• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Villimey

Jag tycker att det verkar vara neurotiskt att tro att mna aldrig ska kunna diska, laga mat, sätta på en diskmaskin med ett barn i hemmet. Barn kommunicerar om dem inte är nöjda på filten, babysittern, gåstolen eller vad det nu  är.

• LEJN
    en glad skrev 2011-02-06 18:19:32 följande:
    - det är väl när man prioriterar egna göromål och vill ha sitt barn sysselsatt på annat håll; i gåstolen, framför TV:n etc? Uppsikt över sitt barn hoppas jag man har ändå, men man önskar lite distans ....

Jag förstår absolut hur du tänker men ibland är det ju faktiskt så att man MÅSTE göra något då det är fysiskt omöjligt att ha total närhet till sitt barn. Jag måste t.ex. byta blöjor på storebror och då är det helt enkelt omöjligt att rymma båda småsyskonen i direkt anslutning till skötbordet. Då handlar det ju inte om att prioritera egna göromål utan kanske att prioritera blöjbyte på någon som har bajsat framför att att prioritera umgänge med tvillingarna. Samma gäller att laga lunch till alla tre barnen. Eller när dom ska sova middag. Mina tvillingar är helt omöjliga att få att sova om dom är i samma rum. Därför måste en "vänta" medan jag lägger den andra. Om dessa fem minuters väntan sker glatt i gåstol eller framför teven i stället för ledset bland leksakerna på golvet är inte det då bättre? (förutsatt då förstås att programmet på tv innehåller mest stillbilder eller rummet är helt "gåstolssäkrat") 
  • LEJN
    LEJN skrev 2011-02-06 18:33:32 följande:
    - det är väl när man prioriterar egna göromål och vill ha sitt barn sysselsatt på annat håll; i gåstolen, framför TV:n etc? Uppsikt över sitt barn hoppas jag man har ändå, men man önskar lite distans ....

Jag förstår absolut hur du tänker men ibland är det ju faktiskt så att man MÅSTE göra något då det är fysiskt omöjligt att ha total närhet till sitt barn. Jag måste t.ex. byta blöjor på storebror och då är det helt enkelt omöjligt att rymma båda småsyskonen i direkt anslutning till skötbordet. Då handlar det ju inte om att prioritera egna göromål utan kanske att prioritera blöjbyte på någon som har bajsat framför att att prioritera umgänge med tvillingarna. Samma gäller att laga lunch till alla tre barnen. Eller när dom ska sova middag. Mina tvillingar är helt omöjliga att få att sova om dom är i samma rum. Därför måste en "vänta" medan jag lägger den andra. Om dessa fem minuters väntan sker glatt i gåstol eller framför teven i stället för ledset bland leksakerna på golvet är inte det då bättre? (förutsatt då förstås att programmet på tv innehåller mest stillbilder eller rummet är helt "gåstolssäkrat") 
    Underförstått då alltså att jag inte skulle använda teven eller gåstolarna för att få egen tid till att läsa en bok, bada eller sitta vid datorn!
  • LEJN
    en glad skrev 2011-02-06 18:22:09 följande:
    Utan att bli alltför ot vill jag bara säga att man genom forskning på bla barnhemsbarn vet att barn faktiskt dör utan fysisk kontakt. Mat, sömn och fysisk närhet är livsviktigt för små människor!
    Just därför det kom med på min lista Skrattande (tyvärr verkar det finnas människor som inte fattat detta än) Dessa studier gjordes (om jag inte missminner mig) på barnhem i Ryssland och jag vill INTE veta hur man gick tillväga för att studera detta Gråter
  • t0va
    Villimey skrev 2011-02-06 18:30:33 följande:
    Jag tycker att det verkar vara neurotiskt att tro att mna aldrig ska kunna diska, laga mat, sätta på en diskmaskin med ett barn i hemmet. Barn kommunicerar om dem inte är nöjda på filten, babysittern, gåstolen eller vad det nu  är.
    och det är inte farligt om barnet börjar skrika för att det är missnöjt, att frustrera barn är helt ok när de blir över halvåret. Sagt av min psykolog som jobbar med anknytningsproblematik med spädbarn, tror mer på hennes erfarenhet än någon som läst skumma sidor på nätet. 

Orka vara där dygnet runt och leka... jösses...  
  • strålöga

Ja, jag har haft/har gåstol åt mina alla tre barn under uppsikt.
    Använder enbart gåstolen på nedre plan.

• astalacasta

Gåstol har aldrig varit aktuellt för oss, då det är massor av trappor och halvetage i vårt hus. Så gåstol kändes som en onödig investering med tanke på hur mycket övervakning det hade krävt.

Själv älskade jag tydligen min gåstol som bebis, säger mina föräldrar.

Så gåstol eller inte beror väl på hur man bor och vad man prioriterar som lekredskap.

• hannis

Röstar ja.

Vi använde gåstol till vår son från ca 6 månaders ålder och han älskade den. Jätteskönt för oss föräldrar att få händerna fria ett tag och kunna tex laga mat elller hänga tvätt samtidigt som han var nöjd och glad. Han började krypa när han var 8 månader och gå vid 10 månader så det har ju knappast föresenat någon utveckling heller.

• Förväntansfull0406
    en glad skrev 2011-02-06 14:35:40 följande:

Det är mycket som barn tycker är kul som inte nödvändigtvis är optimalt för dem och det jag tycker att du antyder är att gåstol i första hand är en avlastning för dig ..? Däremot är du inne på en bra idé med bärsjal, som för dem som vill "ha armarna fria", borde vara prio ett - istället för gåstol. Bärsjal ger ju nämligen barnet den fysiska närhet som är ett av deras primära behov (liksom mat o sömn). Gåstolar hör inte hemma där.

Absolut!!

Vi vuxna ger dom stora barnen godis, vi köper nya kläder fast man kan ärva av syskon eller vänner. And on and on and on..... Det finns massor av saker som barn vill ha eller tycker om som vi ger dom, som är totalt onödigt.

Nu ska jag vara så tydlig jag bara kan så att alla fl`s moralkärringar fattar.
    Jag köpte den just för att jag ville ha något till mitt barn (ja, hon bad ju inte om den liksom), för Om jag måste gå på toa, diska eller göra något som faktiskt innebär att jag ser henne utan att ha henne på min arm heeeela tiden, JAAA jag köpte den för min/vår skull, men om hon hade avskytt den eller verkligen visat att hon var missnöjd hade jag gett bort den eller slängt den omedelbart. Men hon skrattar! bankar och rullar omkring lite i den. Jag är en av dom som kan tolka mitt barns signaler, trot eller ej

Som jag skrev, jag tycker om att bära mina barn! och jag gör det till 85% av hennes vakna tid, eftersom hon är föga road av att se våra ben gå förbi henne hela tiden (jag hade gjort det ändå eftersom jag tycker om det), hon visar tydligt missnöje med att ligga där och jag inte kan ha henne på armen hela tiden av naturliga skäl, så ville vi testa denna grej! och det funka för oss, mamma, pappa och barn. Men, jag tar tacksamt emot andra tips på "gemensamt nöje/avlastning" från er som tycker vi som använder gåstol till våra barn är idiotiska egon.

Tack!
  • MissMurrig
    LEJN skrev 2011-02-06 18:14:19 följande:
    Det jag menar är alltså att: barn som t.ex. ramlat ner för en trappa i gåstolen skulle ha gjort det även om dom ålade, kröp eller gick. Det är föräldrarnas fel när ett litet barn ramlar nerför en trappa, inte deras leksak. Ett barn som river ner en blomkruka när det sitter i en gåstol skulle ha gjort det även om det gick. Även detta är föräldrarnas ansvar. Att se till att det inte finns saker som barnen KAN riva ner, vilken höjd barnet än råkar vara på.
    Håller med! Förstår inte anledningen med olyckor. Alla olyckor som händer med gåstol kan hända utan, lika lätt. De ska ju inte sitta där timmar i sträck heller?  Det kan ju knappast vara bra att varken ligga på rygg, mage, sitta i bumbo, babysitter i timmar heller? Tror inte ett dugg att det hämmar barnens utveckling. Jag hade ingen, gick när jag var 1. Min syster hade ett tag, hon gick vid 9-10 mån, min bror använde sin jättemycket, gick vi 1. Vad säger att vi hade lärt oss snabbare eller mindre snabbt av att ha eller inte ha gåstol? Inget.
Svar på tråden Gåstol.