Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

pysselmajjo skrev 2011-02-24 10:49:41 följande:
    Hej!

Brukar läsa tråden, men har aldrig haft nått vettigt att säga själv
    Lchf:ar sen ett par veckor tillbaka och känner att det går bra nu!

Testade ett recept på pannkakor häromkvällen och kan säga att dom är jättegoda, till och med mina kräsna barn älskade dom.
    Här är receptet ifall det är någon som vill prova: 

Antal portioner: 4

Ingredienser

5 st ägg
    4 4 dl vispgrädde
    0.5 0.5 dl husk
    1 1 dl kokosflingor
    1 1 krm salt
    4 4 dl mjölk
    Till servering
    vispad grädde, bär

Gör så här
    1. Vispa äggen och häll i grädde, husk, kokosflingor och salt.

2. Rör i mjölken. Låt sedan stå ett tag då husken gör att smeten tjocknar.

3. Stek i rikligt med smör (cirka 1/2 dl smet åt gången).

4. Servera med vispad grädde och bär.

Anledningen till att jag egentligen skriver är för att jag behöver tips på vad jag kan tugga på när vi ska på bio ikväll. Sambon och barnen ska äta popcorn så det känns ju sådär att sitta där utan någonting. Så, vad ska jag ta med mig?

Mörk choklad? Nötter? Några Babybel-ostar? (Och lite insmugglat vin? )

Ha en trevlig kväll!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    tiiitti skrev 2011-02-24 15:21:59 följande:
    Ska man inte va tredje-fjärde timme?? Eller de har jag kanske fått från gi, gäller de inte lchf?
    jag är inte hungrig så ofta, men jag trodde man aldrig skulle låta de gå mer än tre,fyra timmar imellan.
    så har försökt få in mellanmål, men tycker de är svåra.
    Numera äter jag 3 ggr per dag, nån enstaka gång 4 ggr. Tidigare var jag tvungen att äta ungefär var 3:e timma då blodsockret dippade och jag förvandlades till ett monster....
  • Southern Belle

Har ett supergott recept på kyckling, halloumi och cypriotisk sallad. Från en "vanlig" kokbok och den här rätten har jag bjudit på även innan min LCHF-tid så jag vet att den går hem hos alla! *springer och hämtar receptet*

• Southern Belle

Här:

Cypriotisk kyckling med haloumisallad, 4 port
     3 skinnfria kycklingfiléer, 125 g styck, skurna i bitar
    1 bukett oregano, hackad
    1 msk olivolja
    250 g haloumiost
    havssalt och peppar

Cypriotisk sallad:
    1 gurka, skalad och urkärnad
    4 stora tomater, flådda, urkärnade och skurna i klyftor
    1 rödlök, finhackad
    1 knippa bladpersilja, grovt hackad
    3 msk olivolja
    1 msk vinäger
    havssalt och peppar

1. Marinera kycklingbitarn i oregano, olja, salt och peppar. Låt stå i rumstemp i 2 timmar.
    2. Stek kycklingen i grillpanna, 15-20 min. Vänd bitarna så de får färg runtom. Lyft ur pannan och håll dem varma.
    3. Skär haloumiosten i 8 skivor och grilla dem i ca 4 min på varje sida i grillpanna.
    Servera med kyckling och salladen.

Tomat och lök är inte helt strikt men löken innehåller i alla fall massor av nyttigheter så den är värd att ätas! Som LCHF-are roffar man bara åt sig mest av salladsdressingen! 
    Gott med rödvin till!

Hoppas du får en trevlig kväll!

• Southern Belle
    linn78 skrev 2011-02-25 16:39:19 följande:
    Förresten, kan man bli kolhydratförgiftad? Om man tex knappt ätit några kh ett tag och så vräker man i sig saker som är kh-rika?
    Jag får uppsvälld mage (ser gravid ut) med olustkänsla, pruttar och magknip... Upplever också att jag samlar på mig vätska (t ex får svullna vader..). Det händer att jag tycker att det är värt följderna och mumsar i mig kolhydrater vid festliga tillfällen men jag väljer med omsorg!! Inte så kul om man är på fin middag och plötsligt ser gravid ut och går omkring och släpper sig....
  • Southern Belle
    Denebola skrev 2011-02-25 17:37:45 följande:
    Vad är ert bästa pizzabottenrecept? Shoot!

Sen får ni gärna inspirera mig vad gäller fyllning... Har kommit på tomatsås, skinka, svamp, ost... sen tog det stopp!
    Pizzabotten kan jag tyvärr inte hjälpa dig men tomatsås, parmaskinka, mozzarella och basilika är en underbart god fyllning! Eller pepperonikorv!
  • Southern Belle

Min dag har sett ut så här:

Frukost: Omelett på 2 ägg med persilja och paprika.
    Lunch: Chorizo och wokgrönsaker
    Middag: Pestogratinerad lax med smörstekta grönsaker och fetaoströra. 

Snart: lite vin och mörk choklad!

Ha en härlig fredagkväll! Hjärta

• Southern Belle

Måste bara tipsa om min favorit-cole slaw! Underbart god till kyckling, kött, köttbullar, korv.....

400 g vitkål
    1 dl majonäs
    1 dl creme fraiche
    1 msk fransk senap
    1 msk pressad citron
    hackad persilja
    salt o peppar

Jag brukar finhacka vitkålen och blanda tillsammans med röran. Vill man kan man koka upp den först för att få den mjukare.

Mums!

• Southern Belle
    The Kittycats skrev 2011-03-02 18:57:09 följande:
    Dop nästa helg, och jag tänker göra lunchbuffén vi ska ha, så LCHF-ig jag bara kan!{#emotions_dlg.djavulsk}

Hade tänkt göra två sorters paj i långpanna, vill gärna ha tips på bästa pajbotten a la LCHF.

Ska göra "cupcakes" och använda LCHF-muffisnreceptet, tycker det blir så festligt med färgad grädde och tex färska hallon som garnering.

Tänkte även gör morotskaka a la LCHF, har inget recept, någon som vill dela med sig? Kan ju goooogla, men det är bättre att någon rekommenderar ett recept som man provat känner jag.Drömmer

Så var det då doptårtan......vet inte alls vad jag ska göra, vill att den ska se ut och (nästan) smaka som vilken kolhydratspäckad tårta som helst, har inte hittat nåt intressant när jag letat. Har inte riktigt tid att experimentera heller....så har nån av er duktiga och kunniga tjejer några förslag mottages de tacksamt!
    Funderar dock på att använda ett lchfmuffinsrecept att använda som tårtbotten, det blir ju rätt likt nötbotten....vad tror ni?Solig
    Godaste pajbotten enligt mig finns på LCHF-butikens hemsida.
    www.lchfbutiken.se
    Se menyn till vänster.
    Min sambo gillar den, och han äter inte LCHF.Kul
    Kul, tänkte testa det!
  • Southern Belle

På tal om pannkakor, imorse fick jag inte ha dem ifred för barnen.. (Och det är ett gott betyg! ) Med vispad grädde med vaniljpulver och några blåbär på toppen är det himmelskt gott!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**