• GladaVirre

EnköpingsTråden Part3!!!!

Hej tjejer!!

Vi fortsätter hära för 3 ggr. (blir lite sur att trådarna stängs så snabbt, men får väl hålla god min och följa fl´s lagar)

Nu e det vinter, och inte långt kvar till jul. Hoppas ni har det bra med pyssel och familj.
    *bjussar på glögg, pepparkakor och lussekatter*

Kramas GV

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:01:
    Hej tjejer!! Tänkte bara säga till er att nu går ni in från beta.familjeliv.se när ni ska in på fl. Detta pga att familjeliv uppdateras nu. Och beta.familjeliv.se/Forum-5-93/m5732352.html för att komma in på våran sida

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:09:
    Hej tjejer!! Tänkte bara säga till er att nu går ni in från beta.familjeliv.se när ni ska in på fl. Detta pga att familjeliv uppdateras nu. Och beta.familjeliv.se/Forum-5-93/m5732352.html för att komma in på våran sida

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:22:

• Svar på tråden EnköpingsTråden Part3!!!!
  • tesslita

angående ångest så är det ju enorm skillnad på ångest och panikångest.
    det är egentligen två helt olika saker.
    vet också många som uttryckt sig att "oj jag fick världens panikångest när jag försov mig" eller så..
    själv fick jag panikångesten när jag var 9 men fick inte diagnosen föräns jag var runt 15-16 eftersom dom inte trodde att ett barn kunde lida av detta.
    jag vart hemmasittande och kunde inte gå till skolan mellan åldrarna 10-13..satt hemma instängd i lägenheten varje dag.
    sedan började jag i en terapiskola för högstadiet.

min panikångestn kan också komma när som helst och var som helst.
    men oftast är det om jag försöker gå ut, åka kommunalt eller så.
    jag får också en slags av dödsågest eftersom jag blir så livrädd när yrseln och overklighetskänslorna gör att jag knappt kan se, höra eller stå upp.
    hjärtklappning och hyperventilering är också stora faktorer.
    har provat att bearbeta bort min panikångest med att gå emot den, gå i terapi, kbt-terapi, provat massa olika mediciner.
    men det funkar liksom inte.
    efter 15 år i skiten så är jag liksom fast.
    har även fått diagnos att jag lider av "svår panikångest med agorafobi och socialfobi"

jag vet ju efter alla dessa år att man ska kämpa sig emot ångesten..
    men för mig har det alltid blivit sämre igen ändå och de flesta läkare/terapeuter som träffat mig säger att dom sett få människor med så handikappande panikångest..
    jag tror faktiskt inte länge att jag kommer bli "frisk" från detta..
    orkar liksom inte gå och hoppas på något som känns omöjligt längre..

däremot så hoppas jag att bebisen ska få mig att kämpa mer för den och tänka mindre på mig själv och attackerna..
    jag tror att det kan få mig att kämpa i rätt riktning..

oj vad mycket jag skrev

• Skina

Tesslita: Jag kan inte i min värld försöka föreställa mig hur du har det!
    Det är fullt omöjligt.
    Vad märkligt att det inte går att göra något åt... men å andra sidan så, finns det fysiska sjukdomar som inte går att bota så är det väl inte jättemärkligt att det oxå finns psykiska med samma utgång...

Allmänt: Min panikångest var fruktansvärt jobbig för mig o jag vill inte jämföra mig med andra heller eftersom jag inte genomlidit någon annans smärta...
    Jag kan tycka att det ibland nästan kan bli som ett spel, det mesta här i livet ska jämföras o värst vinner...
    Själv tycker jag att man måste acceptera andra människor mer...
    Acceptera att en del är ledsna, glada, buttra, mår psykiskt dåligt, vill vara ifred, har ont, skrattar för högljutt, har gröna kläder osv...
    Tänk på hur mycket det finns att reta sig på hos en själv.... GOOD!!!!

Sen finns det ju en del människor som man ALDRIG blir klok på förståss....

• Skina

Vill understryka det Tesslita skrev om att det är en himla skillnad mellan ångest o panikångest....
    Det känns ibland som att jag vill jämföra o säga till nån meddubbelsidig lunginflammation att "jag har oxå varit rosslig i halsen..."
    *Missförstå mig rätt*
    Inget illa menat, vill bara att sjukdomen ska tas på allvar, för det är en sjukdom o inte en tillfällig attack av ångest!

Sköt hand om ER!!!!!!
    Le ofta, det skadar ingen...

• Nika och Noel

Hej igen!

Ser att jag blivit missuppfattat men det var inte meningen att trampa ngn på tårna. Skina jag håller med om att det blir lite tävlig det där med vem som är sjukast. Jag menar bara att när man väl öppnar sig så finns det många som kan dela med sig och i mitt fall var det skönt att få höra andras åsikter. Inte att jag är sjukast hahahaha Nä men skämt å sido panikångest är mkt värre men ångest som inte tas på allvar kan mkt väl leda till panikångest. Tror att man måste uppfylla en del kriterier innan man kan kalla det panikångest, men kommer inte ihåg för det var 10 år sen jag pluggade psykologi/pedagogik.

Nå väl trevlig andra advent på er!

• Haanna

Hej alla

Det var ett tag sen jag skrev här.
    Saknar alla vänner i Enköping faktiskt... önskar jag kunde se er varje dag. Visserligen spenderar jag rätt mycket tid i Västerås och det är inte sådär mega långt till Enköping *ler*. Men på nåt sätt lyckas man aldrig ta sig dit.

Linnea blir den 12 december 7 månader, tiden går fort. Hon växer och växer... snart kryper hon, det handlar om en snar framtid, och en tand är starkt på G. Är lika glad jämt... sover bra och äter bra.
    Det är sjukt va tiden går fort. Men jag längtar tills hon börjar gå...

När ni pratar eller diskuterar panikångest, så kan man aldrig förstå hur det känns så länge man inte har det själv. Jag kan tänka mig att det är jobbigt, då man inte kan gå ut som man vill eller dylikt. Själv har jag väl aldrig upplevt något sådant. Det enda problemet jag har är mitt hemska humör... den korta stubinen jag har det är nåt jag vill söka för. Se om det finns nåt annat... Jag är inte deprimerad men mitt humör är ett rent helvete. Jag har rätt så litet tålamod ju längre tiden går... I början när jag fick Linnea var det inget problem men sen jag blev ensam blev det värre och värre. Nu är det väl liite bättre, kan vara för att det finns någon som hjälper mig med henne. Men det är något jag ska ta upp då jag får en psykolog. Vill ha en här... men tror jag måste vara skriven här för att få gå och prata med någon. Skulle vara skönt i alla fall då jag behöver det.

Hoppas alla mår bra i juletider

Det kom MASSA snö igår på eftermiddagen/kvällen, innan min älskling kom hem runt tio över elva var ALL snö borta och det va plusgrader ute *jippie* NEJ längtar efter snön .

Nej dags att göra lite mat.

Kram på er.

• GladaVirre

oj vilken disskution det blev, jag ville bara berätta lite, inte jämför med er.

Nu har vi varit och handlat födelsedagspresenter och julklappar till Alex, och jag har aldeig varit med om en sådan bortskämd unge=)1500 kr, + att han redan fått 2 presenter av oss. Nu kan jag öppna ett dagis!!! Jag var lite orolig ett tag att pengarna inte skulle tillåta detta, men guud så skönt!!
    Dom hade jätte roliga saker på Nallens.

Det jag kan rekomendera är:

Pulka 100 kr
    Badleksaker 60 kr
    En keybord (eller va det heter, en massa roliga knappar och musik) 300kr
    En krokodil som spelar och man kan göra massa pyssel med(med bollar osv) 400 kr
    En hög rullbana som låter som man kan stoppa i bollar som snurrar runt (260 kr)
    En sån gåbil,.en sån han sitter på och skuter fram sig med benen..Kanske svårt o lära sig ibörjan men det blir nog inga problem!!

Mjukt lego hade dom inte,. vet inte vad jag kan hitta det. Klossar har han redan, vet ni vart det finns?

• GladaVirre

faan!! såg ni i jysk tidningen,. det där hopptornet/badbasäng/sovsäng!?! En bil och ett prinsesstorn.. Bilen var slut och jag känner inte för att köpa prinsess grejjen till Alex typiskt... Vet ni vart man kna få tag på en sådan??

• Dessie

GladaVirre: har ni kollat på JYSK i Västerås? Annars kan ni be personalen på Jysk här i Enköping att de i Västerås skickar det ni vill ha hit till butiken i Enköping - så har vi fått göra ibland.

• GladaVirre

nej jag åker inte dit för det.. och det var en kampanjgrejj så dom beställer inte från andra jysk..

Svar på tråden EnköpingsTråden Part3!!!!