Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-07-26 11:42:34 följande:
    0.7 till ner idag, gött om fasen!! 1.4 kg på 2 dagar och det betyder att jag bara är nåt halvkilo från lägstavikten redan!! JIPPI för att bli av med allt överflödsvatten i kroppen!!
    Tjohoooo! Bra jobbat!!!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    jeng skrev 2011-07-26 20:43:13 följande:
    Jag har kramp precis överallt typ, eller ja, iaf i händerna och sen hela kroppen från höfterna och hela benen ochg ända ut i tårna!! Fy fasen, så här illa omstänningsbesvär har jag inte varit med om förut!! Men men, den som vill bli fin (och må bra) får lida pin (och va gla. hahaha)
    Kramp kan bero på antingen magnesiumbrist eller kaliumbrist. Var försiktig med mejeriprodukter eftersom kalcium blockerar både magnesium och kalium. Båda mineralerna finns i fullkornsprodukter, frukt och potatis vilket vi inte äter så mycket av... Drick gärna mineralvatten (utan kalcium!) och byt ut vanligt salt mot Seltin! Att ta magnesiumtillskott är helt ok. Man kan ta så mycket som 600-900 mg per dag. Tar man för mycket får man diarré. Att äta kaliumtillskott är inget att rekommendera däremot utan att man har fått bekräftat att man verkligen lider av kaliumbrist eftersom för höga halter kan ge hjärtbesvär.

Jag har periodvis problem med kramp - just när det har blivit lite väl mycket grädde och ost...

Hoppas du får bukt med det för det är riktigt otrevligt...!
    Kram!
  • Southern Belle
    AgnesGN skrev 2011-07-26 20:58:57 följande:
    Min familj och min svärmor hjälper mig i den mån de kan. När jag var i fjälls förra veckan med min familj hade mamma och pappa försökt tänka på mig så mkt de kunde. Köpte med mer bacon och massvis med ägg. Kött och fisk äter vi till både lunch och middag så det var inga problem att steka i smör och äta sallad. Det jobbiga var när alla satt och käkade godis och chips hela dagarna framför mig, men jag stod emot. Stolt över mig själv! Sen när vi var uppe på kalvmärkning så äter man max ett lagat mål per dag, då vi bor i tältkåta. Alla käkar mackor till höger och vänster och även varma koppen soppor och fruktsoppor. Svårt för mig, men vi hade kokat ett gäng ägg som jag åt och sen åt jag torrkött och ost och pålägg för glatta livet. Det gick över förväntan bra faktiskt!

Dock tycker min sambos mormor att vi svamlar och kan inte förstå att vi inte ens kan äta potatis och mörötter som är så nyttigt... Flört Men tids nog kanske när jag nått min målvikt kanske jag kan smaka potatis och morötter igen. Nu väljer jag att unvika det för att kämpa med vikten.

Det har gått segare på slutet trots att jag inte fuskat något, men jag går sakta neråt, ngt hekto i veckan, och jag får vara glad över det. Gått ner 10 kg på 10 veckor och det är inte helt illa pinkat antar jag. Mår mycket bättre nu.

LCHF verkar ge mig mitt liv tillbaka. Ingen kan vara gladare än jag. Väger under 100 kg för första gången på många många år.
    Vad härligt!!! Grattis!
  • Southern Belle
    rednose skrev 2011-08-05 19:23:53 följande:
    Har sett en HEL del magar och bebisar idag men det känns nästan lite knäppt att komma i så här bra form om man skulle bli gravid nu igen. :D MEN, då vet jag i alla fall att jag hittat ett sätt att äta som gör att jag slimmar ner mig precis som jag vill! Idag känner jag verkligen att jag blivit mindre. Sov bra inatt oxå och det gör alltid stor skillnad i hur kläderna sitter tycker jag. :) 
     Och tänk vilken bra start i livet du ger ditt lilla barn genom att äta hälsosamt!!!

På tal om att bli gravid - har ni sett: http://www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid
    Jag hade själv svårt att bli gravid med vårt andra barn.. Försökte i några år men vid utredningen hittades aldrig fel... Kanske var det höga insulinnivåer som var problemet? Jag bodde ju trots allt i USA - sockrets förlovade land - under den tiden....  
  • Southern Belle
    Allrona skrev 2011-08-05 22:15:24 följande:
    Vilken utemat är bäst att äta? Funkar thai, kina, indiskt om man inte äter ris till?
    Funkar och funkar.. Det är klart att det är bättre att skippa riset men över lag tror jag att det är ganska mycket socker i sån där mat... och glutamat... När jag är ute försöker jag äta antingen rent kött och sallad (har ibland med mig en liten flaska med olivolja i väskan för att kunna "feta" till maten ) eller kanske en räksallad och be om extra majonnäs! Fast om du bara ska gå ut vid nåt enstaka tillfälle spelar det kanske ingen större roll....
  • Southern Belle
    sarsparis skrev 2011-08-08 12:27:10 följande:
    Tänkte börja äta enligt lchf. Jag är föräldraledig vilket kan komma innebära många fikor med andra föräldralediga. Har ni tips på vad man kan äta istället för smörgås om man är på cafe? Finns det överhuvudtaget nåt, är det bara inse att man inte kan äta något och se till att man är mätt innan?
    Kaffe med vispgrädde! Men se till att du får vanlig grädde och inte någon sötad variant.. Det har hänt mig ett par gånger och jag blir lika irriterad varje gång, att folk tar för givet att man vill ha socker.. Det kan ju faktiskt vara så att man inte FÅR äta socker av hälsoskäl.. *muttrar lite*

Köp en macka, be om extra majo eller smör och låt bli att äta brödet om du tycker det känns pinsamt att beställa en "macka" utan bröd..

Sallader brukar funka fint! Ha med en liten flaska olivolja i väskan för att göra salladen mer mättande!

Ha en liten chokladkaka med mörk choklad i väskan så du också får något gott att suga på när vännerna mumsar i sig onyttigheter! Gott ihop med kaffet!

Man vänjer sig efter ett tag och nu tycker jag det går alldeles utmärkt att fika med "bara" kaffe. Är inte sugen på något mer och lockas inte av sakerna bakom disken. Man träffar ju de andra för att umgås - inte för att stoppa in socker i munnen!

Lycka till!
  • Southern Belle

Det finns bl a två FB-grupper där några härifrån hänger:
    "Stora feta LCHF-gruppen!" och "LCHF - Tips, pepp och recept!"

Passar på att tipsa om en föreläsning om barn och lågkolhydratkost! Dipl kostrådgivare Suzanne Lundborg föreläser i Alingsås den 13/9 och i Göteborg den 11/10, kl 18-20.
    Info hittar ni på FB eller på MammaStudions hemsida!

• Southern Belle
    Bumpen1 skrev 2011-08-15 18:06:44 följande:
    Mandelmjöl har jag hittat på lchf butiken. Men vart hittar ni hasselnötsmjöl? Ngn som hittat mandelmjöl ngn annanstans än lchf butiken?

Jag gör eget mandelmjöl genom att mala "vanlig" mandel i matberedare. Vill man få det ljust kan man skålla mandeln först! Gissar att man kan göra på samma sätt med hasselnötterna!

• Southern Belle

Ja, gå gärna med i Tipsgruppen på FB! Skicka bara en ansökan så lägger jag till er!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**