Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

mikroE skrev 2011-04-05 16:26:19 följande:
    Nä men de utvecklar visst mögel som kan vara giftigt. Är de mögelfria är de OK men det är väldigt lätt de möglar.

Jag tål bara mandel och pistage så för mig är detta dock en icke-fråga. Jag äter några mandlar ibland som snacks och lagar bröd ibland med malda mandlar men mannen har någon sort mani på mandel, han kan sätta i sig en påse helt själv (sedan får han diarre och jag skrattar åt att ibland straffar gud folk på naturlig väg). Men det är inte är kul när  man vet man har en hel påse och börjar göra något och upptäcker att så inte är fallet.
    Aha! Tack för infon!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle

Jag måste erkänna att jag tycker äggmjölkslatte låter lite oaptitligt, trots att jag gillar ägg, men jag känner att jag måste testa efter alla lovord man läser överallt! Dessutom har jag börjat att få problem med kramper i ben och armar och jag förmodar att det beror på stort kalciumintag, så ett alternativ till grädden i kaffet vore ju fint!

jeng skrev 2011-04-05 17:14:02 följande:
    Nån som kan tipsa på hur jag kan göra en pastasås, helst utan både kolhydrater och kalorier!!?? Dagens utmaning.... Vill ha shiratakinudlar till mina biffar ikväll, men vet inte hur jag ska få till det.... Har gjort av med det mesta av dagens matbudget redan...

Utan kolhydrater och kalorier? Vad finns kvar då? Vatten?  

• Southern Belle

Nån annan som har fått kramp sen ni övergick till LCHF? Jag känner smådragningar i musklerna på händerna, på fötterna och i vaderna i stort sett hela tiden och får riktig kramp på natten. AJ! Det har kommit smygande och blivit värre den sista veckan. Har förstått att det kan bero på att man som lchf-are äter mycket mjölkprodukter och får för högt kalciumvärde i förhållande till magnesium (som finns rikligt i fullkornsprodukter, frukt och grönsaker). Har testat att dra ner på kalciumet och ta magnesiumtillskott men det hjälper inte... Eller så måste man hålla på i några veckor innan det ger resultat? Försöker dricka mycket för att se om det kan bero på vätskebrist och idag har jag bäljat i mig massor men kramperna är kvar... Ska jag behöva börja äta kolhydrater igen?! VE och fasa!

Behöver tips och goda råd!

• Southern Belle
    helene306 skrev 2011-04-08 11:30:42 följande:
    Nu är det konstaterat, jag har sabbat min dator. Fick återställa den och nu är det tömd på precis allt: bilder, bilder, bilder, dokument och allt annat som tagits emot eller laddats ner. Fan. Jävla. Skit.

Men men, dottern fyller 1 idag så det är bara att blicka framåt.
    Trist... men som du säger, det är bara att blicka framåt! Ha en härlig dag och fira er 1-åring ordentligt! Det är ju trots allt bara bilder och dokument som är borta, det viktigaste finns ju kvar!

Jucea - Hoppas du hittar ditt sätt att bli av med dina sista kilon. De har ju alltid en tendens att sitta kvar lite extra hårt.. Sen är det ju så att lyckan sitter ju inte i vikten så kanske är det bra att ta tag i det där som "gnager". Själv är jag väldigt fascinerad av positiva affirmationer och mindfulness och sådant "flum" för att stärka sig själv och bygga upp sin självkänsla. Måste tipsa om en fantastisk butik på nätet www.kreativinsikt.se. Surfa gärna runt där eller beställ katalogen och sug i dig all positiv energi från alla må-bra-produkter man kan hitta där! Stor kram till dig!

Ha en härlig fredag alla! Ikväll står kycklingklubbor och coleslaw på menyn för min del. Mmmmmmm!
  • Southern Belle
    Mandel skrev 2011-04-08 14:57:16 följande:
    Jag vet inte hur det faktiskt ligger till rent faktamässigt, men efter att två personer som jag känner kört LCHF och i mina ögon varit väldigt mycket sjuka så har jag satt sambandet LCHF= mycket sjuk.
    Båda två hävdar dock att de anser sig må jättebra på LCHF.
    Varför är de hemma ifrån jobbet i flera veckor i sträck för olika infektioner, förkylningar, hjärtbesvär osv om de mår så bra?

Själv har jag kört alldeles för kort tid för att kunna göra en utvärdering av mitt mående i samband med LCHF.
    Många hävdar ju tvärtom, att de blir friskare av att äta lchf. Fast det gäller ju som alltid att man äter varierat för att täcka alla behov - och även en lchf:are kan äta ensidigt och få brist på ett och annat....

I vår familj har alla utom jag legat i influensa först hela december och sen hela februari. Vecka ut och vecka in med hög feber och hosta och värk. Själv har jag inte ens varit snuvig! Självklart kostens förtjänst hävdar jag!
  • Southern Belle
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-08 15:36:32 följande:
    Usch, jag känner mig helt rörig i huvudet. Har börjat känna av suget igen efter att ha vart "sug-fri" i stort sett sedan jag började med lchf för 7 veckor sedan. Fast det spelar ingen roll vad det är, bara jag får tugga..
    Känns nästan lite som hetsätningssymptom som börjar komma tillbaka.. Har gått fram å tillbaka mellan soffan å kylskåp/skafferi både igår å idag.. Har tryckt i mig buffalowings idag bara för att få tugga på nått. Känns bättre att ja trycker i mig sånt tillåtet än om ja skulle trycka i mig mannens chipspåse..

En veckas ledighet utan måsten skulle passa nu känner jag.. Eller åtminstonde en stor godispåse å en fet pizza..

Gnäll, gnäll, gnäll.. Blääää!

Nehe, man kanske ska ta å göra chokladmousse å kränga hela skålen på en halvtimme (Y)
    JAg har också sådana dagar. Men du, gör en fet pizza och vräk i dig med gott samvete! Det finns ett bra pizzabottenrecept nånstans här på nätet, ska leta reda på det och återkommer!
  • Southern Belle

Funderar på det här med kokosfett, det "vanliga" paketet i mataffären, i folié, det är ju härdat. Bör man låta bli det? Har sett nån här nämna Cocosa, är det bättre?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**