• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Trynträ
    lövet2 skrev 2011-02-04 22:27:01 följande:
    Varje sekund? Du vänder aldrig ryggen till, tittar ut genom fönstret, fastnar i ett telefonsamtal eller något?

Men varför skulle det vara större skaderisk än om de tar sig fram på egen hand? Man får se till att köpa en testad och godkänd gåstol och ha grind för trappor.
  • Misery

Jag bara undrar. Om man använder gåstol och har trappor hemma. Borde man inte vara så smart att man sätter dit en grind då? För det är väl mest såna olyckor som har hänt med gåstol.
    Mina 4 barn har alltid använt gåstol och inget fel på deras utveckling. De har alla lärt sig gå tidigt. 

• mimbo

Mina barn har ÄLSKAT gåstolen!! Frihet för dem och för oss, de har kunnat röra sig och vi har sluppit bära en stund!
    Apropå säkerheten är det bara idioter som låter barnen vistas i hem med trappor utan trappgrind alt. total koll så det är bara löjligt att ens ta upp som motargument. Går ju inte att skylla på gåstolen om en olycka inträffar !
    Mina barn har lärt sig gå vid 9 resp 10 månaders ålder och har inte fått höftfel.

• Donum

Att lära sig gå tidigt kan väl ändå inte vara måttstocken för huruvida gåstol är bra eller inte?

• Pyssola

Eftersom så många klagar på att man använder gåstolen som barnvakt och att barnen sitter för länge - hur länge är för länge och hur använder man den som barnvakt egentligen?

Jag sätter sonen i hans gåstol medan jag diskar, lagar mat eller bara tar det lugnt en stund. Laga mat till exempel tar ju dock utan problem fyrtio minuter ibland, och sonen sitter där under tiden så länge som han är nöjd med det. Han går förvisso inte omkring, utan sitter snällt på samma ställe och pillar med saker på bordet. Jag skulle gärna lägga honom på en filt och låta honom träna sig på mage under tiden jag gjorde sådant, men det tar honom tre-fyra sekunder innan han rullar av och slår huvudet i golvet så då kan jag inte göra något annat än sitta bredvid, beredd på att flytta honom till mitten av filten hela tiden. Just nu är gåstolen min enda avlastning från att bära, och det är helt underbart. Det var en frihet utan dess like när gåstolen gjorde entré i vårat hem.

• Donum
    Pyssola skrev 2011-02-06 10:29:57 följande:
    Jag skulle gärna lägga honom på en filt och låta honom träna sig på mage under tiden jag gjorde sådant, men det tar honom tre-fyra sekunder innan han rullar av och slår huvudet i golvet så då kan jag inte göra något annat än sitta bredvid, beredd på att flytta honom till mitten av filten hela tiden. Just nu är gåstolen min enda avlastning från att bära, och det är helt underbart. Det var en frihet utan dess like när gåstolen gjorde entré i vårat hem.
    Vi skaffade en stor biabädd för att undvika problemet med att slå huvudet i golvet. Den har kanter så att han inte kan rulla av. Se här: 

Funkar kanonbra. Dessutom är den lätt att torka av ifall det sker en olycka. 
  • Pyssola
    Donum skrev 2011-02-06 10:54:14 följande:
    Vi skaffade en stor biabädd för att undvika problemet med att slå huvudet i golvet. Den har kanter så att han inte kan rulla av. Se här: 

Funkar kanonbra. Dessutom är den lätt att torka av ifall det sker en olycka. 
    En hundbädd? Inte en dum idé förstås - jag har haft exakt den där modellen och färgen till en av mina hundar. Fast de kostar ju en slant.
  • LillTussa
    Trynträ skrev 2011-02-06 09:08:03 följande:

Men varför skulle det vara större skaderisk än om de tar sig fram på egen hand? Man får se till att köpa en testad och godkänd gåstol och ha grind för trappor.
    Det är väl också att man måste kolla det som ligger på ca en halvmeters höjd som de kan nå. T ex blomkrukor på en fönsterbräda, strykjärnet som står på hyllan, bokhyllan som är lite ranglig och som inte sitter fast i väggen, 
    sådana saker..  De kommer ju åt lite mer med gåstolen än om de kryper på golvet.

Men tänker man efter före så är det ju inga problem!
  • t0va
    Pyssola skrev 2011-02-06 11:06:26 följande:
    En hundbädd? Inte en dum idé förstås - jag har haft exakt den där modellen och färgen till en av mina hundar. Fast de kostar ju en slant.
    ett annat alternativ för våran små bebisvalpar är "myspöl"/"lekpöl" http://www.babyringen.se/product190-219.html
    Vi köpte en sån på blocket för 300kr, helt perfekt och går inte att rulla ur. Vi växlar mellan den och gåstolen när vi tex. ska städa och sonen inte ska vara i vägen ;) Än tar han sig bara bakåt i gåstolen.
  • Abbans mamma

ja jag sätter sonen i gå stol. han tycker det e jätte roligt att rusa runt i den. när han inte vill vara mer i sin gåstol då tar jag självklart upp honom.

Svar på tråden Gåstol.