LEJN skrev 2011-02-05 20:05:52 följande:
Jag undrar över en annan sak som nämns i denna och andra trådar, både av de som för och de som är emot användning av olika prylar. Man pratar ofta och gärna om leksaker (och annat) som "barnvakt". Man ska inte använda gåstol som barnvakt, man ska inte använda tv som barnvakt osv osv.
Vad innebär egentligen detta? Vad menar ni när ni skriver "barnvakt"? Jag har ju förstått att det är fult att använda saker som "barnvakt" men exakt hur gör man det? En gåstol kan väl ändå inte vakta barnen? Knappast en tv heller... Hur använder man en sak som barnvakt? När passerar man gränsen liksom? Beror det på antal timmar som barnet använder saker eller beror det på vad man själv gör som vuxen under tiden? Är det ok när barnet sitter i gåstol och man själv är med men inte ok om man själv passar på att diska under tiden?
Skulle egentligen vara intressant att veta hur ni tänker för jag vet då fasiken inte
(kanske borde jag starta en egen tråd om detta men eftersom det nämnts flera gånger i denna tråd så passar jag på att fråga här)
Vad jag menar med att använda som barnvakt är att barnet använder saken utan uppsikt.
Vissa saker är mer lämpliga och andra mindre lämpliga att använda "som barnvakt".
En gåstol kan vara farlig att använda som barnvakt. Otäcka olyckor kan inträffa.
TV är både och. Sen barnet på något föräldrarna vet barnet inte reagerar särskillt på är det helt okej. Men att låta det mindre barnet se på någon den aldrig sätt på ensam första gången tycker jag inte är så bra.
Det är dock inte farligt om barnet blir rädd för en figur på TV, men det kan vara farligt att åka med gåstolen i full karriär över en tröskel. Detta pyttelilla barnet har inte rätt motorik för att ta imot sig i ett sådant fall utan står på näsan och slår sig ordentligt.
Om du står och diskar och barnet är i köket -
under uppsikt tycker jag att det är okej.