t0va skrev 2011-02-06 22:56:00 följande:
våran har en ratt och massa knappar och spakar så det låter en hel del om sonen. Han går inte utan står i den och trycker på knapparna och har kul.
Så är våran med. Sonen står också i den, och sitter och hoppar och har skitkul.
Jag är t.o.m en så hemsk morsa att jag ibland låter mig själv ta en kopp kaffe och ta det lugnt vid datorn (med sonen i gåstolen på golvet ett par meter ifrån under uppsikt givetvis, han går inte omkring med den så han försvinner inte utom synhåll) en stund så länge grabben (5½ månader) är nöjd och glad med att få fippla i sin stol med sina leksaket och "instrumentpanelen" som hör till.
Har man ingen annan avlastning (förutom de korta stunder han sover under dagen) så är det skönt att kunna dels utföra sysslor när han är i stolen men också att få andas ut och slappna av lite. Han kan inte ligga på filten utan att man sitter bredvid redo att hugga in när han rullar av (någon tipsade om en hundbädd med kanter vilket säkert är en bra idé men lite oekonomiskt) och han gillar det för det mesta inte mer än tre-fyra minuter ändå, han kan inte sitta eller krypa själv ännu och jag
orkar inte bära på eller ha honom i knät hela tiden. Med en het kopp kaffe i högsta hugg så är han nog dessutom mer säker i gåstolen än i mitt knä.
Jag har inget dåligt samvete över att jag använder gåstolen som avlastning så länge sonen är road av att vara i den. Jag tycker att det är skittråkigt och tröttsamt för det mesta av tiden att leka med honom eller få håret avslitet när man bär honom på axeln. Man ledsnar liksom fort när man gör det varenda, eviga dag, timme ut och timme in. Jag
älskar verkligen stunderna när jag får vara själv, utan att ha ett barn på armen.
Jag älskar förstås mitt barn och njuter av hans sällskap, visst - men man blir ganska mättad om man säger så.
Så gåstolen fyller en funktion, som avlastning och "barnvakt" för mig och som leksak och stimulans för honom.