moshmosh skrev 2011-06-23 18:57:32 följande:
Åh tack för svaren :)
JAG är inställd på att äta strikt LCHF hela tiden, fast det är mest min omgivning som gör mig osäker.
Är du säker på att du får i dig tillräckligt med kolhydrater och vitaminer?
Du ska inte köra en GI-variant? m.m.
Det är sådant jag har fått höra, och det gör mig väldigt osäker.
JAG mår toppen med att äta lite kolhyd. och jag får absolut inte gå upp i vikt, strikta order från barnmorska(hon tycker jag ska följa livsmedelverket=lättprodukter)
Varför kan jag kan jag inte äta LCHF om det funkar för mig? :)
Vad är det som är så FARLIGT? ;)
En fråga till: Är det OK om man skulle fortsätta gå ner i vikt för att jag äter LCHF?
Kram!
Jag personligen tror inte att något är farligt. Att äta sunt och hälsosamt kan väl aldrig vara farligt? Om jag helt ovetenskapligt spånar lite skulle kanske barnet kunna bli lite mindre. Inte för att du inte äter bra utan för att socker tvärtom skulle kunna göra barnen större. Som sagt, det
Däremot är jag övertygad om att det är bra att du undviker lättprodukter! Mejerifetter och mättade fetter är bra för hjärnans celler! Ät också rikligt med omega 3 och D-vitamin!
Att gå ner i vikt under graviditeten är inte farligt så länge DU mår bra! Barnet tar det den behöver från dig! Om du däremot känner dig mer trött och orkeslös än "normalt" under en förlossning (vilket kanske är svårt att avgöra eftersom man kan bli helt däckad av trötthet ändå....

) så behöver du inte oroa dig! Tänk så många kvinnor som mår illa och kräks och går ner i vikt pga det - deras bebisar föds ofta utomordentligt välmående ändå!
På tal om illamående - DET kan kanske ställa till det för dig om du vill äta strikt! Ibland har gravida svårt för fett och t ex kött.. och iband vill kroppen att man äter allt möjligt konstigt...

Du får testa och prova dig fram!
Lycka till!