Anonym (been there) skrev 2011-03-12 22:13:21 följande:
www.expressen.se/halsa/1.1563580/ditt-klamydi...
Sen förstår ju inte jag vad som är fel i att stötta en person som hamnat i en situation liknande den man själv varit i. Det är inte lätt och det kan vara påfrestande för förhållandet, utan att någon gjort något fel. Men jag kanske klev på en öm tå? Iaf, jag skrev ett inlägg i tråden för TS skull, inte eran.
Visst kan man stötta en person som hamnat i en svår situation, det är vi helt eniga om, det bör man dessutom göra
Men för mej är det en enorm skillnad på att stötta personen och i att hålla med när personen kommer med påståenden som det inte inns någon grund för. Som tex hon som är helt säker på att hon blivit smittad av instrument, eller liknande och nu är föremål för en stor utredning.
Många många har talat om för Ts att de hoppas att det kan vara så att testet visat fel, men att de dessutom lägger till att om det visar sej att nästa test också är positivt, då har Ts´man varit igång någon annanstans, det ser inte jag något fel i
Artikeln du länkade till läste jag, sen tog jag reda på lite mer om Per- Anders Mårdh och han är nog rätt ensam om sina teorier att klamydia minskar. Att han diskuterade kring tester berodde, som jag förstod det, på att det hade upptäckts en ny variant av klamydia, men det finns tester som med säkerhet visar rätt och det är de som används. Den nya varianten hittade man 2006 och det torde vara omöjligt att inte alla mvc och vc har tester som hittar den " rätta " klamydian idag 2011.
www.lj.se/index.jsf&nodeId=24407&childId=4448
Texten nedan kommer från
barnmorska.net
Som synes påpekas ännu en gång att det handlar om felaktigt negativa tester, inte positiva
Sv:Klamydia-hur säkra är testen? 2 år sedan Karma: 1 Hej!
Chlamydiatester är inte särdeles säkert, det händer ganska ofta att man har Chlamydia fast testet visat negarivt. Om du haft oskyddat sex med en partner som testat positivt så skall även du ha behandling oavsett om du testar negativt. Ibland så kan man ha Chlamydia utan att ha symtom och om du haft oralsex med din partner så tycker jag att dom ska ta ett halsprov man kan även ta ett prov från analen för säkerhets skull.
Tyvärr är inte alla av mina kollegor så pålästa och intresserade så att dom gör rätt när det gäller behandling av Chlamydia, men det är bättre att behandla en gång för mycket än en gång för lite. Det vanligaste är ju att man tar ett urinprovm inte att man tar från slidan? i vilken stad har du tagit provet? Dom kanske inte använder PCR tekniken?
Normal behandling är tetracyklinpreparat i 7-10 dagar och är kostnadsfri. Man bör göra uppföljningkontroll efter tre till fyra veckor med ny odling av båda parter.
Hoppas du blivit klokare.
Din barnmorska på nätet
Bertil Leg.Barnmorska
Skrivin säkerhetskoden här till höger
OBS! Fast det inte visas några knappar för boardcode eller smileys så går det ändå att använda det. Bertil (Moderator)

Barnmorska