Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

**Den stora feta LCHF-tråden**

Man fryser oftast när man går ner i vikt, så det är inte så konstigt att många här fryser! En trevlig anledning!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle
    Knasis skrev 2011-03-06 10:00:23 följande:
    Jag har inga problem att låta bli potatis nu, men är lite orolig när nypotatisen kommer. De första nypotatisen med smör och salt är ju en himmelsk njutning!

Hur har ni känt när det är dags för nypotäterna?
    Är du färskpotatisar! Man lever bara en gång!
  • Southern Belle
    P3E skrev 2011-03-06 09:43:05 följande:
    På tisdag är det fetttisdag och jag har värsta beslutsångesten! Jag har lovat mig själv att jag ska få äta en semla då men börjar tvivla på att det är värt det. Kommer det verkligen vara så gott som jag inbillar mig?? Jag blir väldigt lätt triggad och risken är att jag frossar loss totalt...

Jag jobbar på ett konditori/bageri så självbehärskningen måste vara på topp! När jag började i november tappade jag kontrollen totalt och gick upp de 6kg jag hade lyckats gå ner
    Nu har jag återigen tappat dessa kg och vill fortsätta att gå ner men känner att om jag inte tillåter mig själv NÅGOT så blir jag fixerad vid det istället.

Så hur gör man? Äter och riskerar frosseri? Eller låter bli och riskerar frosseri pga att jag inte kan släppa tanken?
    Om det är något jag verkligen vill ha så äter jag det. Som sagt, man lever bara en gång och vissa saker är värda konsekvenserna (vilka i mitt fall är ett extrakilo och bullrig mage). Jag har iofs inte så svårt att få tillbaka disciplinen efter mina små "snedsteg". Jag ska i alla fall äta en semla!
  • Southern Belle
    Grålle skrev 2011-03-06 18:57:07 följande:
    Skulle man inte kunna göra en lista på vart alla bor? Skulle vara kul att tex. gå ut och äta lunch tillsammans och alla beställer "utan potatis, pasta eller ris". Om man är några skulle det vara kul att se servitisens min... Jag bor iaf i Nyköping.
    Bor i Alingsås och hänger gärna med på lunch i Göteborg!
  • Southern Belle
    Mamma Tes skrev 2011-03-07 09:34:02 följande:
    Japp! Det ska jag testa nästa gång.

Linda: Provade dina pannkakor till frukost igår. Dom första blev jättebra och väldigt lika i smak och konsistens som riktiga. Men smeten blev så tjock under tiden jag stekete så fick späda många gånger med grädde och sedan vatten. Så dom sista blev liksom sladdriga och bara försvann i munnen. Använde 2 små stekpannor för att lättare kunna vända dom och det gick åt 0,5 dl smet per pannkaka så det blev rätt många eftersom ajg var tvungen späda så många gånger. Smeten blev ju som gele/jättetjock efter ett tag Men gott var det! Smakade väldigt likt ett annat recept jag har.
    Jag har märkt att även om smeten blir tjock så flyter den ut  i stekpannan. Jag gör små plättar istället för stora (har svårt för att vända dem.. ) och då spelar det mindre roll att smeten tjocknar!
  • Southern Belle

Min mamma g

pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:57:48 följande:
    Ok, ni som gjort egna semlor...vad kan man använda som bulle? Har ni bara grädde till det?
    För mandelmassa kan ju inte äta...
    Min mamma gjorde alltid egen mandelmassa och hennes recept borde funka även på pones!

Gör så här: skär av hatten och gröp ur bullen, blanda innankråmet med mald mandel, lite sukrin och grädde tills du har en egen smaskig mandelmassa.

Får nog testa det själv!
  • Southern Belle
    yena89 skrev 2011-03-11 13:41:42 följande:
    Det där med mejeriprodukter, är det just kolhydraterna som är boven där eller är det nåt annat? För om jag inte orkar göra frukost eller har bråttom till skolan så dricker jag "gräddkaffe", 2dl kaffe och 2dl grädde och det håller jag mig mätt på till lunch, och då behöver jag itne äta mkt. Jag räknar kolhydrater just nu så jag vet att jag inte överstiger 20g per dag och jag brukar hålla igen på lunchen om jag ätit mkt kolhydrater till frukost men aa.

Sen äggmjölk, hur gör man det? och hur smakar det? Låter ju fruktansvärt äckligt. Men kan man ha i lite vaniljpulver, ekologisk kakao och liiite sötningsmedel så det blir varm choklad?
    Läste nånstans att det är mjölkpoteinet som är boven! Ju fetare mejeriprodukter desto bättre för då behöver man äta mindre mängd för att bli mätt!
  • Southern Belle

Bakade pones imorse med 1 tsk bakpulver och ett extra ägg. Plattade dessutom ut dem till tjocka tekakor istället! De blev jättebra!!! Hade brödkryddor i och flingsalt på och med Bregott och ost på var jag i himmelriket en stund!  

• Southern Belle
    P28 skrev 2011-03-12 09:23:16 följande:
    Glömde för övrigt att nämna igår att när jag var och handlade och gick förbi godishyllorna (och mitt hjärtebarn; lösgodiset) så kände jag... ingenting. Inte ett sug! Jag älskar dig LCHF!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**