MTG skrev 2011-05-30 13:01:21 följande:
Hon är tre och en halv månad. Har varit såhär ett tag nu, ammar ofta, men hon går inte upp så bra i vikt. Med första barnet hade jag jättemycket mjölk, men nu känns det knappt att jag ammar, alltså på brösten. Läcker ingenting, inte ens under natten och det är lite mjuka och hängiga ;P som vanligt... jag vet att det brukar vara en liten bökperiod runt tre månader, men hon liksom snuttar lite, släpper och skriker, och så håller det på. vil helst amma över sommaren men det tar på tålamodet att hålla på och kämpa!
vägningen imorse gick bra! hade gått ner allt som jag hade gått upp vid sista vägningen *förbryllad*
ska beställa lite på
lowcarbshop.se och funderar på deras sukrin melis florsocker. står att det är 100 g kolhydrater i näringsvärdet, men att dessa kommar från sockeralkoholer. Är denna tillåten? Jag bakar mycket och vore perfekt att höra glasyrer med denna.
Att du inte läcker och att brösten är mjuka är helt normalt och säger ingenting om mjölkmängden! Efter några månader efter att mjölkproduktionen har kommit igång stabiliserar brösten sig och den hårda svullnaden som man kan känna i början lägger sig. Den beror inte enbart på mycket mjölk utan även på mjölkstas, som beror på ökad vävnadsvätska, lymfvätska och ökad blodvolym. Som omföderska stabiliserar sig brösten ofta fortare! Så du SKA inte ha hårda bröst!

De flesta mammor känner någon gång att de har för lite mjölk men i de allra flesta fallen bara en känsla som inte stämmer med hur mycket mjölk de verkligen producerar.
Känner du att mjölken hinner rinna till innan hon börjar att böka? Om inte kan det vara det hon protesterar emot! I så fall är det viktigt att du har det lugnt omkring dig när du ska amma. Ta några djupa andetag, be någon massera axlarna. Utdrivningen är väldigt stresskänslig och låser sig lätt när man blir stressad. Ofta blir det en ond cirkel när barnet blir oroligt, mamman blir stressad, mjölken kommer inte och barnet blir ännu mer oroligt. Om du å andra sidan känner att mjölken rinner till kan det vara så att den rinner till så snabbt att din dotter inte hinner med att svälja. Att låta henne sitta upprätt och amma kan hjälpa! Eller om du pumpar ur lite mjölk för hand innan du låter henne ta bröstet. Vissa barn i den åldern äter bättre om de får ligga under en tunn filt! Intrycken från omvärlden kan störa dem från att komma till ro vid bröstet! Vid nästa amningstillfälle, var observant och försök att känna hur det känns för att försöka hitta problemet. Mjölk har du, det behöver du inte oroa dig för! Och vill du öka på mängden kan du amma oftare, gärna en gång i timman under ett par dagar. Prova även att dricka fänkålste eller något annat amninste! Många märker ganska omedelbar effekt av dem! Det är svårt att ge råd över nätet. Jag kan rekommendera dig att ringa en hjälpmamma hos Amningshjälpen. De allra flesta amningsproblem går att lösa men man får ofta ladda med mycket tålamod!
Förstår att det är jobbigt för dig! Det finns inget som är så stressande för en mamma än känslan av att hennes barn inte får tillräckligt med mat... Lycka till!