• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Förväntansfull0406

Jag hade inte gåstol till mina två äldre barn, hade aldrig sett någon som helst nytta med den. De nöjde sig med att sitta i vår famn, babysitter eller gym.

Men, vår minsta som blir sex mån HATADE sitt gym (eller hon tycker om att ligga där, men inte leka), ville vara med oss HELA tiden, men mina armar orkar inte och jag har två barn till osm behöver mig och  mina armar.

Så vi fick en gåstol av en vän så vi kunde testa och se vad hon tycker, hon älskar den, kan vara med oss helt enkelt utan att jag måste bära, ofta låser jag den så hon bara kan stå och spela på sakerna. 

Jag skäms inte alls för att ha en! om den fyller en funktion för barnet så varför inte? är på inhandlade av bärsal så jag kan ha henne på ryggen, men det är ganska många måste som trebarns mamma Och hon tycker det är kul så why not

• Förväntansfull0406

Min (dotter kryper nästa redan, ålar sig fort fram och drar sig upp till sittade ställning) Hon var tidigt med att vända sig med.....  Det finns stunder, gud förbjude, som jag inte kan roa henne och då jag MÅSTE göra annat och ha armarna fria. Så där funkar stolen bra!

(vi har inga trappor)

• käärlek

Vi hade en till dottern och hon älskade sin gåstol. När hon började krypa så ville hon dock inte sitta/stå i den alls, men det är ju fullt förståeligt.

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • en glad
    Förväntansfull0406 skrev 2011-02-06 14:19:27 följande:
    om den fyller en funktion för barnet så varför inte? är på inhandlade av bärsal så jag kan ha henne på ryggen, men det är ganska många måste som trebarns mamma Och hon tycker det är kul så why not

Det är mycket som barn tycker är kul som inte nödvändigtvis är optimalt för dem och det jag tycker att du antyder är att gåstol i första hand är en avlastning för dig ..? Däremot är du inne på en bra idé med bärsjal, som för dem som vill "ha armarna fria", borde vara prio ett - istället för gåstol. Bärsjal ger ju nämligen barnet den fysiska närhet som är ett av deras primära behov (liksom mat o sömn). Gåstolar hör inte hemma där.

• Pyssola
    Starkast skrev 2011-02-06 14:06:49 följande:
    FEL använd anser jag.
    Elavela87 skrev 2011-02-05 23:05:04 följande:
    Min son ÄLSKADE att sitta i sin gåstol! ^^ Han skrattade och log och tippade runt med sina söta fötter på golvet ^^ Han ställde sig upp många gånger och viftade med händerna. Bra träning för lår och ben :)

Sällan han satt i gåstolen som en säck potatis. När det inte var lika roligt att sitta där länge tog jag upp honom :)

Bor i lägenhet så trappor var inget hinder. Hade gåstolen i vardagsrummet så knivar kom han inte ens i närheten av. Hade full uppsikt på honom hela tiden medans jag satt i soffan och tittade på.

Han har varken ryggproblem, höftproblem eller motoriska problem över huvudtaget!
    RÄTT använd anser jag.
    Så man får bara använda gåstolen om man sitter sysslolös bredvid och stirrar men inte om man står två meter ifrån och diskar/lagar mat/viker tvätt?
  • Linda b1986

jag svarar ja,
    hade dotter med höftproblem så hon kunde inte gå eftersom hon var gipsad från fotknölrna till magen. med gåstolen kunde hon ändå hasa sig fram och älskade den.
    den var ett alternativ till att bära på henne jämt eftersom hon var sååå tung med det satans gipset. hon har alltid hatat att ligga ner och det var ju det enda alternativet annars.

• MiaPersson
    älskarlivet81 skrev 2011-02-05 15:28:52 följande:
    Fast min dotter har roligt utan gåstol... Varför skynda på utvecklingen? Hon utvecklas i den takt hon vill..
    vad jag menade på är att nästan alla här på fl intresserar sig för vems barn som utvecklas fortast, som det  vore en tävling. alla barn utvecklas olika,

face it FL!
  • cocos87

Nej, har inte brytt mig om att köpa någon sån då min dotter hittade ett sätt att komma fram i tidig ålder iaf!

Nathalie 090607, Leo 101105
  • LEJN

Jag förstår inte riktigt att man argumenterar MOT en gåstol genom att säga att den är onödig...

Jag skulle kunna räkna upp tusentals onödiga saker som säkerligen ALLA har. Det enda absolut nädvändiga för en människas överlevnad är ju mat, syre, värme, (viss) hygien och (viss) fysisk kontakt med andra människor. (möjligt att jag missat nåt)

Alltså är t.ex. följande produkter onödiga för barn:

Leksaker (och argumenten att vissa leksaker stimulerar barnens utveckling är ju sådär...det funkar lika bra med sånt som redan finns i hemmet), alla kläder som köpts i annat syfte än att vara bekväma och praktiska (ex. klänningar), lära-gåvagn, lekmatta, egna tallrikar och glas med roliga figurer på, osv osv. 

Argumentet att det skulle vara farligt för ryggen och nacken däremot är något jag helt köper. Men bara om barnen sätts i stolen för tidigt och om man inte låter dem spendera den största delen av tiden på mage. Mina barn fick använda gåstolen EFTER att de börjat ta sig framåt själva (ålning/krypning) då ryggarna och nackarna redan var relativt tränade och då det inte fanns någon risk för att de skulle "hoppa över" något steg i utvecklingen.

• Starkast
    Pyssola skrev 2011-02-06 16:03:54 följande:
    Så man får bara använda gåstolen om man sitter sysslolös bredvid och stirrar men inte om man står två meter ifrån och diskar/lagar mat/viker tvätt?
    Det handlar om UPPSIKT!

Varför tror du det sker olyckor med en gåstol?
Svar på tråden Gåstol.