LEJN skrev 2011-02-06 18:33:32 följande:
- det är väl när man prioriterar egna göromål och vill ha sitt barn sysselsatt på annat håll; i gåstolen, framför TV:n etc? Uppsikt över sitt barn hoppas jag man har ändå, men man önskar lite distans ....
Jag förstår absolut hur du tänker men ibland är det ju faktiskt så att man MÅSTE göra något då det är fysiskt omöjligt att ha total närhet till sitt barn. Jag måste t.ex. byta blöjor på storebror och då är det helt enkelt omöjligt att rymma båda småsyskonen i direkt anslutning till skötbordet. Då handlar det ju inte om att prioritera egna göromål utan kanske att prioritera blöjbyte på någon som har bajsat framför att att prioritera umgänge med tvillingarna. Samma gäller att laga lunch till alla tre barnen. Eller när dom ska sova middag. Mina tvillingar är helt omöjliga att få att sova om dom är i samma rum. Därför måste en "vänta" medan jag lägger den andra. Om dessa fem minuters väntan sker glatt i gåstol eller framför teven i stället för ledset bland leksakerna på golvet är inte det då bättre? (förutsatt då förstås att programmet på tv innehåller mest stillbilder eller rummet är helt "gåstolssäkrat")
Fast även anledningen till din bristande uppsikt beror på att du är tvungen att göra viktiga saker så finns det inte ex. färre trösklar i huset.
Även om en bebis hittills har "vandrat runt" i sakta mak kan vet man ju ALDRIG om den en gång får upp riktig fart. (Skulle det hända så har det förmågan att göra det just när uppsikten brister)
Det kan bli en så mycket otäckare olycka när det handlar om något barnet utvecklingsmässigt inte är redo för.
Ett barn som sitter och ser på TV är ju (förhoppningsvis) längre i sin utveckling då det är äldre och klarar av att hantera fler saker än en bebis i gåstol.
Att lämna en bebis i gåstol i ett annat rum tycker jag är rent ansvarslöst. Det finns ingen som helst kontroll på vad som händer där. 5minuter är lång tid där rätt mycket kan hända som inte finns en chans att upptäcka i tid.