• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Trynträ
    LillTussa skrev 2011-02-06 11:25:07 följande:
    Det är väl också att man måste kolla det som ligger på ca en halvmeters höjd som de kan nå. T ex blomkrukor på en fönsterbräda, strykjärnet som står på hyllan, bokhyllan som är lite ranglig och som inte sitter fast i väggen, 
    sådana saker..  De kommer ju åt lite mer med gåstolen än om de kryper på golvet.

Men tänker man efter före så är det ju inga problem!
    Ja man måste ju tänka lite när man har barn. Kan barnet gå sen så kommer det ju åt ändå mera saker.
  • Trynträ
    Norrskenet skrev 2011-02-06 13:54:50 följande:
    Nej, jag har inte haft något behov av en gåstol. Dessutom hände det en otäck olycka med ett barn i gåstol i bekantskapskretsen, precis när vår äldsta barn var i den åldern. Flickan ramlade nerför en trappa i gåstolen o spräckte skallen, men hon klarade sig utan men, men jag blev skärrad i af. Naturligtvis kan det hända olyckor ändå, men om jag då möjligen haft tanken på att ha gåstol innan olyckan, så blev jag sen säker på att inte ha en sån. Dessutom så har vi så många trösklar o så trångt, att barnet inte skulle kunna röra sig så bra med den ändå.
    Hade de ingen grind för trappen? Barnet hade ju kunnat ramla ner där ändå. I såna fall kan man ju inte skylla på gåstolen utan på slarviga föräldrar.
  • Trynträ
    en glad skrev 2011-02-06 14:35:40 följande:

Det är mycket som barn tycker är kul som inte nödvändigtvis är optimalt för dem och det jag tycker att du antyder är att gåstol i första hand är en avlastning för dig ..? Däremot är du inne på en bra idé med bärsjal, som för dem som vill "ha armarna fria", borde vara prio ett - istället för gåstol. Bärsjal ger ju nämligen barnet den fysiska närhet som är ett av deras primära behov (liksom mat o sömn). Gåstolar hör inte hemma där.

Vår dotter hatade bärsjalen så för oss var det en totalt onödig investering. Alla barn passar inte för allting. Gå gör hon alldeles utmärkt också även om hon aldrig krypit. Hon hasade sig fram på rumpan istället vilket jag personligen tycker är mycket bekvämare än att krypa så jag förstår henne.
  • MissMurrig
    LillTussa skrev 2011-02-06 11:25:07 följande:
    Det är väl också att man måste kolla det som ligger på ca en halvmeters höjd som de kan nå. T ex blomkrukor på en fönsterbräda, strykjärnet som står på hyllan, bokhyllan som är lite ranglig och som inte sitter fast i väggen, 
    sådana saker..  De kommer ju åt lite mer med gåstolen än om de kryper på golvet.

Men tänker man efter före så är det ju inga problem!
    Men min son lärde sig ställa sig upp 2 dagar efter att han lärde sig åla. Han vill vara uppe och se allt hela tiden, hade tyvärr inte balansen, så han ramlade och slog i huvudet istället. En gåstol hade kunnat låta honom vara med men inte ramla. Men det blev aldrig av att vi köpte någon.
  • cocos87
    Villimey skrev 2011-02-06 18:00:53 följande:
    Det gör ju alla barn så småningom såvida de inte har någon funktionsnedsättning. Gåstol är mer som en leksak än ett hjälpmedel att lära sig gå.
    På vilket sätt är det en leksak? Inga roliga figurer eller något på (inte på dom jag sett iaf), bara en stol med hjul, jag ser det som ett hjälpmedel som vi inte behövde!
    Nathalie 090607, Leo 101105
  • MissMurrig
    cocos87 skrev 2011-02-06 22:04:40 följande:
    På vilket sätt är det en leksak? Inga roliga figurer eller något på (inte på dom jag sett iaf), bara en stol med hjul, jag ser det som ett hjälpmedel som vi inte behövde!
    Mina vänner har en med en liten spegel som snurrarrunt, tuta, och lite andra mojjänger. Askul! Som ett babygym, fast man sitter och kan rulla runt i den.
  • t0va
    cocos87 skrev 2011-02-06 22:04:40 följande:
    våran har en ratt och massa knappar och spakar så det låter en hel del om sonen. Han går inte utan står i den och trycker på knapparna och har kul. 
  • en glad
    LEJN skrev 2011-02-06 18:38:57 följande:
    Just därför det kom med på min lista Skrattande (tyvärr verkar det finnas människor som inte fattat detta än) Dessa studier gjordes (om jag inte missminner mig) på barnhem i Ryssland och jag vill INTE veta hur man gick tillväga för att studera detta Gråter
    Det har konstaterats på flera håll ute i världen att barnhemsbarn dör utan fysisk närhet - så ser verkligheten ut än i denna dag. Miljoner barn lever (och dör) övergivna på barnhem ute i världen. Man behöver inte skapa en experimentell situation för den forskningen  ....
  • Pyssola
    t0va skrev 2011-02-06 22:56:00 följande:
    våran har en ratt och massa knappar och spakar så det låter en hel del om sonen. Han går inte utan står i den och trycker på knapparna och har kul. 
    Så är våran med. Sonen står också i den, och sitter och hoppar och har skitkul.

Jag är t.o.m en så hemsk morsa att jag ibland låter mig själv ta en kopp kaffe och ta det lugnt vid datorn (med sonen i gåstolen på golvet ett par meter ifrån under uppsikt givetvis, han går inte omkring med den så han försvinner inte utom synhåll) en stund så länge grabben (5½ månader) är nöjd och glad med att få fippla i sin stol med sina leksaket och "instrumentpanelen" som hör till.

Har man ingen annan avlastning (förutom de korta stunder han sover under dagen) så är det skönt att kunna dels utföra sysslor när han är i stolen men också att få andas ut och slappna av lite. Han kan inte ligga på filten utan att man sitter bredvid redo att hugga in när han rullar av (någon tipsade om en hundbädd med kanter vilket säkert är en bra idé men lite oekonomiskt) och han gillar det för det mesta inte mer än tre-fyra minuter ändå, han kan inte sitta eller krypa själv ännu och jag orkar inte bära på eller ha honom i knät hela tiden. Med en het kopp kaffe i högsta hugg så är han nog dessutom mer säker i gåstolen än i mitt knä.

Jag har inget dåligt samvete över att jag använder gåstolen som avlastning så länge sonen är road av att vara i den. Jag tycker att det är skittråkigt och tröttsamt för det mesta av tiden att leka med honom eller få håret avslitet när man bär honom på axeln. Man ledsnar liksom fort när man gör det varenda, eviga dag, timme ut och timme in. Jag älskar verkligen stunderna när jag får vara själv, utan att ha ett barn på armen.

Jag älskar förstås mitt barn och njuter av hans sällskap, visst - men man blir ganska mättad om man säger så.

Så gåstolen fyller en funktion, som avlastning och "barnvakt" för mig och som leksak och stimulans för honom.
  • mapo51

Jag har skaffat en gåstol till min yngste av den anledningen att han vill stå hela tiden (sitta och ligga är jättetråkigt) och min rygg och axlar håller inte för det. Så för att spara min kropp och orka vara med honom och resten av familjen även på kvällen så behöver jag gåstolen som en avlastning.

Med storebror fanns det inget behov för han gillade att sitta upp och det var lättare att hantera för mig utan att få ont i ryggen.

Sen är det som Pyssola skriver skönt att kunna ta en kopp kaffe medans han är vaken utan att behöva oroa sig för att man ska spilla på honom för att han lever rövare.

Svar på tråden Gåstol.