**Den stora feta LCHF-tråden**
Läste någonstans att mättat fett omvandlas i levern till det dåliga kolesterolet LDL.
Någon som vet något om detta?
Duntoffla - C'est moi! Jag har lagt till alla som har ansökt så jag hoppas du finns med i gruppen nu!
400 g vitkål
1 dl majo
1 dl creme fraiche
1 msk fransk senap
1 msk pressad citron
hackad persilja
Eller en supergod avocadosallad:
Rör ihop olivolja, hackad gräslök, pressad vitlök och basilika. Tillsätt avocado i bitar, fetaost i bitar, hackad tomat och purjo.
Tipsar om en intressant - och viktig!! - föreläsning som handlar om barns kost och hälsa och hur dagens kost påverkar våra barns kroppar! Allt fler barn blir överviktiga och många föräldrar kan nog känna att de skulle vilja ha tips och råd på hur man kan ge barnen bra matvanor och en sund livsstil!
På MammaStudion i Alingsås den 13 sept och i Göteborg den 11 okt. Info hittar ni på MammaStudions hemsida!
Tetran - Tipsar om "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt som ger massor om bra info om lchf och "LCHF - husmanskost" eller "LCHF - för kvinnor", två informativa böcker med massor av goda recept, skrivna av Anna Hallén! Och vill du skynda på fettförbränningen lite är kokosolja det idealiska fettet! Googla på kokosolja så hittar du massor om hur nyttigt det är!
Lycka till!
LYXIG CHOKLADMOUSSE
100 g mörk choklad
1 msk starkt kaffe
2 äggulor
3 dl vispgrädde
Smält chokladen. Rör ner kaffe + äggulor. Låt svalna. Vispa grädden krämig (ej för hårt för då blir moussen grynig). Vänd ner hälften av grädden. Blanda väl. Vänd ner resten och blanda med stora, luftiga tag. Häll upp i skål eller portionsformar. Stelna ca 3 tim i kyl. Lägg gärna några hallon i botten eller toppa med hackade nötter. Servera med vispad grädde.
Eller ischoklad! Sååå gott! Och nyttigt!
Smält 100 g mörk choklad (jag använder oftast Anton Bergs 81%-iga). Låt 50 g kokosfett smälta i chokladen (jag använder Cocosa utan kokossmak). Om du vill, droppa i 1-2 droppar pepparmintolja. Häll upp i formar. Förvaras kallt! Eller som i mitt fall; i magen!
Ett utmärkt sätt att få i sig det nyttiga och fettförbrännande kokosfettet!
Får nog gå och göra några ischoklad till kvällsmat...
Jag har en fråga. Jag är duktig och fuskar inte alls från måndag morgon till fredag kväll. Men på fredagkvällen slinker lite av ungarnas chips in. På lördag kanske några av deras godisar. Sedan tar jag nya tag varje måndag igen. Vad händer när man gör så? Går man ner i vikt, fast långsammare? Eller kan man bli tjockare? Jag har ingen våg, men det enda jag märkt på tre veckor är att magen blivit plattare. Det blev den nästan omgående, men efter det tror jag att jag stått rätt stilla.