Cloudy skrev 2011-02-05 20:48:10 följande:
Fast det är ju något man måste tänka på, man kan ju inte sätta dem i gåstol innan de kan sitta själva utan stöd. Och man ska ju inte ha dem där långa stunder som med allt annat.
Fast grejen är att det finns så många som INTE förstår det.
Det finns ju massvis av föräldrar inte inte förstår att det behövs en grind vid trappen och just det är ju solklart för de allra flesta.
Just därför tycker jag att det är en onödig leksak.
Föräldrarna har inte varit föräldrar så länge och kanske beror olyckor i stor utsträckning på att dom inte hunnit "få in olyckstänket" ännu?
De har ju koncentrerat sig på att vara bebisförälder med matning, sovrutiner, febersjukdomar, bvc och allt det där. Jag har full förståelse för att tänket kring olyckor inte riktigt har kommit igång ännu eller hur man ska säga. Se bara på hur chockade och förtvivlade de blir när bebisen ramlar ur sängen (vilket är en
vanlig olycka) och tror barnet är allvarligt skadat och far raka vägen in till akuten trots att barnet mår hur bra som helst.
Som förälder har man MASSVIS att lära och det är nya saker att lära in hela barndomstiden. Allt kommer inte på en gång.
Personligen tror jag det är orsaken till att det händer på tok för många olyckor med gåstolar.
Därför tycker jag att det är en på tok för farlig "leksak" som inte borde finnas alls.
Självklart kan de flesta föräldrar förstå faran etc. Men det är ändå alldeles för många som
ännu inte gör det.