• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Starkast
    vampyria2 skrev 2011-02-05 20:20:51 följande:
    Nej tror att det är att tvinga barn till något som deras ryggar inte är klara att klara av än.
  • Starkast
    Cloudy skrev 2011-02-05 20:48:10 följande:
    Fast det är ju något man måste tänka på, man kan ju inte sätta dem i gåstol innan de kan sitta själva utan stöd. Och man ska ju inte ha dem där långa stunder som med allt annat.
    Fast grejen är att det finns så många som INTE förstår det.
    Det finns ju massvis av föräldrar inte inte förstår att det behövs en grind vid trappen och just det är ju solklart för de allra flesta.

Just därför tycker jag att det är en onödig leksak.
    Föräldrarna har inte varit föräldrar så länge och kanske beror olyckor i stor utsträckning på att dom inte hunnit "få in olyckstänket" ännu?
    De har ju koncentrerat sig på att vara bebisförälder med matning, sovrutiner, febersjukdomar, bvc och allt det där. Jag har full förståelse för att tänket kring olyckor inte riktigt har kommit igång ännu eller hur man ska säga. Se bara på hur chockade och förtvivlade de blir när bebisen ramlar ur sängen (vilket är en vanlig olycka) och tror barnet är allvarligt skadat och far raka vägen in till akuten trots att barnet mår hur bra som helst.

Som förälder har man MASSVIS att lära och det är nya saker att lära in hela barndomstiden. Allt kommer inte på en gång.
    Personligen tror jag det är orsaken till att det händer på tok för många olyckor med gåstolar.
    Därför tycker jag att det är en på tok för farlig "leksak" som inte borde finnas alls.

Självklart kan de flesta föräldrar förstå faran etc. Men det är ändå alldeles för många som ännu inte gör det.
  • Starkast
    Aurora Borealis skrev 2011-02-05 21:41:04 följande:
    Jag såg nu att någon skämtade om ADHD men det finns faktiskt forskning som tyder på att barn som har för svaga nackmuskler får problem med koncentration, och barn som sitter upp/går i gåstol får inte samma möjlighet att träna nacken som de som ålar/kryper/ligger på mage.

Nu vet man ju inte så mycket om ADHD men det finns ju olika teorier och eftersom jag har varit på föreläsningar med en kvinna som arbetar med barns motorik och tyckte att man inte ska använda gåstol så tänker inte jag göra det till mina barn iallafall.

Bara för att ett barn kan gå så har det inte bra motorik!!! Det är inte det som menas. Hos en del barn märks det inte så mycket förren de ska klara av att sitta still i ett klassrum och läsa på en tavla eller i en bok.

Ett tidigt tecken på ADHD är förresten att barnet har gått ovanligt tidigt eller inte har krypit riktigt utan hasat på rumpan eller liknande. Det kan man tycka vad man vill om, men det är en proffessor inom barn och ungdomspsykiatri som anser det, Christopher Gillberg:
     www.adlibris.com/se/product.aspx 091396
    Jag tycker att det låter logiskt.
  • Norrskenet

Nej, jag har inte haft något behov av en gåstol. Dessutom hände det en otäck olycka med ett barn i gåstol i bekantskapskretsen, precis när vår äldsta barn var i den åldern. Flickan ramlade nerför en trappa i gåstolen o spräckte skallen, men hon klarade sig utan men, men jag blev skärrad i af. Naturligtvis kan det hända olyckor ändå, men om jag då möjligen haft tanken på att ha gåstol innan olyckan, så blev jag sen säker på att inte ha en sån. Dessutom så har vi så många trösklar o så trångt, att barnet inte skulle kunna röra sig så bra med den ändå.

• JuliaåRonjasmammis
    Starkast skrev 2011-02-06 13:51:48 följande:
    Fast grejen är att det finns så många som INTE förstår det.
    Det finns ju massvis av föräldrar inte inte förstår att det behövs en grind vid trappen och just det är ju solklart för de allra flesta.

Just därför tycker jag att det är en onödig leksak.
    Föräldrarna har inte varit föräldrar så länge och kanske beror olyckor i stor utsträckning på att dom inte hunnit "få in olyckstänket" ännu?
    De har ju koncentrerat sig på att vara bebisförälder med matning, sovrutiner, febersjukdomar, bvc och allt det där. Jag har full förståelse för att tänket kring olyckor inte riktigt har kommit igång ännu eller hur man ska säga. Se bara på hur chockade och förtvivlade de blir när bebisen ramlar ur sängen (vilket är en vanlig olycka) och tror barnet är allvarligt skadat och far raka vägen in till akuten trots att barnet mår hur bra som helst.

Som förälder har man MASSVIS att lära och det är nya saker att lära in hela barndomstiden. Allt kommer inte på en gång.
    Personligen tror jag det är orsaken till att det händer på tok för många olyckor med gåstolar.
    Därför tycker jag att det är en på tok för farlig "leksak" som inte borde finnas alls.

Självklart kan de flesta föräldrar förstå faran etc. Men det är ändå alldeles för många som ännu inte gör det.
    Så bara för att det finns föräldrar som är dumma i huvudet och låter sitt barn sitta för länge i stolen och skiter i att förebygga olyckor, bör man förbjuda gåstolar?

Låter ungefär lika logiskt som att förbjuda bilar bara för att det finns idioter ute i trafiken.
    Don't mess with my integrity!
  • Starkast
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 22:06:56 följande:
    Tack för ditt svar. Du menar alltså att man automatiskt driver på barnets utveckling till en nivå det inte är moget för när man använder gåstol, oavsett vilken ålder barnet har? Och att alla barn som använder gåstol inte är mogna för att "gå upprätt"?

Tolkar jag dig även rätt när jag läser att du tror att barn som använder gåstol inte får träna på att åla och krypa?

Jag har nämligen inte själv använt gåstol, det fanns inte "på min tid", men däremot ålat och krypit som både barn och vuxen, så jag borde då enligt din teori inte ha några större problem med läs- och skrivsvårigheter.

Fast i den forskning/diskussioner som varit ang. skolbarn innan gåstolar fanns så såg man den kopplingen. 
    Barn med problem fick kryp och ålträna. Det minns jag från när jag var barn. 

Jag har även läst om det, men det var länge sen. Att vuxna som hoppade över ålning eller krypning i någon studie fick lära dessa övningar som vuxna och då fungerade bättre.
    Diskuterade med min mamma vet jag, som är lärare och även hon sa att det fungerade bra på många barn.

Det är viktigt att gå igenom utvecklingens ALLA steg. Hoppas något över blir det lite fel i hjärnkontoret

Med det inte sagt att det finns ANDRA diagnoser/problem som ger läs/skrivsvårigheter. ALLT beror ju givetvis inte på att kroppen hoppas över någon utvecklingsfas.
    Men man måste ju inte "medvetet" försvåra för barnen eller hur man ska säga. 

• Starkast
    KathyR skrev 2011-02-06 01:46:49 följande:
    Vi tog fram gå-stolen när vår dotter var 5 månader. Hon hittade taktiken direkt, efter några dagar sprang hon i den. Hon var aldrig ett 'golvbarn' och gå-stolen var det första som fick henne nöjd utöver mig och det första som gav mig en paus när jag behövde göra dags-sysslor så som bädda, diska, dammsuga och så. Hon satt där aldrig längre stunder då jag tyckte att lagom var bäst.

Vi tog bort den vid 8 månader. Då kröp hon och reste sig mot allt hon kom över ändå, så kände ingen nytta av den längre! Hon började gå vid 10 månader och gick helt o hållet vid 11 månader.
    FEL använd anser jag.
    Elavela87 skrev 2011-02-05 23:05:04 följande:
    Min son ÄLSKADE att sitta i sin gåstol! ^^ Han skrattade och log och tippade runt med sina söta fötter på golvet ^^ Han ställde sig upp många gånger och viftade med händerna. Bra träning för lår och ben :)

Sällan han satt i gåstolen som en säck potatis. När det inte var lika roligt att sitta där länge tog jag upp honom :)

Bor i lägenhet så trappor var inget hinder. Hade gåstolen i vardagsrummet så knivar kom han inte ens i närheten av. Hade full uppsikt på honom hela tiden medans jag satt i soffan och tittade på.

Han har varken ryggproblem, höftproblem eller motoriska problem över huvudtaget!
    RÄTT använd anser jag.
  • Starkast
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-06 13:57:28 följande:
    Så bara för att det finns föräldrar som är dumma i huvudet och låter sitt barn sitta för länge i stolen och skiter i att förebygga olyckor, bör man förbjuda gåstolar?

Låter ungefär lika logiskt som att förbjuda bilar bara för att det finns idioter ute i trafiken.
    Skillnaden är att gåstolen inte fyller någon som helst  nödvändig funktion.

Bilar fyller en stor nödvändig funktion.
  • Starkast
    mimbo skrev 2011-02-06 13:22:06 följande:
    Njoo eftersom vissa hävdar att det försenar utvecklingen av att lära sig gå så är det relevant i frågan.
    Sen kan man ju fundera på hur detta har undersökts? Det är ju först efter 18 mån ålder som det anses som sent att kunna gå, och vad jag vet finns det ingen koppling mellan gåstol och bafrn som lär sig gå efter den åldern?
    Fast det där kan jag tycka är lite fånigt som argument.
    Varför ska det vara så bråttom?
    Därimot att hoppa över eller ta utvecklingssteg i fel ordning är ett bra argument tycker jag.
  • Villimey

Här var gåstolen absolut nödvändig som förströelse till ett väldigt aktivt barn som gillade att kunna springa och komma upp lite från golvet.

Svar på tråden Gåstol.