Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lisen08 skrev 2011-08-19 09:55:50 följande:
    Måste fråga en sak, är nybörjare inom detta...

Läste någonstans att mättat fett omvandlas i levern till det dåliga kolesterolet LDL.

Någon som vet något om detta?
    Här hittar du info om kolesterol: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle

Duntoffla - C'est moi! Jag har lagt till alla som har ansökt så jag hoppas du finns med i gruppen nu!   

• Southern Belle
    villis skrev 2011-08-23 21:43:05 följande:
    Hej!

Jag började med lchf i förrgår och har ont i magen som attans, även illamående, har hört att det är så de första dagarna? När började det vata för er som kört länge? :)
    Känns jättebra än så länge!
    Jag mådde jättedåligt den första veckan. Hade huvudvärk, frös, var yr och skakig och hade jättehög puls.. Kände mig som en knarkare som tände av.... Snacka om att socker är ett gift...!!! Efter en dryg vecka vände det och nu är det såååååå skönt att aldrig känna av blodsockerfall som tidigare fick mig att bli ett grinigt monster...

Se till att dricka mycket vatten nu i början! Kolhydrater binder vätska i kroppen och man får lätt vätskebrist i början när man lägger om kosten. Det kan ge huvudvärk, illamående, hård mage osv...

Lycka till!
  • Southern Belle
    Grålle skrev 2011-08-23 22:26:32 följande:
    Idag är det ett år sedan jag började med LCHF. Resultatet är -30 kg . Jag mår fantastiskt bra av att äta så här!
    Grattis!
  • Southern Belle
    rednose skrev 2011-08-23 22:15:37 följande:
    Jag känner mig lite misslyckad... Hoppas på pepp.

Saken e den att jag inte går ner. Jag har stått still nu i 3 veckor. Går ju inte upp heller och träningen börjar ge synliga resultat så jag är inte missnöjd med kroppen heller egentligen men skulle ju ner till ca 66 och jag har fortfarande 5.5 kilo kvar.
    Åker till USA om ca 9 veckor o vill vara SNYGG som aldrig förr! var väldigt gravid sist jag var hemma o nu SKA jag fan visa att man kan vara i grymmeform trots att man e småbarns mamma.
    Vad ska jag göra?!?
    Ska jag testa 80/80/20 eller va? Tycker det känns som jävligt lite mat bara?
    Å andra sidan står jag mig bra på äggmjölkslatte så jag kanske kan ta det till lunch oxå før att hålla nere kolisarna o allt annat? Eller? Vad är smartast?
    Tänker ju oxå som så att då jag tränar kan jag ju inte gärna svälta kroppen för då når jag ju aldrig de resultat jag vill ha och jag har heller ingen kust att tokdeffa...
    Tips?!? Hjälp snälla!
    "Träningen börjar ge synliga resultat" skriver du! Då har du säkert tappat fettkilon och istället byggt muskler! Muskler väger ju mer än fett vilket kan förklara att det står stilla på vågen! Har du mätt dig för att se om det har blivit någon skillnad runt kroppen? Det är egentligen ett bättre sätt att mäta förändringen på!

En del provar ju annars att nolla kolhydraterna en liten period för att kicka igång viktminskningen. Kanske nåt att testa?

Lycka till! Det hinner hända mycket på 9 veckor! Och nu blev jag nyfiken, vad ska du göra i USA?
  • Southern Belle
    rednose skrev 2011-08-24 08:41:42 följande:
    Southern Belle - jag ska över på jobb. Plåta barnporträtt etc. Mina gamla hoods är SF Bay area. :)
    Vad kul! Lycka till! 
  • Southern Belle
    FiaFunderar skrev 2011-08-24 13:56:53 följande:
    Ville sätta igång viktminskningen igen efter en väldigt lat, god och skön semester och började förra måndagen (15/8). En hel del träning och åt väl inte så där jätte mycket kollisar.
    Vägde mig i måndags igen och vågen visade... uppåt!!! Skrikandes Så förbannad jag blev. Så i måndags bestämde jag mig för att köra strikt LCHF och vips så försvann 1,5 kilo... på 2 dagar! Sjukt... men bra Solig

Idag blir det kasslergratäng till middag. Blir den god så kommer jag lägga upp receptet i recept-tråden. Tyvärr har jag inte lyckats ätit något idag eftersom jag oroar ihjäl mig för min hund som ligger på djursjukhuset - huggormsbiten Rynkar på näsan

Så för att hålla tankarna borta från det så har jag förberett dagens middag... Hoppas den blir god som sagt!     
    Härligt att din strikta diet gav resultat så snabbt!
    Hoppas vovven kryar på sig!!!
  • Southern Belle
    Videli skrev 2011-08-28 15:44:54 följande:
    Vi äter oftast chilimarinerad blomkål
    Det lätt gott!! Hur gör du det?
  • Southern Belle
    BeccaStina skrev 2011-08-28 15:00:10 följande:
    guuud har världens dilemma här hemma, vi behöver åka och handla och sambon är suuuper sugen på kött, hellst entrecote, men jag vet inte vad jag ska göra till det!

Tidigare har vi ätit entrecote med potatisgratäng och en sås på creme fraich (lätta alternativet), soltorkade tomater, basilika och timjan.. men det passar ju inte nu!!!!

vad har ni till erat kött??
    Bea! 

Eller coleslaw! Min favorit: 

400 g vitkål
    1 dl majo
    1 dl creme fraiche
    1 msk fransk senap
    1 msk pressad citron
    hackad persilja

Eller en supergod avocadosallad: 
    Rör ihop olivolja, hackad gräslök, pressad vitlök och basilika. Tillsätt avocado i bitar, fetaost i bitar, hackad tomat och purjo.

• Southern Belle
    Faile skrev 2011-09-01 14:14:31 följande:
    Var så kul när jag handlade idag så var vi 3 st i kön och våra korgar hade nästan identiskt innehålll, ni vet, grädde, ostar, bea, smör osv. Lite kul när man ler mot varandra så där igenkännande.
    Lchf kanske är en liten sekt ändå
    Hahaha!
  • Southern Belle

Tipsar om en intressant - och viktig!! - föreläsning som handlar om barns kost och hälsa och hur dagens kost påverkar våra barns kroppar! Allt fler barn blir överviktiga och många föräldrar kan nog känna att de skulle vilja ha tips och råd på hur man kan ge barnen bra matvanor och en sund livsstil!

På MammaStudion i Alingsås den 13 sept och i Göteborg den 11 okt. Info hittar ni på MammaStudions hemsida!

Tetran - Tipsar om "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt som ger massor om bra info om lchf och "LCHF - husmanskost" eller "LCHF - för kvinnor", två informativa böcker med massor av goda recept, skrivna av Anna Hallén! Och vill du skynda på fettförbränningen lite är kokosolja det idealiska fettet! Googla på kokosolja så hittar du massor om hur nyttigt det är!
    Lycka till!

• Southern Belle
    Crazy Baby skrev 2011-09-10 16:48:41 följande:
    Asereht - låter ju toppen! Kanske ska ge det ett försök! Men just nu är jag ju lite rädd att få ett anfall till, det är ju inte speciellt kul!
    Jag opererade bort min gallblåsa för några år sedan, innan lchf dock. Vad som ger anfall är oerhört individuellt och jag kan inte minnas att jag fick anfall efter att ha ätit ägg och fett. Däremot kanel och gröna grönsaker som gurka och grön paprika. Du får testa dig fram! Börja försiktigt och se hur det känns! Håller tummarna att du slipper fler anfall. Det är verkligen inte kul......

Att äta lchf med borttagen gallblåsa fungerar utmärkt för mig! Jag får lite känslig mage de dagar jag har ägglossning och mens och då tål jag inte för mycket kokosolja. Det är det enda jag märker...

Lycka till!
  • Southern Belle
    AgnesGN skrev 2011-09-15 21:00:22 följande:
    Fått veta idag att jag troligtvis har något som kallas PCOS, vilket gör att jag har svårt att bli gravid och det kan även förklara min övervikt. Är ledsen och förtvivlad just nu.

Men min läkare trodde att min kost, såklart LCHF, kommer hjälpa mig både att fortsätta gå ner i vikt och hålla min insulinnivå på ett stabilt och lagom lågt läge. Jag ska göra allt jag kan för att kämpa på med min livsstilsförändring. Nu är det på allvar, något jag MÅSTE  hålla i för resten av mitt liv. Kan säga att min motivation ökade väldigt mycket. Samtidigt som den sjönk och jag blev sugen att lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet, ha hinkvis med godis och sen ligga där och gråta och käka gott resten av livet och aldrig kliva upp....
    Vad tråkigt! Förstår att du känner dig ledsen! Men nu vet du vad problemet är och det finns hjälp att få! Först och främst är du redan på rätt väg genom din kost!!! Heja dig!!!
    Håller tummarna för dig! Vet hur jobbigt det är att vara nere i infertilitetsträsket.... Stor kram!

http://www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid
  • Southern Belle
    TedsMamma skrev 2011-09-15 22:30:36 följande:
    Någon som vet nån kräft eller räksallad man kan äta? Har vart sugen i flera dagar :))
    Kolla innehållsförteckningen på dem i din affär eller fiskbutik! Eller gör egen! Det blir godast!
  • Southern Belle
    Dissan skrev 2011-09-23 18:56:56 följande:
    Ngn som vet hur många kolhydrater det är i ölkorv? Står inget på förpackningen:(
    Riddarheims ölkorvar innehåller 1 g/100 g.
  • Southern Belle
    Marlean skrev 2011-10-22 23:25:31 följande:
    Utav nyfikenhet kommer här en fråga till er alla:

Hur länge har ni hållt på med LCHF och hur mycket har ni gått ner?  

Jag började i slutet av november förra året. Hade som mål att bli av med mitt enorma sockerbegär och ca 8 kilo. Gick ner 10 kilo de två första månaderna (trots en hel del julgodis.. ). Sen fortsatte kroppen att gå ner ytterligare 5-6 kilo de närmsta månaderna. Har fortsatt att äta lågkolhydratkost för att jag mår så bra av det! Min tidigare så svullna och bubbliga mage är lugn som en filbunke! Inte en prutt på månader! Jag är inte jättestrikt utan har hittat en bra balans och är viktstabil!
  • Southern Belle
    Joggi skrev 2011-10-24 17:09:05 följande:
    Jag gjorde hemgjord:) Men hade nog köpt en bytta och provat om den fanns här, men det gör den inte:(
    Sörj inte! Den är verkligen inte god... Hemmagjord är mycket godare! Eller bara vipsgrädde med lite vaniljpulver i! Mmmm!

När vi ändå är inne på godsaker, måste tipsa om min favorit; lyxig chokladmousse! Den gör man såhär: 

LYXIG CHOKLADMOUSSE

100 g mörk choklad
    1 msk starkt kaffe
    2 äggulor
    3 dl vispgrädde

Smält chokladen. Rör ner kaffe + äggulor. Låt svalna. Vispa grädden krämig (ej för hårt för då blir moussen grynig). Vänd ner hälften av grädden. Blanda väl. Vänd ner resten och blanda med stora, luftiga tag. Häll upp i skål eller portionsformar. Stelna ca 3 tim i kyl. Lägg gärna några hallon i botten eller toppa med hackade nötter. Servera med vispad grädde.

Eller ischoklad! Sååå gott! Och nyttigt! Smält 100 g mörk choklad (jag använder oftast Anton Bergs 81%-iga). Låt 50 g kokosfett smälta i chokladen (jag använder Cocosa utan kokossmak). Om du vill, droppa i 1-2 droppar pepparmintolja. Häll upp i formar. Förvaras kallt! Eller som i mitt fall; i magen! Ett utmärkt sätt att få i sig det nyttiga och fettförbrännande kokosfettet!

Får nog gå och göra några ischoklad till kvällsmat...

• Southern Belle
    Joggi skrev 2011-10-24 12:37:00 följande:
    Vägning idag! -0 kg. Suck:( Inte så roligt alls! Men jag får ta med mig mina resultat från vecka 1 och 2 och kämpa vidare!

Vecka 1, - 5 kg
    Vecka 2, -4 kg
    Vecka 3, -0 kg

Tänkte dra ner på mejeri den här vecka. Har ätit ganska mkt mejeri vecka 3 och jag tror det är boven faktiskt. Känns som jag slösat bort en hel vecka:( 
    Wow!!! Vilket resultat! Kan iofs förstå att du hade förväntningar även på vecka tre efter en sådan start och som du säger, vem vill ha en nolla, men ändå, 9 kilo!!! Tjihooooo!

I mejeriprodukter finns mjölkproteinet kasein som hos vissa triggar igång ett ganska kraftigt insulinpåslag. Jag märker tydligt på vågen när jag har varit frikostig med mejeriprodukterna. Och vise versa!

Hoppas du får minus nästa vecka!
  • Southern Belle
    Postis skrev 2011-10-24 21:29:01 följande:
    En fundering... Sambon har köpt hem en stor uppsättning kokosfett med smak. Hur funkar det när man gör ischoklad?
    Då smakar den kokos! Jag har inte testat men choklad och kokos är ju en kombination som funkar! Prova med en liten bit och se! Ta 2 delar choklad och 1 del kokosfett!
  • Southern Belle
    Bedhead skrev 2011-10-24 21:50:53 följande:

Jag har en fråga. Jag är duktig och fuskar inte alls från måndag morgon till fredag kväll. Men på fredagkvällen slinker lite av ungarnas chips in. På lördag kanske några av deras godisar. Sedan tar jag nya tag varje måndag igen. Vad händer när man gör så? Går man ner i vikt, fast långsammare? Eller kan man bli tjockare? Jag har ingen våg, men det enda jag märkt på tre veckor är att magen blivit plattare. Det blev den nästan omgående, men efter det tror jag att jag stått rätt stilla.

Det är väldigt individuellt hur man klarar av "snedsteg". Vissa går ner i vikt ändå, andra gör det inte. Så länge du inte känner att du får svårt att hålla dig under resten av veckan och inte har bråttom att gå ner i vikt kan du väl fortsätta så om du vill!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**