Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-06-23 16:03:49 följande:
    Jag tycker också det verkar konstigt att man kan ha ägglossning och sen INTE blöda.. :/ Därför jag undrar vad som är "fel".  Jag minns inte riktigt, har för mig att det var någon månad sedan eller nått sånt, eller det kan nog vara mer än en månad föresten.. fasen, jag kommer inte ihåg! 
    Är det bara vid ett tillfälle eller har du fått positivt utslag flera månader i följd? Vad som är bra att veta är att positiva ägglossningstest inte är någon garanti för att ägget verkligen släpper - de visar bara att kroppen förbereder sig inför ägglossningen genom att LH-hormonhalten ökar. Det som sen kan hända är att äggblåsorna antingen växer för dåligt  och inget ägg mognar eller att de växer _för_ bra och blir cystor. I inget av fallen sker ägglossningen.

Om så är fallet håller jag tummarna att din ägglossning snart kommer igång som den ska! Som sagt, kroppen kan strula ett tag efter hormonella preventivmedel. Fast börja med att ta ett nytt graviditetstest! *håller tummarna*
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    moshmosh skrev 2011-06-23 18:57:32 följande:
    Åh tack för svaren :)

JAG är inställd på att äta strikt LCHF hela tiden, fast det är mest min omgivning som gör mig osäker.
    Är du säker på att du får i dig tillräckligt med kolhydrater och vitaminer?
    Du ska inte köra en GI-variant? m.m.

Det är sådant jag har fått höra, och det gör mig väldigt osäker.

JAG mår toppen med att äta lite kolhyd. och jag får absolut inte gå upp i vikt, strikta order från barnmorska(hon tycker jag ska följa livsmedelverket=lättprodukter)
    Varför kan jag kan jag inte äta LCHF om det funkar för mig? :)

Vad är det som är så FARLIGT? ;)

En fråga till: Är det OK om man skulle fortsätta gå ner i vikt för att jag äter LCHF?

Kram!
    Jag personligen tror inte att något är farligt. Att äta sunt och hälsosamt kan väl aldrig vara farligt? Om jag helt ovetenskapligt spånar lite skulle kanske barnet kunna bli lite mindre. Inte för att du inte äter bra utan för att socker tvärtom skulle kunna göra barnen större. Som sagt, det

Däremot är jag övertygad om att det är bra att du undviker lättprodukter! Mejerifetter och mättade fetter är bra för hjärnans celler! Ät också rikligt med omega 3 och D-vitamin!

Att gå ner i vikt under graviditeten är inte farligt så länge DU mår bra! Barnet tar det den behöver från dig! Om du däremot känner dig mer trött och orkeslös än "normalt" under en förlossning (vilket kanske är svårt att avgöra eftersom man kan bli helt däckad av trötthet ändå.... ) så behöver du inte oroa dig! Tänk så många kvinnor som mår illa och kräks och går ner i vikt pga det - deras bebisar föds ofta utomordentligt välmående ändå!

På tal om illamående - DET kan kanske ställa till det för dig om du vill äta strikt! Ibland har gravida svårt för fett och t ex kött.. och iband vill kroppen att man äter allt möjligt konstigt... Du får testa och prova dig fram!

Lycka till!
  • Southern Belle
    Southern Belle skrev 2011-06-23 21:09:09 följande:
    Jag personligen tror inte att något är farligt. Att äta sunt och hälsosamt kan väl aldrig vara farligt? Om jag helt ovetenskapligt spånar lite skulle kanske barnet kunna bli lite mindre. Inte för att du inte äter bra utan för att socker tvärtom skulle kunna göra barnen större. Som sagt, det
    Ooops, en halv mening försvann....

Som sagt, det här är mina egna funderingar! skulle det stå!
  • Southern Belle
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-06-23 21:09:38 följande:
    Nej två gånger har jag fått positivt utslag, men minns inte när det var, om det var nyligen.. Bra minne man har, haha. Måste vara avsaknaden av kolhydrater Flört Har ju inga grav.-symptom så det känns uteslutet. Får vänta in den röda floden helt enkelt ;) 
    Men tack i vilket fall! Glad
    Hoppas den kommer snart!
  • Southern Belle
    plopp76 skrev 2011-07-04 20:07:45 följande:
    Hur man än vänder och vrider på det är det ju så att vill jag gå ner i vikt så ska jag tillföra mindre energi än vad jag gör av med, right? Inte räkna kalorier, jag vet. Men det måste väl ändå finnas en balans?

Tack på förhand :)
    I senaste numret av LCHF-magasinet kan man läsa om Gary Taubes' bok "Varför blir vi feta? Och vad kan vi göra åt det". I tidningen skriver de att fetma inte handlar om kalorisk obalans utan om homonell obalans. Det som för oss feta är insulinet! Genom att sänka insulinnivån kan vi gå ner i vikt! Detta betyder att även motion är oviktigt i viktnedgångssyfte! Att motionera är givetvis bra för hälsan på andra sätt så det är inte en ursäkt att sitta kvar i soffan... ;) Men enligt Taubes går man inte ner i vikt enbart genom att börja röra mer på sig.

Jag har inte läst boken ännu men den verkar onekligen intressant!
  • Southern Belle
    Fiaz skrev 2011-07-11 17:11:22 följande:
    Hehe apropå jordgubbar, jag fuskade till det i helgen med en HEL DEL jordgubbar kan jag lova och vågen stog på +0,5kg så nu är det tillbaka på rätt spår igen här
    Eller fuskade vet jag inte om jag vill kalla det, snarare unnade mig
    Precis! Jordgubbar är inte fusk... De är sommar!!! Och med tanke på att man faktiskt bara lever bara en gång är det synd och skam att låta bli dem.... Jag kryper runt i vårt jordgubbsland varje dag och mumsar i mig mängder! GOTT!
  • Southern Belle
    Maddisen80 skrev 2011-07-11 20:14:14 följande:
    hjälp vad ska jag göra, jag har varit förstoppad 4 dagar
    Om du mår dåligt av det kan du lösa det akuta problemet med ett microlax från Apoteket. Sen kanske du kan prova att äta linfrön? Överdosera kokosfett? Det sistnämnda sätter fart på min mage vare sig det behövs eller inte... Fast det kan kanske bero på att jag inte har nån gallblåsa längre... *funderar högt* Motion? Tarmar behöver "röra på sig" för att fungera som de ska! Dricker du tillräckligt?

Hoppas du blir av med skiten!
  • Southern Belle
    poiuy skrev 2011-07-13 17:07:28 följande:
    Jag har ätit LCHF i tre dagar nu. Har haft konstant huvudvärk, helt matt i hela kroppen, ingen energi över huvud taget, magknip i omgångar... Tur att jag är ledig och kan stanna kvar i sängen större delen av dagen för jag orkar knappt ta mig utanför dörren. Min sambo som också har börjat samtidigt som mig, svimmade på jobbet imorse och känner sig ungefär som jag gör.

Ska det verkligen vara så här? Jag har läst på om övergångssymptomen men trodde nog inte att det skulle vara riktigt så här illa... Börjar bli lite jobbigt.
    Jag kände likadant! Nästan som en knarkare som "tände av"....  Snacka om att man var beroende av socker.... Drick mycket vatten! Prova att äta oftare! Och håll ut! Det går över! Jag kommer inte exakt ihåg hur många dagar mitt höll i sig men det var inte särskilt länge i alla fall!

Lycka till!
  • Southern Belle
    rednose skrev 2011-07-21 15:47:52 följande:
    Funderar på om min menscykel rubbats av LCHF? Kan det bli så?
    Jag slutade amma för 3 månader sedan och har haft mensen en gång sedan dess men nu verkar den inte komma tillbaka. Tror inte jag är gravid heller för jag tog ett test för typ en månad sedan... kan ju varit för tidigt att testa såklart men jag känner mig inte gravid alls. (brukar känna det riktigt tidigt men dock har bysten växt sen jag började med LCHF, som någon även berättade kunde hända..)
    hoppas inte, och hoppas, att jag är gravid... Lite mycket planer ivägen men samtidigt vore det ju ändå skitkul. :))
    Får nog ta o köpa ett test till så jag vet... UUUäääää! 
    Min menscykel, som tidigare varit väldigt regelbunden, har börjat att strula lite de senaste månaderna.. LCHF eller ålder, vad vet jag?!

I vilket fall som helst är det inte alls ovanligt att mensen strular efter att man har ammat! Man kan få mens trots att ägglossningen inte har kommit igång ännu och då kan mensen komma väldigt oregelbundet. Lycka till!
  • Southern Belle
    jeng skrev 2011-07-23 18:18:44 följande:
    Äntligen, ÄNTLIGEN har jag börjat känna lite pepp igen inför att ta tag i maten!! Jag mår fortfarande inte bra, men jag börjar lessna på den dåliga maten och det är ju positivt :-P Har plöjt ett par lågkolhydratböcker sista dagarna och det brukar ju alltid peppa lite extra!

Hoppas att jag kommer igång så det inte blir nåt bakslag nu!! 
    Heja! Heja! Hjärta
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**