Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-06-08 08:25:50 följande:
    Hej idag ska jag åka till medicinakuten i landskrona sa ambulansmännen för de tror att jag har vätskebrist för jag har haft migrän i 3 dar,hjärtklappningar
    Krya på dig!!!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle

På tal om sug... Jag märker att jag har bytt ut mitt tidigare sockersug mot ostsug! Blir ofta sugen på feta ostar och börjar jag äta har jag svårt att sluta...! (Vilket inte är bra med tanke på att jag uppenbarligen får i mig för mycket kalcium och därför får kramp i benen...)

Läste nånstans att belöningssystemet triggas igång av socker, kolhydrater och feta mejeriprodukter.

Men, att knarka ost känns ändå som ett bättre alternativ än att knarka socker!

• Southern Belle
    jeng skrev 2011-06-08 10:34:03 följande:
    Ja, visst är det ett bättre sug. man står sig ju iaf på det man stoppat i sig, så om man nu ätit det på eftermiddagen så kanske middagen blir snålare i gengäld! Men det var just det där dom skrev om, att man ofta "misslyckas" genom att man byter ut ett beroende mot ett annat.
    Man är fortfarande fast i träsket....
    Pepparfrun skrev 2011-06-08 10:30:33 följande:
    Kan man äta kokosfettet i silverförpackningen i affären?
    Det är inte det bästa alternativet med tanke på att det är härdat. Jag använder hellre Cocosa och Kung Markattas kokosolja. Det senare brukar jag hitta i vanliga mataffären och Cocosa i hälsokosten.
  • Southern Belle
    GOBLIgobli skrev 2011-06-08 10:42:02 följande:
    Har hört om Kung Markattas att det inte smakar lika gott som Renées tex. sämmer det?
    Jag har inte smakat på Renées men Markattas smakar väldigt mycket kokos. Gott i vissa saker, som t ex bountys . Ska jag t ex steka ägg i kokosolja väljer jag en utan smak, som den "bruna" Cocosan!
  • Southern Belle
    Duntoffla skrev 2011-06-13 16:28:43 följande:
    Gahh, jag fuskade lite igår med en McFeast. *skäms mig* och idag har jag ett sug. Något tips på vad jag kan äta för att få bukt på suget? Det hjälper inte att äta ett kokt ägg...
    Kokosfett sägs ju dämpa sug! Jag har inte testat själv men du får ta en stor sked och rapportera om det hjälper eller inte!  

Själv brukar jag dämpa suget med brieost.
  • Southern Belle
    astro skrev 2011-06-14 19:42:43 följande:
    Atkins är mer tillsatsliberalt än LCHF och det är också krångligare om man ska göra det "enligt reglerna".
    LCHF är ju världens enklaste mat att hålla sig till egentligen - animalier, ovanjordsgrönsaker, lite nötter, feta mejerivaror.

Min exempelmeny för en dag kan vara t ex:

Ett hårdkokt ägg med en klick majodressing och en kopp koffeinfritt kaffe med vispgrädde.
    Mer kaffe med lite vispgrädde i.
    En portion tonfisksallad (kanske 150 gram eller så) 
    En ostbit, kanske 30 gram.
    En köttbit på ca 200 gram med vitlökssmör och stuvad svamp (stuvad med äggulor såklart, inte mjöl), kanske 200 gram det också.
    En sista kaffekopp med lite vispgrädde.

Utöver detta rikliga mängder te och vatten (jag ammar). 
    Hur stuvar man med ägg?
  • Southern Belle
    astro skrev 2011-06-14 23:31:17 följande:
    I början när jag hade bytt till LCHF åt jag massor och gick ner i vikt ändå. I kalorier räknat låg jag kanske på 3000/dag.
    Det kan jag göra nu också men jag blir bara inte så hungrig. Kroppen har ställt om sig antar jag. Jag äter helt enkelt det jag behöver. Av och till blir det en "ätardag" med stora portioner men mestadels inte.

Du skulle ju naturligtvis äta tills du blir mätt, precis som jag gör. Om det betyder ett ägg eller sju ägg spelar ingen roll, det viktiga är att man äter det man behöver.
    Southern Belle skrev 2011-06-14 22:18:12 följande:
    Hur stuvar man med ägg?
     Man rör ut äggulor i lite vispgrädde. Jag kör med cirka fyra äggulor för fyra portioner sås (t ex), utrört i en halv dl grädde. Jag vispar (eller rör, om det är en stuvning eller gryta) ner blandningen när maträtten är riktigt varm, men den får inte koka. Sedan är det bara att vispa lite och volia, redd sås eller stuvad svamp eller vad man nu var ute efter.
    Till stuvning går det åt ganska många gulor och rätt mycket grädde om man vill få en krämig stuvning som inte är rinnig. Fast det beror förstås också på hur stor stuvning vi pratar om. Man får känna sig fram. 
    Aha, tack! Ska testas!
  • Southern Belle
    adams family skrev 2011-06-17 10:36:31 följande:

1ägg och 1dl kokande vatten mixa detta ordentligt ner med några msk kokosfett (alternativt smör) 1dl grädde och ngn smaksättning jag är svag för kanel eller vanilj och eventuellt lite sukrin om man vill festa tilld det lite.

Man kan göra äggmjölken på bara gulan med då får man ta två stycken istället. Det är viktigt att man har kokt vatten när man gör för äggvitan förhindrar b-vitaminupptaget om den är rå.

Starkt kaffe jag kör med snabbkaffe eller espresso och på med äggmjölken voila..

Man kan även skippa vattnet och använda kaffe istället! Jag mixar två äggulor, en skvätt grädde, kokosfett, vaniljpulver och nybryggt kaffe. Mumma!
  • Southern Belle
    sara1981 skrev 2011-06-17 16:44:15 följande:
    Är sååå pizzasugen, är hemma ensam ikväll med alla barnen och de har beställt pizza till middag... Sitter i valet och kvalet om jag ska ge efter för suget. HJÄLP!
    Baka en lchfpizza till dig! Eller ät bara fyllningen på köpepizzan! Det är ju trots allt den som är godast!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**