Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Southern Belle skrev 2011-05-27 16:57:37 följande:
    Min vikt har stabiliserat sig ganska väl nu, äter samma som förut men går inte ner något nämnvärt, kan pendla ett kilo upp och ner beroende på vad jag har ätit och menscykel. Jag är 175 cm hade som målvikt att gå ner till 68 kilo och väger nu 62. Så min kropp ville gå ner mer än jag! Är nöjd med vikten och har ett bmi på 20.2.

Ensamamma - Kramp i benen hos lchf:are beror ofta på den oblans mellan kalcium och magnesium man kan få om man äter mycket mejeriprodukter samtidigt som man skär ner på spannmål, frukt och grönt. Äter du mycket ost och mejeriprodukter kan du prova att ta magnesiumtillskott! Du kan ta 600 mg/dag eller ännu mer under några veckor för att se om det blir bättre! Får man i sig för mycket magnesium visar det sig genom diarré, så sprid gärna ut dosen över dagen och prova dig fram till en lämplig dos för just dig! Eller så minskar du ner på mejeriprodukterna och ser vad som händer! Det är hemskt med kramp, jag vet.... Hade en jobbig period men nu är det bättre! Hoppas du blir bättre snart!
    Kan tillägga att kalcium får musklerna att dra ihop sig och magnesium får dem att slappna av!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    Probably the best in the skrev 2011-05-28 12:55:36 följande:
    - 9 kg sen 14 maj!!!!!

Mer coccosfett i kaffet tjejer!
    OJ! Grattis!!! Vad härligt!
  • Southern Belle
    Teskedsmamman skrev 2011-05-28 14:10:22 följande:
    Jodå, han har lugnat ner sig, och nu har så klart nr 3 blivit kräksjuk... Jag räknade snabbt ut att maken har sett barnen ca 8-10 timmar sedan den 19 maj...
    Fy för kräksjuka... Krya på er! Och trist med män/pappor som är borta mycket... Min man reser också mycket. Just nu är han inne i en intensiv period och är borta varje vecka. Mina tre barn säger inte så mycket om det men de två yngsta har utvecklat en hysteriskt mammighet så när pappa väl är hemma är det bara mamma som "duger". Jag måste hälla upp mjölk, borsta tänder, läsa saga, hjälpa till med påklädning osv... Annars blir det tårar och skrik: "Mamma ska!!!" Jobbigt för både mig och maken - för min del för att jag aldrig får en lugn minut utan klagan. Och för makens del att han säkert känner sig utanför... men jag känner förståelse för barnen och ett sting av bitterhet mot makens resande.... 
  • Southern Belle
    sara1981 skrev 2011-05-29 18:30:21 följande:
    Tack för svaren om lchf och amning, jag kan inte citera eftersom att jag använder appen.

Jag menar 15E% och jag har hittills legat runt 1900-2200 kcal per dag.
    Dottern är bara 5 veckor ännu, så jag vill vara lite generös med kolhydrater än så länge.
    Jag har trots detta tappat över 5 kg på de första 6 dagarna och det gör mig lite orolig att det skulle kunna påverka amningen. Det mesta är ju såklart vatten, men ändå...

Är det vanligt att mjölken minskar trots att man är ganska frikostig med kolhydraterna?
    Det du äter påverkar inte mjölkmängden!!! Det är hur ofta du låter din dotter amma som avgör det eftersom tillgången styrs av efterfrågan! Låt henne suga vid minsta tecken på att hon vill det så kommer du att ha precis så mycket mjölk som din dotter behöver! Hur ofta hon vill äta kan variera i perioder beroende på tillväxtfaser, utvecklingsfaser osv. Låt henne suga när hon vill så behöver du inte tvivla på din bröstproduktion!

Att äta hälsosamt, vilket man gör när man inte äter onödiga kolhydrater, är aldrig farligt! Även grottmänniskor lyckades föda sina barn på bröstmjölken! I flera år dessutom! Vårt naturliga amningsbeteende är egentligen att amma vår avkomma i 3-4 år!

Grattis till din lilla!
  • Southern Belle
    Southern Belle skrev 2011-05-29 20:06:58 följande:
    bröstproduktion
    Menar givetvis MJÖLKPRODUKTION och inget annat!

Tänk om man kunde öka på sin egen bröstproduktion..! Det hade jag behövt!!! Mina fettdepåer har tömts även i brösten som inte ser så pigga och glada ut längre...............

• Southern Belle

Gud vad avis jag är på er som har fått behålla tuttarna............ Mina taxöron är verkligen inte snygga... Tur att det finns push up-bh!!!

Välkommen till er nykomlingar! Och lycka till!

Jag brukar ha nån smaskig röra som tillbehör till kött, kyckling, fisk, korv osv... T ex coleslaw, guacamole eller nåt annat smaskigt! Ääääälskar feta geggiga röror så lchf är verkligen min grej! Finns ni på Facebook så gå gärna med i "LCHF - Tips, pepp och recept" Där finns recept på både bröd och feta röror!

• Southern Belle
    Nallebjörnis skrev 2011-05-29 22:05:54 följande:
    Nej nu får det vara slut "unnat" nu jäklar fram till midsommar ska jag vara strikt uta bara helvete ;)
    Heja! Heja!
    MTG skrev 2011-05-29 21:49:09 följande:
    Imorgon ska jag väga mig igen, känns inte som att det kommer gå bra. Undrar lite över vad jag gör för fel som inte tappar i vikt som alla andra verkar göra. Känns så lätt att skylla på amningen, tror inte att det är hela sanningen. Funderar på att byta ut nått mål till ersättning för det är väldigt mkt bök under matning just nu, känns inte som att jag har tillräckligt med mjölk.

Nästa vecka blir det strikt och jag ska föra matdagbok varje dag, så får jag se hur jag ligger till om dagarna.
    Bök och stök i perioder hör till amningen och behöver inte betyda att du har dåligt med mjölk! Lita på dina bröst! Få tvivlar på att deras njurar producerar tillräckligt med urin..  Ammar man fritt har man för det allra mesta tillräckligt med mjölk eftersom barnets efterfrågan styr produktionen. Om du upplever att det är för lite mjölk kan du prova att amma lite oftare under några dagar för att öka på produktionen. Att ge ersättning leder till att mjölkmängden minskar så om du vill försöka få en fungerande amma är det bättre att låta bli.

Hur gammalt är ditt barn?
  • Southern Belle

*om du vill försöka få en fungerande amning är det bättre att låta bli.

Skriver helt tokigt idag... Får skylla på tröttheten som mina extremt morgonpigga barn förorsakar! Eller är det min hjärna som funkar så dåligt för att den inte får kolhydrater.....?!!

• Southern Belle
    katja74 skrev 2011-05-30 08:11:28 följande:
    Hej tråden! Vad äter ni till frukost? Är trött på baconomelett nu.
    Äggmjölkskaffelatte! Jag brukar ta 2 äggulor, en skvätt grädde, ca 25 g kokosolja, kaffe och vaniljpulver! Smaskigt och jag står mig läääänge på den!
  • Southern Belle
    MTG skrev 2011-05-30 13:01:21 följande:
    Hon är tre och en halv månad. Har varit såhär ett tag nu, ammar ofta, men hon går inte upp så bra i vikt. Med första barnet hade jag jättemycket mjölk, men nu känns det knappt att jag ammar, alltså på brösten. Läcker ingenting, inte ens under natten och det är lite mjuka och hängiga ;P som vanligt... jag vet att det brukar vara en liten bökperiod runt tre månader, men hon liksom snuttar lite, släpper och skriker, och så håller det på. vil helst amma över sommaren men det tar på tålamodet att hålla på och kämpa! 

vägningen imorse gick bra! hade gått ner allt som jag hade gått upp vid sista vägningen *förbryllad*

ska beställa lite på lowcarbshop.se och funderar på deras sukrin melis florsocker. står att det är 100 g kolhydrater  i näringsvärdet, men att dessa kommar från sockeralkoholer. Är denna tillåten? Jag bakar mycket och vore perfekt att höra glasyrer med denna.
    Att du inte läcker och att brösten är mjuka är helt normalt och säger ingenting om mjölkmängden! Efter några månader efter att mjölkproduktionen har kommit igång stabiliserar brösten sig och den hårda svullnaden som man kan känna i början lägger sig. Den beror inte enbart på mycket mjölk utan även på mjölkstas, som beror på ökad vävnadsvätska, lymfvätska och ökad blodvolym. Som omföderska stabiliserar sig brösten ofta fortare! Så du SKA inte ha hårda bröst! De flesta mammor känner någon gång att de har för lite mjölk men i de allra flesta fallen bara en känsla som inte stämmer med hur mycket mjölk de verkligen producerar.

Känner du att mjölken hinner rinna till innan hon börjar att böka? Om inte kan det vara det hon protesterar emot! I så fall är det viktigt att du har det lugnt omkring dig när du ska amma. Ta några djupa andetag, be någon massera axlarna. Utdrivningen är väldigt stresskänslig och låser sig lätt när man blir stressad. Ofta blir det en ond cirkel när barnet blir oroligt, mamman blir stressad, mjölken kommer inte och barnet blir ännu mer oroligt. Om du å andra sidan känner att mjölken rinner till kan det vara så att den rinner till så snabbt att din dotter inte hinner med att svälja. Att låta henne sitta upprätt och amma kan hjälpa! Eller om du pumpar ur lite mjölk för hand innan du låter henne ta bröstet. Vissa barn i den åldern äter bättre om de får ligga under en tunn filt! Intrycken från omvärlden kan störa dem från att komma till ro vid bröstet! Vid nästa amningstillfälle, var observant och försök att känna hur det känns för att försöka hitta problemet. Mjölk har du, det behöver du inte oroa dig för! Och vill du öka på mängden kan du amma oftare, gärna en gång i timman under ett par dagar. Prova även att dricka fänkålste eller något annat amninste! Många märker ganska omedelbar effekt av dem! Det är svårt att ge råd över nätet. Jag kan rekommendera dig att ringa en hjälpmamma hos Amningshjälpen. De allra flesta amningsproblem går att lösa men man får ofta ladda med mycket tålamod!

Förstår att det är jobbigt för dig! Det finns inget som är så stressande för en mamma än känslan av att hennes barn inte får tillräckligt med mat... Lycka till!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**