jeng skrev 2011-04-14 09:30:45 följande:
Tack! Jag är 168 och målet från början va 58, eftersom jag räknade med att gå upp några kilon igen ganska omgående. Ner mot 60 alltså!
Linda1976 skrev 2011-04-14 09:00:36 följande:
GRATTIS!!

Fan va kul
Stramare? Exakt hur stramt? (det kanske du skrivit, jag kan ha missat

)
Tack! Ja det var fan på tiden!!
Hur stramt... Det vågar jag knappt skriva i en sån här tråd...
Jag vet ju att det är så baklänges, och inte hållbart i längden, men kilona SKA bort. Tanken var att jag ska öka kolhydraterna lite (kanske 30-40 gram per dag) för att slippa vara så kolhydratkänslig OM jag nån gång vill fuska med nåt. Sen att äta mer grönsaker och bli mätt den vägen, dvs dra ner på fettet och kalorierna, äta mer som jag gjorde i somras då jag gick ner massor, se om det kunde få ig bort från lchf-jämvikten. Och uppenbarligen så funkar det ju!
Det blir mycket kött och sallad och bara lite vitlökssmör eller fetaost till eller sådär, dvs bort med det feta tillbehöret iaf i de mängder som jag är van vid. Och jag är OTROLIGT lättad över att kunna ta en shake till frukost istället för att så där på morgonen och ha ångest för att jag borde ha förberett en matlåda osv osv... Eller att kunna ta en knäckemacka nu när jag tillåter fler kolhydrater! Har jag matrester från middagen så tar jag med mig det till lunch, annars kan jag försöka hitta nån sallad på jobbet, eller så kan jag ta en shake då med. Som sagt fullkomligt medveten om att det här inte är nån optimal diet i längden, och därför har jag heller inte skrivit så mkt om vad jag har ätit sista dagarna. Det är ju långt ifrån det normala lchf-tänket, även om det kanske är lchf om man bara ser till vad ordet faktiskt betyder.
Vill påpeka att jag absolut inte har nån inget-fett-diet, utan det är väl en omfördelning av 80/80/20 som verkar funka. Jag skulle påstå att det är väldigt GI, men med stramare kalorier. Alltså en fettE% på ca 60, så precis lagom för att ge det man behöver, och för att man inte ska behöva känna att man inte kan äta vitlökssmör, fetaost, ost, cf osv, men ändå att man inte tar mer än man faktiskt behöver! mer kolhydrater, dvs mer grönsaker, gör både att jag kan hålla nere kaloriintaget, men också gör det att min mage funkar bättre! Så det är skönt.
Jag vill dock påpeka igen att det känns jobbigt för mig att behöva göra så här eftersom jag vet vad som är det hälsosamma alternativet vad gäller kost! Och det är INTE att äta så få kalorier som jag gör nu, även om min fördelning är helt ok tycker jag! Men nu har vikten stått still i mer än ett halvår, och jag var bara tvungen att prova nåt!
Ja, nu kan ni börja skälla på mig!
Jag tycker det låter toppen att du har hittat det sätt som passar dig bäst! Go girl!