala en enda krona för dessa åbäken.
  • Starkast
    Modgun skrev 2011-02-05 20:03:21 följande:
    Ställer en sista fråga till dig. MÅSTE man vara emot något enbart för att man tycker att det är onödigt? På dig verkar det ju onekligen så.
    Jag är emot gåstol.
    Den är onödig och orsakar ONÖDIGA olyckor.
  • Starkast
    LEJN skrev 2011-02-05 20:05:52 följande:
    Jag undrar över en annan sak som nämns i denna och andra trådar, både av de som för och de som är emot användning av olika prylar. Man pratar ofta och gärna om leksaker (och annat) som "barnvakt". Man ska inte använda gåstol som barnvakt, man ska inte använda tv som barnvakt osv osv.

Vad innebär egentligen detta? Vad menar ni när ni skriver "barnvakt"? Jag har ju förstått att det är fult att använda saker som "barnvakt" men exakt hur gör man det? En gåstol kan väl ändå inte vakta barnen? Knappast en tv heller... Hur använder man en sak som barnvakt? När passerar man gränsen liksom? Beror det på antal timmar som barnet använder saker eller beror det på vad man själv gör som vuxen under tiden? Är det ok när barnet sitter i gåstol och man själv är med men inte ok om man själv passar på att diska under tiden?

Skulle egentligen vara intressant att veta hur ni tänker för jag vet då fasiken inte Skrattande 

(kanske borde jag starta en egen tråd om detta men eftersom det nämnts flera gånger i denna tråd så passar jag på att fråga här) 
    Vad jag menar med att använda som barnvakt är att barnet använder saken utan uppsikt.
    Vissa saker är mer lämpliga och andra mindre lämpliga att använda "som barnvakt".

En gåstol kan vara farlig att använda som barnvakt. Otäcka olyckor kan inträffa.
    TV är både och. Sen barnet på något föräldrarna vet barnet inte reagerar särskillt på är det helt okej. Men att låta det mindre barnet se på någon den aldrig sätt på ensam första gången tycker jag inte är så bra.

Det är dock inte farligt om barnet blir rädd för en figur på TV, men det kan vara farligt att åka med gåstolen i full karriär över en tröskel. Detta pyttelilla barnet har inte rätt motorik för att ta imot sig i ett sådant fall utan står på näsan och slår sig ordentligt.

Om du står och diskar och barnet är i köket - under uppsikt tycker jag att det är okej.
Svar på tråden Gåstol.