Jag förstår inte riktigt att man argumenterar MOT en gåstol genom att säga att den är
onödig...
Jag skulle kunna räkna upp tusentals onödiga saker som säkerligen ALLA har. Det enda absolut nädvändiga för en människas överlevnad är ju mat, syre, värme, (viss) hygien och (viss) fysisk kontakt med andra människor. (möjligt att jag missat nåt)
Alltså är t.ex. följande produkter
onödiga för barn:
Leksaker (och argumenten att vissa leksaker stimulerar barnens utveckling är ju sådär...det funkar lika bra med sånt som redan finns i hemmet), alla kläder som köpts i annat syfte än att vara bekväma och praktiska (ex. klänningar), lära-gåvagn, lekmatta, egna tallrikar och glas med roliga figurer på, osv osv.
Argumentet att det skulle vara farligt för ryggen och nacken däremot är något jag helt köper. Men bara om barnen sätts i stolen för tidigt och om man inte låter dem spendera den största delen av tiden på mage. Mina barn fick använda gåstolen EFTER att de börjat ta sig framåt själva (ålning/krypning) då ryggarna och nackarna redan var relativt tränade och då det inte fanns någon risk för att de skulle "hoppa över" något steg i utvecklingen.