Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

lillabebben skrev 2011-05-25 09:25:08 följande:
    En fråga till dig Denebola, som väl äter bara för hälsans skull (och ni andra som inte äter för viktnedgång): Hur ser en matdag ut? Vad ligger ni på i kolhydrater/fett? Jag tycker det är svårt att få i mig tillräckligt, samtidigt som jag inte står mig speciellt länge på en måltid och därmed småäter en del. Igår åt jag tex. frulle på tre ägg, ett par skivor salami, lite riven ost, en skvätt grädde och lite paprika samt kaffe med grädde. Ändå sög det i magen efter två timmar. Antingen äter jag för lite eller så är jag skadad av mitt tidigare höga intag av socker (?) så det skulle vara intressant att se hur andra, som inte äter för att gå ner, äter.
    Din frukost igår bestod ju av en hel del protein men hur mycket grädde drack du? Protein kan, om det inte förbrukas, omvandlas till glukos som ger blodsockersvängningar och man känner sug... Du kanske kan byta ut en del av proteinet mot fett?

Jag försöker hålla mig viktstabil nu och äter tre gånger per dag. Igår åt jag detta: 

Frukost: äggmjölkslatte gjord på två äggulor, ½ dl grädde, ca 25 g smält kokosolja o kaffe.

Lunch: 1½ chorizo o wokgrönsaker stekta i rikligt med olja.

Middag: Pizza gjord på ponesliknande botten, tomatpuré, skinka, mozzarella, basilika o olivolja ringlat över.

Jag har ingen större koll på fördelning men jag upplever att lchf-tänket har satt sig ordentligt efter att ha hållit på i 6 månader så det går liksom av sig själv att undvika kolhydraterna. Det händer att jag tappar ett kilo då och då av bara farten fast jag redan har nått min målvikt. ;) Jag äter en del nötter varje dag eller kanske en morot för att späda på mitt kolhydratintag lite. Bröd, potatis och pasta känns däremot väldigt avlägset...  Däremot dricker jag gärna ett glas rött och tar en bit brie frampå kvällen några gånger i veckan. Alkohol kan ju hämma viktnedgången men verkar inte ha påverkat min viktnedgång.  
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    yena89 skrev 2011-05-25 10:27:14 följande:
    Har inte fått ett plus än men har symptom (illamående, trötthet, molvärk, stickningar, halsbränna mm) och känner mig konstig så kanske kan svara ändå. Mått illa i en vecka och har haft svårt för LCHFmat. Dom första dagarna tryckte jag i mig det ändå men åt mkt mindre än jag brukar. Nu dom senaste tre dagarna nästan kräks jag av LCHFmat så jag har börjat "späda ut det" med kolhydrater. Mest nudlar och äter mera frukt och mindre fett. Mår fortfarande illa men får ner maten iaf. Tror inte LCHF är farligt, man får ju i sig vitaminer och alla näringsämnen egentligen. Men man kan ju ligga på 50g kolisar istället för 20 och minska lite på fettet. Köra lite GI-fas2 liksom.
    Är dessutom extremt sugen på päronyoghurt och saltgurka...som jag vill doppa i yoghurten xD men har lyckats avstå änsålänge :P
    Tyvärr har jag gått upp 2kg men men
    Så spännande! Saltgurkesug har jag känt vid två av tre graviditeter! (Båda pojkar, andra gången blev flicka! ) *håller tummarna*
  • Southern Belle
    yena89 skrev 2011-05-25 10:52:20 följande:
    Jag kände det förra gången också, men då slutade det i MF.
    Tack ^^ vet inte än om jag ska hoppas på ett plus eller minus. Skulle ju självklart välkomna ett barn även om det kanske inte är rätt tillfälle nu men vi får se :) Om Gud ger mig ett barn så finns det nog en plan bakom ^^
    Vad är egentligen rätt tillfälle? Min erfarenhet är att barnen kommer när de kommer!

Trist med mf.... Har också ett i bagaget men det skedde så tidigt att inget saltgurkesug hade chansen att infinna sig!
  • Southern Belle
    selmv skrev 2011-05-25 17:49:05 följande:
    Hej

är det ngn mer än jag som har en mage som reagerar med diarreer?
     Vet inte riktigt vad det är som gör att jag får det men kan det vara för mycket fett?
    Jag har opererat bort gallan och det har hänt några gånger att magen har protesterat mot fettmängden. Bara på morgonen dock, när jag ätit mycket fett på fastande mage och det har alltid handlat om äggmjölkskaffelatte gjord på två äggulor, grädde och kokosfett - en ganska tuff start för en mage utan gallblåsa... Oftast går det bra om jag håller nere kokosfettet till max 25 gr och inte tar alltför mycket grädde. Men som sagt, det har hänt att frukosten har passerat rakt igenom.... Jag märker också att magen är mer känslig under vissa perioder i menscykeln så hormonerna gör sitt också! Har du ALLTID diarréer eller är det periodvis?
  • Southern Belle

Så här säger för övrigt Kostdoktorn angående diarré:

"Vissa verkar ibland få fett-diarré (choklad-puddingliknande) av stora mängder fett i kosten. Det brukar vara övergående, magen vänjer sig oftast och blir bättre på att ta upp större mängder fett i längden. Men anpassningen kan i enstaka fall ta månader eller mer.

Man kan då försöka att inte äta allt för stora mängder fett vid samma tillfälle, utan sprida ut intaget över fler tillfällen under dagen. Man kan även prova att äta mer fibrer, gärna i form av ovanjords-grönsaker."

Mycket skitsnack här i tråden på sistone...

• Southern Belle
    Fiaz skrev 2011-05-26 09:16:14 följande:
    Måste köpa lunch idag, ingen lunchlåda idag :( meten jag är sugen på grillad kyckling, Ica har sjukt god, förslag på färdiga tillbehör? Som inte är bara sallad alltså
    Lite plockmat! En bit brieost eller feta, oliver, avocado osv.... Köp en liten miniflaska med olivolja för mer fett!

Vår Ica Maxi har numera salladsbuffé i lösviktsformat! Grymt mycket gott där; ägg, ostar, oliver, skaldjur, kyckling, grönsaker osv.... Kolla om det finns på din ica!
  • Southern Belle
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:07:59 följande:
    Hej jag har gått ner 3 kg på en vecka är ganska stolt :)
    Najs!
  • Southern Belle
    Linda1976 skrev 2011-05-26 20:02:03 följande:
    Jag skulle testa att göra frökex m kanel&pepparkakskryddor, tänkte jag... Att ha som "fika" m kanske lite Philly & kanel på... Det smakar vedervärdigt. Nån mysko bismak, nästan bitterbränt. URK.

Testa INTE detta! 
    Man lär sig av sina misstag heter det ju....

Hittade det här häromdagen men har inte hunnit att testa. Det låter gott i alla fall!
    http://mariannslchf.bloggsida.se/bakverk/lunchpepparkaka
  • Southern Belle
    Fiaz skrev 2011-05-26 13:04:40 följande:
    Köpte babybell ost, en grekisksallad från plockdisken, fetaost, oliver rödlök tomat och gurka! Jättegott
    Är även duktig och försöker peta i mig skinnet på kycklinglåren, det är svårt men det går haha
    Mmmmmmm!
  • Southern Belle
    Nessima skrev 2011-05-27 10:32:23 följande:
    Är det någon här inne vars vikt nu har stabiliserat sig på vad kroppen verkar tycka vara rätt nivå? Är du nöjd med den vikten själv och vad ger det dig för BMI?

Funderar på vad som är rimligt att vänta sig som nedgång, har trots allt "bara" ett BMI på 24, det vill säga mest kosmetiska kilon/cm att tappa.
    Min vikt har stabiliserat sig ganska väl nu, äter samma som förut men går inte ner något nämnvärt, kan pendla ett kilo upp och ner beroende på vad jag har ätit och menscykel. Jag är 175 cm hade som målvikt att gå ner till 68 kilo och väger nu 62. Så min kropp ville gå ner mer än jag! Är nöjd med vikten och har ett bmi på 20.2.

Ensamamma - Kramp i benen hos lchf:are beror ofta på den oblans mellan kalcium och magnesium man kan få om man äter mycket mejeriprodukter samtidigt som man skär ner på spannmål, frukt och grönt. Äter du mycket ost och mejeriprodukter kan du prova att ta magnesiumtillskott! Du kan ta 600 mg/dag eller ännu mer under några veckor för att se om det blir bättre! Får man i sig för mycket magnesium visar det sig genom diarré, så sprid gärna ut dosen över dagen och prova dig fram till en lämplig dos för just dig! Eller så minskar du ner på mejeriprodukterna och ser vad som händer! Det är hemskt med kramp, jag vet.... Hade en jobbig period men nu är det bättre! Hoppas du blir bättre snart!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**