• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Trynträ
    en glad skrev 2011-02-06 23:21:40 följande:
    Det har konstaterats på flera håll ute i världen att barnhemsbarn dör utan fysisk närhet - så ser verkligheten ut än i denna dag. Miljoner barn lever (och dör) övergivna på barnhem ute i världen. Man behöver inte skapa en experimentell situation för den forskningen  ....
    Fast det beror ju knappast på att man har en gåstol så jag förstår inte vad det har med det hela att göra. På många barnhem är barnen handikappade dessutom och får bara ligga i sina sängar utan minsta närhetskontakt och brist på mat. Tro f*n att man tynar bort då.
  • LEJN
    en glad skrev 2011-02-06 23:21:40 följande:
    Det har konstaterats på flera håll ute i världen att barnhemsbarn dör utan fysisk närhet - så ser verkligheten ut än i denna dag. Miljoner barn lever (och dör) övergivna på barnhem ute i världen. Man behöver inte skapa en experimentell situation för den forskningen  ....
    Jovisst, men en studie är en studie, med vetenskaplig fakta bakom. Inte konstaterande som vilken lekman som helst kan göra.
  • LEJN
    LEJN skrev 2011-02-07 09:20:32 följande:
    Jovisst, men en studie är en studie, med vetenskaplig fakta bakom. Inte konstaterande som vilken lekman som helst kan göra.
    Lika tragiskt vilket som dock. 
  • MammaMajs
    Trynträ skrev 2011-02-06 21:33:35 följande:
    Hade de ingen grind för trappen? Barnet hade ju kunnat ramla ner där ändå. I såna fall kan man ju inte skylla på gåstolen utan på slarviga föräldrar.
    Fast min uppfattning är samtidigt att de barn som sitter timvis i gåstolen varje dag som har de slarviga föräldrarna, alltså att föräldrar som är lite slarviga med säkerheten i större utsträckning använder gåstol och då som barnvakt och barnet får springa i den många timmar varje dag.

En fallolycka med gåstol nedför trappen blir dessutom nästan säkert allvarligare än om barnet ramlar själv så att säga.
  • Villimey
    cocos87 skrev 2011-02-06 22:04:40 följande:
    På vilket sätt är det en leksak? Inga roliga figurer eller något på (inte på dom jag sett iaf), bara en stol med hjul, jag ser det som ett hjälpmedel som vi inte behövde!
    Det fanns leksaker på vår men dem var inte intresanta det  som var kul var att komma upp och kunna gå lite innan man gjorde det på egna ben, sen brukade han skura köksgolvet
    Ditt barn kanske var en sån som gillade att ligga still mitt barn barn gillade att röra på sig. Barn är olika, dem föds med olika egenskaper.
  • Starkast
    LEJN skrev 2011-02-06 18:09:05 följande:
    Fast dom olyckorna kan ju hända vare sig barnet sitter i gåstol eller inte... Om jag diskar och mina döttrar sitter i sina gåstolar och vistas runt omkring mig i köket, hur kan det då vara farligare i gåstolen än om dom kröp omkring?
    Därför att en bebis utvecklas.
    Ett bebis på golvet "hänger med i svängarna" så att säga. Den gör inte mer än vad den utvecklingsmässigt klarar av.
    En bebis i en gåstol är inte redo att springa och kan inte på något vis skydda sig om gåstolen välter, far ner för trappen, flyger över trösklar etc. Bebisen är inte mogon/utvecklad att klara av en vurpa.

Med andra ord:
    En bebis som kryper är REDO att krypa. Ett barn som går/springer runt i en gåstol är INTE REDO att gå/springa. 
  • Starkast
    Villimey skrev 2011-02-06 18:26:48 följande:
    Dör har jag aldrig läst någon forskning på finns sorgligt nog gott om vuxna som växt upp grovt försummade och på instutioner. Däremot var Daniel Stern först med att visa att spädbarn kan bli deprimerade utan mänsklig kontakt och gensvar på sin kommunikation.
    Vad nu detta har med gåstolar att göra.
    Det var en dokumentär på TV för några år sen om barn som dör på det viset.
  • Starkast
    LEJN skrev 2011-02-06 18:33:32 följande:
    - det är väl när man prioriterar egna göromål och vill ha sitt barn sysselsatt på annat håll; i gåstolen, framför TV:n etc? Uppsikt över sitt barn hoppas jag man har ändå, men man önskar lite distans ....

Jag förstår absolut hur du tänker men ibland är det ju faktiskt så att man MÅSTE göra något då det är fysiskt omöjligt att ha total närhet till sitt barn. Jag måste t.ex. byta blöjor på storebror och då är det helt enkelt omöjligt att rymma båda småsyskonen i direkt anslutning till skötbordet. Då handlar det ju inte om att prioritera egna göromål utan kanske att prioritera blöjbyte på någon som har bajsat framför att att prioritera umgänge med tvillingarna. Samma gäller att laga lunch till alla tre barnen. Eller när dom ska sova middag. Mina tvillingar är helt omöjliga att få att sova om dom är i samma rum. Därför måste en "vänta" medan jag lägger den andra. Om dessa fem minuters väntan sker glatt i gåstol eller framför teven i stället för ledset bland leksakerna på golvet är inte det då bättre? (förutsatt då förstås att programmet på tv innehåller mest stillbilder eller rummet är helt "gåstolssäkrat") 
    Fast även anledningen till din bristande uppsikt beror på att du är tvungen att göra viktiga saker så finns det inte ex. färre trösklar i huset.
    Även om en bebis hittills har "vandrat runt" i sakta mak kan vet man ju ALDRIG om den en gång får upp riktig fart. (Skulle det hända så har det förmågan att göra det just när uppsikten brister)
    Det kan bli en så mycket otäckare olycka när det handlar om något barnet utvecklingsmässigt inte är redo för.

Ett barn som sitter och ser på TV är ju (förhoppningsvis) längre i sin utveckling då det är äldre och klarar av att hantera fler saker än en bebis i gåstol.

Att lämna en bebis i gåstol i ett annat rum tycker jag är rent ansvarslöst. Det finns ingen som helst kontroll på vad som händer där. 5minuter är lång tid där rätt mycket kan hända som inte finns en chans att upptäcka i tid.
  • Starkast
    Trynträ skrev 2011-02-06 21:38:47 följande:
    Vår dotter hatade bärsjalen så för oss var det en totalt onödig investering. Alla barn passar inte för allting. Gå gör hon alldeles utmärkt också även om hon aldrig krypit. Hon hasade sig fram på rumpan istället vilket jag personligen tycker är mycket bekvämare än att krypa så jag förstår henne.
    Fast att just krypa är ett viktigt steg i utvecklingen.
  • Starkast
    MammaMajs skrev 2011-02-07 09:40:13 följande:
    Fast min uppfattning är samtidigt att de barn som sitter timvis i gåstolen varje dag som har de slarviga föräldrarna, alltså att föräldrar som är lite slarviga med säkerheten i större utsträckning använder gåstol och då som barnvakt och barnet får springa i den många timmar varje dag.

En fallolycka med gåstol nedför trappen blir dessutom nästan säkert allvarligare än om barnet ramlar själv så att säga.
    Precis.

Det är en himla skillnad på att komma springandes i full fart med en gåstol.
Svar på tråden Gåstol.