Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-05-31 07:21:02 följande:
    God morgon!

Eller god och god. Vågen visar +1,7 kg sedan förra veckan! Jag var i väg i helgen och det blev lite fusk. Nu undrar jag om det bara är det som visar sig eller kan det vara så att jag förutom fusket äter fel? Jag ligger på nästan 80 % fett för tillfället, 4-5% kolhydrater och resten protein. Alltså för  mkt fett och för lite protein.

Gick ner 1,3 kg min första vecka men nu går det och fel håll.  Jag känner och ser hur magen är helt utspänd. Och för att spä på skitsnacket har det ju också viss skillnad. Har inte tömt ordentligt på flera dagar nu. Jag mäter ju kroppen också och i allt utom midjan har jag minskat i omkrets.

Hur 17 vet man vad man ska äta för att minska i vikt? Och vad ska jag äta? Känner mig fortfarande lite rookie på det här och när jag lägger in allt i matdagboken på kvällen så ser jag ju att jag ligger för högt på fett och för lågt på protein. De dagar när jag tänker på att köra mer protein hamnar jag lätt för mkt. Tycker det är skitsvårt så här i början. Nu kör jag ju på "fri hand". Kanske bättre att slaviskt följa veckomenyer så här i början? Tycker oftast bara att det är så trista saker. Jag pallar inte äta en fläskkotlett till lunch, det känns som fel mat vid den tidpunkten. 

Någon som har några goda råd? Jag vill verkligen minska i vikt och inte öka. (nu beror den saken förhoppningsvis på mitt lilla fusk)

I början visade vågen lätt 1-2 kg extra efter fusk och magen var uppsvälld igen men det försvann oftast inom bara ett par dagar. Säkert är det det som spökar för dig! Om du dessutom inte har kunnat sköta magen på några dagar så kanske det bidrar till några extra hekto?

Jag har hela tiden kört på frihand och har dålig koll på det där med "rätt" fördelning men det finns flera experter här som säkert kan hjälpa dig med det!

Hoppas vågen visar - nästa gång!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    adams family skrev 2011-05-31 13:47:19 följande:
    Beroende på vad du ska ha till men finriven parmesanost är kanon att panera med...bara doppa i vispat ägg innan och sen vända i ost se till att fisken är torr (låt dem ligga en stund på hushållspapper)
    DET ska testas!!!
  • Southern Belle
    Linda1976 skrev 2011-05-31 19:13:31 följande:
    Tips: Mixa kycklingfärs m bacon (1 paket bacon till 2-3 filéer - hojtar sambon som sitter brevid å läser )
    Och gud vad gott! Måste testas!
    (Hur ska jag komma ihåg alla saker som måste testas.......... )
  • Southern Belle
    Riskiflickan skrev 2011-06-06 16:52:16 följande:
    Glassrecept.se är en fin sida med många recept som går att göra mer LCHF-vänliga. Ett litet tips i sommarvärmen.
    Oj oj, vilken sida...!!! *dregglar*
  • Southern Belle
    Riskiflickan skrev 2011-06-07 01:51:49 följande:
    Lite gott skall man väl ha i rimliga mängder
    Absolut! Man lever ju trots allt bara en gång!
  • Southern Belle

Yessica - Hur har det gått för dig och dina graviditetstest? *nyfiken*

• Southern Belle
    Klart underskattat att promenera för viktminskningens skull.
    Promenader is da shit!!! En av de bästa fettförbrännarna som finns! Dessutom får man frisk luft och kan man gå i ett grönområde får man lägre blodtryck och en avstressande effekt! Stresshormonerna påverkar ju också vikten negativt... Så ja, promenader är klart underskattade...!

Men ibland är det skitväder och då önskar jag också att jag hade en crosstrainer.....

Heja! Heja! Heja!
  • Southern Belle
    XiaoMei skrev 2011-06-07 10:06:28 följande:
    Kikar in, började med LCHF igår och är spänd på hur det kommer gå. Tycker det är svårt att äta alls i den här värmen bara så det kanske var fel vecka att börja? Känner att jag har tusen frågor men ska kika bakåt i tråden lite först.
    Välkommen!

Man kan ju äta ganska små måltider eftersom fett mättar så oerhört bra så egentligen är lchf den bästa dieten vid varmt väder! En fräsch sallad med vinägrett, lite plockmat som ostar och salami och oliver osv..., en liten omelett, äggmjölkslatte, kokta ägg med majonäs, en skiva valnötsbröd med smör och pålägg osv... De stora, stabbiga middagarna kan man ju spara till en annan dag om man vill!

Vad som kan vara bra för dig att tänka på är att man kan känna av en del övergångsbesvär de första dagarna. Man kan t ex få huvudvärk. Då är det viktigt att dricka mycket och äta lite extra salt. Kolhydrater binder vätska i kroppen som man nu tappar och då behöver man dricka ordentligt! Extra viktigt nu i värmen!! Många känner sig också extra hungriga den första tiden tills kroppen har ställt om sig. Ät när du är hungrig, även om det blir ofta! Och var inte rädd för fettet!!! Man kan även känna av yrsel och hjärtklappning om man har varit en riktig gottegris tidigare och känna det nästansom att kroppen "tänder av". Jag var en riktig sockerknarkare och mådde skit första veckan... Men det går över!!!
  • Southern Belle
    yena89 skrev 2011-06-07 12:43:41 följande:
    Jadu, tog ett i lördags men det var negativt. Konstaterade att strecket var ett spökstreck :P Symptomen är kvar. Illamående och nu har det även börjat kännas i brösten. Det gör inte ont men kittlas och  känns obehagligt. Är dessutom ovanligt kåt och drömmer minst sagt snuskiga drömmar i massor haha Skäms
    Men nu har symptomen börjat försvinna ibland. Och sen kommer dom tillbaka igen och så försvinner dom, och sen tillbaka. Blir galen snart haha.  Varje dag känns det dessutom som att mensen ska komma. Molande värk där i tjejmagen men ingen mens i sikte, och så har det vart i nån vecka nu :(
    Matlusten ändras massa. Var jätte sugen på sallad men sen när jag väl hade vart opch införskaffat massa sallad, frukt och grönsaker vart jag inte alls sugen längre >.<
    GAH!! säger jag bara :P
    Vad skumt... Förstår att det är frustrerande! Det låter ju onekligen som graviditetssymptom... men visst händer det att kroppen luras.... När skulle du ha haft din mens? Ibland händer det att det tar längre tid än normalt för gravidhormonerna att komma upp i mätbara halter och man har ju hört om tjejer som har fått vänta i flera veckor på sitt plus. Har mensen strulat förr? Om inte hade nog jag kontaktat en gyn/bmmottagning för en koll och kanske blodprov. Då kan man mäta ev gravidhormoner och sen se om de ökar!

Lycka till!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**